welke andere motor ipv van B280F in Volvo 760
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2019 15:25 #1108583
door V700 register
welke andere motor ipv van B280F in Volvo 760 is gemaakt door V700 register
Beste mensen,
Ik ben in het bezit van een Volvo 760 sedan uit 1989. B280F met Kat. en automaat.
De auto ziet er erg goed uit alleen is de motor mishandeld door de vorige eigenaar.
Eigenaar trapte altijd erg fors het gaspedaal in, ongeacht of motor al warm was of niet.(zoals ik zelf heb mogen ervaren).
Motor loopt erg slecht verliest erg veel olie en de koppakking is aan vervanging toe.
Is het mogelijk om een andere Volvo motor in mijn Volvo in te bouwen en past deze op mijn AW70 bak.
Heeft iemand dit wel eens gedaan en welke motor eigent zich hier het beste voor?
Zou een B230F het makkelijkste zijn?
Ook zou een schone motor, in ieder geval Euro 2 wel handig zijn, de mijne heeft wel een Kat. maar komt maar tot Euro 1 en dat is niet handig als je aan de grens woont en vaak in Duitsland moet zijn.
groet Jean-Paul
Ik ben in het bezit van een Volvo 760 sedan uit 1989. B280F met Kat. en automaat.
De auto ziet er erg goed uit alleen is de motor mishandeld door de vorige eigenaar.
Eigenaar trapte altijd erg fors het gaspedaal in, ongeacht of motor al warm was of niet.(zoals ik zelf heb mogen ervaren).
Motor loopt erg slecht verliest erg veel olie en de koppakking is aan vervanging toe.
Is het mogelijk om een andere Volvo motor in mijn Volvo in te bouwen en past deze op mijn AW70 bak.
Heeft iemand dit wel eens gedaan en welke motor eigent zich hier het beste voor?
Zou een B230F het makkelijkste zijn?
Ook zou een schone motor, in ieder geval Euro 2 wel handig zijn, de mijne heeft wel een Kat. maar komt maar tot Euro 1 en dat is niet handig als je aan de grens woont en vaak in Duitsland moet zijn.
groet Jean-Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2019 17:39 #1452508
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ja
In een 765 waarin mijn ouders vandaag de dag rijden heb ik de B280F vervangen voor een B6254F motor met AW30-43 automaat uit een 960. Kabelboom aangepast en twee ECU's geplaatst met een zelfgemaakte kabelboom. Rijdt heerlijk en met KAT eronder.
Een B230F(K/T) is natuurlijk makkelijker dan dit en ook onderhouds vriendelijker.
Groeten,
Gerben
Een B230F(K/T) is natuurlijk makkelijker dan dit en ook onderhouds vriendelijker.
Groeten,
Gerben
- Derk Wiegman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2019 20:13 #1452513
door Derk Wiegman
Beantwoord door Derk Wiegman in topic https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/motor-en-toebehoren
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2019 16:39 #1452545
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wil je echt een andere motor?
Wil je echt een andere motor? Of heb je de 760 gekocht vanwege de V6? Als die in goede conditie is, is het namelijk een heel fijne motor. Betrouwbaarder dan de B6xx4 en stiller en soepeler dan een redblock.
Oftewel: je alternatief is kijken in hoeverre deze B280 reparabel is. Olieverlies kan overal zitten, en kan een vrij eenvoudige reparatie zijn. Koppakkingen zijn een flinke operatie waar je twee dagen voor moet rekenen, maar vele malen makkelijker dan een complete motorwissel.
Als de huidige motor nette compressiewaarden laat zien, denk ik dat er in de basis niet veel aan mankeert. En als het blok zelf ook echt aan revisie toe is: je kunt ook een drieliter basisblok uit een XM, Safrane oid gebruiken, dat is de verder verbeterde versie van dezelfde motor. Je kunt dan de hele aansturing van de huidige motor b lijven gebruiken en hoeft niets te wijzigen aan kabelboom, motorsteunen en dergelijke.
Oftewel: je alternatief is kijken in hoeverre deze B280 reparabel is. Olieverlies kan overal zitten, en kan een vrij eenvoudige reparatie zijn. Koppakkingen zijn een flinke operatie waar je twee dagen voor moet rekenen, maar vele malen makkelijker dan een complete motorwissel.
Als de huidige motor nette compressiewaarden laat zien, denk ik dat er in de basis niet veel aan mankeert. En als het blok zelf ook echt aan revisie toe is: je kunt ook een drieliter basisblok uit een XM, Safrane oid gebruiken, dat is de verder verbeterde versie van dezelfde motor. Je kunt dan de hele aansturing van de huidige motor b lijven gebruiken en hoeft niets te wijzigen aan kabelboom, motorsteunen en dergelijke.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2019 21:17 #1452640
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Willem,
Hallo Willem,
Dank voor je antwoord.
Met het oog op de toekomst ben ik bezig om te bekijken of ik er geen "schoner" minimaal euro2 en iets zuiniger blok in kan hangen.
Niets tegen groen maar ik ben bang dat ik zwaar aan het betalen kom als beleid doorgevoerd gaar worden vandaar de schonere motor.
groet JP
Dank voor je antwoord.
Met het oog op de toekomst ben ik bezig om te bekijken of ik er geen "schoner" minimaal euro2 en iets zuiniger blok in kan hangen.
Niets tegen groen maar ik ben bang dat ik zwaar aan het betalen kom als beleid doorgevoerd gaar worden vandaar de schonere motor.
groet JP
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2019 22:55 #1452654
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Reken jezelf niet rijk: wat
Reken jezelf niet rijk: wat je er ook in legt, het wordt door de RDW nooit erkend voor de emissie-eisen van die motor. De enige uitzondering is ombouw naar volledig electrisch, zonder hybride motor.
Bij elke andere motor-ombouw telt de emissieklasse waarin de koets is ingedeeld, tenzij je er een motor met lagere emissieklasse in legt. In dat geval geldt die lagere klasse, maar er is (in Nederland) geen enkele manier om op papier de auto schoner te krijgen door ombouw.
Zuiniger kan natuuurlijk wel, maar als je zuiniger wilt rijden zou ik sowieso geen 760 als uitgangspunt nemen...
Bij elke andere motor-ombouw telt de emissieklasse waarin de koets is ingedeeld, tenzij je er een motor met lagere emissieklasse in legt. In dat geval geldt die lagere klasse, maar er is (in Nederland) geen enkele manier om op papier de auto schoner te krijgen door ombouw.
Zuiniger kan natuuurlijk wel, maar als je zuiniger wilt rijden zou ik sowieso geen 760 als uitgangspunt nemen...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2019 15:14 #1452667
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met andere woorden, je gaat
Met andere woorden, je gaat sowieso last krijgen van milieuzones door enkel de koets? (behalve als als je volledig elektrisch ombouwt?)
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2019 21:55 #1452677
door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic 1986 + U9
Mijn 740 uit 1986 komt uit Duitsland. De vorige eigenaar heeft de B230F zo aangepast dat er een groene sticker op kon. Toen ik de auto in 2010 invoerde en liet keuren bij de RDW, kreeg ik U9 op het kenteken. Zo kan ik gewoon bijvoorbeeld Rotterdam in. Ik neem aan dat mijn auto niet fabriek af U9 was. Het kan dus wel lijkt het. Of ik had misschien mazzel.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2019 00:55 #1452683
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Geregelde katalysator
Hallo Tampert
Toen ik met m'n Nederlandse papieren even de Duitse grens overstak om daar een groene fijnstofplakette te bemachtigen werd mij verteld dat een auto met geregelde katalysator eigenlijk altijd een groene plakette kregen.
groetjes
Mathy
Toen ik met m'n Nederlandse papieren even de Duitse grens overstak om daar een groene fijnstofplakette te bemachtigen werd mij verteld dat een auto met geregelde katalysator eigenlijk altijd een groene plakette kregen.
groetjes
Mathy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2019 16:48 #1452688
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Lieme Huib heeft die duitse
Lieme Huib heeft die duitse groene sticker zelfs op zijn 740 met B230K zonder katalysator gekregen, op basis van de EGR geloof ik...
Mijn ori NL 740 (1990) met B230F had overigens ook een U9 code.
Maar wat er in nederland bij import op het kenteken komt is inderdaad een beetje een roulette. Henk Huisman heeft een exemplaar dat als "Volvo 9" te boek staat...
Het lijkt er wel op, dat RDW er een handje van heeft om gegevens die geen wettelijk verschil maken nogal slordig te behandelen. In de tijd van de belastingvrijstelling klopte het gewicht op kenteken ook weleens niet, maar bij auto's die in de belasting vallen moet er wel gewogen worden.
Mijn ori NL 740 (1990) met B230F had overigens ook een U9 code.
Maar wat er in nederland bij import op het kenteken komt is inderdaad een beetje een roulette. Henk Huisman heeft een exemplaar dat als "Volvo 9" te boek staat...
Het lijkt er wel op, dat RDW er een handje van heeft om gegevens die geen wettelijk verschil maken nogal slordig te behandelen. In de tijd van de belastingvrijstelling klopte het gewicht op kenteken ook weleens niet, maar bij auto's die in de belasting vallen moet er wel gewogen worden.
Moderators: Jerry Stam