Toplager in krukas kapot gelopen! (wat is nu wijs)
- Albert Jan Algera (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2021 00:51 #1110626
door Albert Jan Algera (GAST)
Toplager in krukas kapot gelopen! (wat is nu wijs) is gemaakt door Albert Jan Algera (GAST)
Volvo 940 B230FT BJ1998 M90
Probleem: Toplager in krukas kapot gelopen!
Auto ontkoppelde niet goed (10k geleden koppeling vernieuwd). Soms bleef de koppeling al hangen en op een gegeven moment werkte hij helemaal niet en maakte een ratelend geluid bij indrukken koppelingspedaal. Ontkoppeld klonk alles normaal.
Bij het loshalen van de bak + koppeling viel deze ring er los uit (toplager krukas)
Heeft wat schade aangericht tussen koppeling en vliegwiel. (ze zien er nog bruikbaar uit)
10.000 km geleden ander B230FT vervangen door een ander. Daarbij bleek het dubbelmassa vliegwiel kapot te zijn.
Ter vervanging singelmassa vliegwiel van een oud B230 blok met diesel koppelingsplaat (20 spines) geplaatst. Daarbij een 5mm ring onder de kogel koppelingsarm geplaatst om de afstand te overbruggen. Dit is een bekende ingreep (M90 conversion from dual mass to solid flywheel)
Kan ik deze toplager in de krukas vervangen voor een ander glij- of kogellager en is het probleem dan opgelost of krijg ik dan weer hetzelfde probleem doordat ik iets verkeerd heb gedaan?
Probleem: Toplager in krukas kapot gelopen!
Auto ontkoppelde niet goed (10k geleden koppeling vernieuwd). Soms bleef de koppeling al hangen en op een gegeven moment werkte hij helemaal niet en maakte een ratelend geluid bij indrukken koppelingspedaal. Ontkoppeld klonk alles normaal.
Bij het loshalen van de bak + koppeling viel deze ring er los uit (toplager krukas)
Heeft wat schade aangericht tussen koppeling en vliegwiel. (ze zien er nog bruikbaar uit)
10.000 km geleden ander B230FT vervangen door een ander. Daarbij bleek het dubbelmassa vliegwiel kapot te zijn.
Ter vervanging singelmassa vliegwiel van een oud B230 blok met diesel koppelingsplaat (20 spines) geplaatst. Daarbij een 5mm ring onder de kogel koppelingsarm geplaatst om de afstand te overbruggen. Dit is een bekende ingreep (M90 conversion from dual mass to solid flywheel)
Kan ik deze toplager in de krukas vervangen voor een ander glij- of kogellager en is het probleem dan opgelost of krijg ik dan weer hetzelfde probleem doordat ik iets verkeerd heb gedaan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2021 10:47 #1466571
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toplager + M90
Voor zover ik weet, wordt bij een M90 geen toplager gebruikt. Hoe de constructie in de bak precies zit, weet ik niet, maar drie lagers op één as is over het algemeen geen goed idee. Het lijkt mij dat ook al vervang je het DMF door een normaal vliegwiel er nog steeds geen toplager nodig is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2021 12:12 #1466572
door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Dat lijkt mij dan het
Dat lijkt mij dan het veiligst. Als het weglaten er van geen problemen geeft.
Vervangen door een kogellager ipv een vaste bus is ook een optie.
Vervangen door een kogellager ipv een vaste bus is ook een optie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2021 12:42 #1466573
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vaste bus
Als je een vaste bus ipv kogellager hebt gebruikt, dan zal het mis zijn gegaan door gebrek aan smering bij ingetrapt koppelingspedaal. Alleen bij losgelaten koppelingspedaal is de snelheid van vliegwiel en prise as hetzelfde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2021 12:49 #1466574
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic M90
Heeft geen kogellader als toplagering. Lijkt er op dat de veerring de massieve ring niet op zijn plaats kon houden. Trouwens dit verschijnsel nog nooit eerder tegengekomen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 16
03-05-2021 16:46 #1466576
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Lijkt mij eerder dat die
Lijkt mij eerder dat die veerring niet gemonteerd is geweest.
Want dan had die er óf nog in moeten zitten, of was die samen met de bus er uit komen vallen.
Er bestaan wel kogellagers voor de M90, maar dit is nooit origineel geweest.
En over het nut/effect ervan is vaak discussie, mede omdat je zoals Rversteeg al aangeeft de as eigenlijk overbepaald (3 lagers op 1 as)
Want dan had die er óf nog in moeten zitten, of was die samen met de bus er uit komen vallen.
Er bestaan wel kogellagers voor de M90, maar dit is nooit origineel geweest.
En over het nut/effect ervan is vaak discussie, mede omdat je zoals Rversteeg al aangeeft de as eigenlijk overbepaald (3 lagers op 1 as)
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2021 01:12 #1466591
door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Ben idd geen Veerring tegen
Ben idd geen Veerring tegen gekomen.
Zit te bedenken of mijn blok niet van een automaat bak is afgekomen.
Het voelt voor mij heel onlochies om de complete lager nu weg te gaan laten.
Zit te bedenken of mijn blok niet van een automaat bak is afgekomen.
Het voelt voor mij heel onlochies om de complete lager nu weg te gaan laten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2021 01:22 #1466593
door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic geen veerring
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 16
04-05-2021 09:31 #1466595
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Mocht je het niet vertrouwen,
Mocht je het niet vertrouwen, je kan de betreffende bus en veerring nog nieuw kopen.
Timen Smit, Estateservices, Nordicar etc... zullen je er vast wel aan kunnen helpen.
6842797 - veerring
1397077 - stalen bus
Timen Smit, Estateservices, Nordicar etc... zullen je er vast wel aan kunnen helpen.
6842797 - veerring
1397077 - stalen bus
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-05-2021 10:16 #1466596
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nut?
Als ik het goed begrijp, is deze stalen ring een soort dummy toplager. Maar wat is het nut van deze stalen ring als de as van de M90 niet eens lang genoeg is om tot in deze ring in het vliegwiel te steken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam