carterventilatie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2018 19:40 #1107834
door V700 register
carterventilatie is gemaakt door V700 register
tijdens de inspectie van mijn Lambdasonde-storing zag ik wat olielekkage aan de onderkant. Het spoor maar eens gevolgd en naar wat ik kan zien komt het vanuit de carterontluchting. Ik wil deze dus gaan vervangen. Vanaf de onderkant kun je er verrekte lastig bij, wel als het inlaatspruitstuk eraf gaat.
Een andere optie is volgens mij het verwijderen van de stuurbekrachtigingspomp en de dynamo. Als deze er af zijn, kun je er volgens mij vanaf de voorkant bij en kan het inlaatspruitstuk blijven zitten. Is dat een optie?
Een andere optie is volgens mij het verwijderen van de stuurbekrachtigingspomp en de dynamo. Als deze er af zijn, kun je er volgens mij vanaf de voorkant bij en kan het inlaatspruitstuk blijven zitten. Is dat een optie?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2018 21:06 #1445702
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zie div topics hierover
Met het verwijderen van het gasklephuis én de cis klep moet het lukken. Zelf ga ik dat ook zéér binnenkort doen. Dan kun je ook gelijk het gasklephuis en de cisklep schoonmaken. Let wel op, de linkse kant, dus aan de voorzijde van de auto voor de carterventilatie verwijderen. Daar zit een buis richting carterpan en die buis moet wel erin blijven, er zit een lipje aan waarmee je deze naar beneden kunt drukken. Zoek maar eens hier op de site, staat genoeg over.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2018 21:41 #1445705
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Motor?
Over welke motor praten we hier? Aangezien er wordt gesproken over de stuurbekrachtigingspomp verwijderen.
Mocht het een B230 zijn. Dan klopt het verhaal van Ronald wel. Maar het gasklephuis hoeft er ook geen eens perse af. Lukt ook wel zonder maar met eraf is het natuurlijk wel makkelijker. Ik kon zelfs met de gasklep gemonteerd een moer die in het retour pijpje hing eruit vissen. Waar deze moer vandaan kwam is een raadsel. (was vlak na aanschaf van de wagen)
Alleen is waarschijnlijk de O-ring die de afdichting van de carterventielatie op het blok realiseert uitgehard door de olie/warmte. Dus zorg voor een vervanger, die kan je gewoon bestellen bij Estate Service, is wel een prijzig ringetje.
Mocht het een B230 zijn. Dan klopt het verhaal van Ronald wel. Maar het gasklephuis hoeft er ook geen eens perse af. Lukt ook wel zonder maar met eraf is het natuurlijk wel makkelijker. Ik kon zelfs met de gasklep gemonteerd een moer die in het retour pijpje hing eruit vissen. Waar deze moer vandaan kwam is een raadsel. (was vlak na aanschaf van de wagen)
Alleen is waarschijnlijk de O-ring die de afdichting van de carterventielatie op het blok realiseert uitgehard door de olie/warmte. Dus zorg voor een vervanger, die kan je gewoon bestellen bij Estate Service, is wel een prijzig ringetje.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2018 07:12 #1445710
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook.....
Heb het ook gedaan. Alleen CIS verwijderd en meer niet (B230FK).
Timen heeft geloof ik setjes met de juiste afdichtingsringen.
Zwarte doosje heb ik doorgespoeld met wasbenzine.
Inderdaad opletten met los halen en het zwarte lipje laten zitten.
Als je deze mee omhoog trekt ben je de sjaak.....
Timen heeft geloof ik setjes met de juiste afdichtingsringen.
Zwarte doosje heb ik doorgespoeld met wasbenzine.
Inderdaad opletten met los halen en het zwarte lipje laten zitten.
Als je deze mee omhoog trekt ben je de sjaak.....
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
02-05-2018 10:29 #1445719
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik heb het ook gedaan door
Ik heb het ook gedaan door enkel de CIS klep te verwijderen.
Achteraf was het waarschijnlijk handiger geweest de inlaat te verwijderen.
De EGR klep zat in de weg, en die moest er af om bij de boutjes van de carterventilatie te komen.
Wat een feest was dat!
Het is te doen, maar als de pruttel zo vast zit als bij mij, gaat het gepaard met aardig wat gevloek.
Achteraf was het waarschijnlijk handiger geweest de inlaat te verwijderen.
De EGR klep zat in de weg, en die moest er af om bij de boutjes van de carterventilatie te komen.
Wat een feest was dat!
Het is te doen, maar als de pruttel zo vast zit als bij mij, gaat het gepaard met aardig wat gevloek.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2018 11:18 #1445720
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is een B6304 - zes
Het is een B6304 - zes cilinder dus
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2018 13:49 #1445726
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dan is afnemen van het
Dan is afnemen van het inlaatspruitstuk waarschijnlijk het handigste. De B6304 blinkt niet echt uit door sleutelruimte rondom de motor zegmaar...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2018 17:37 #1445733
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat zou een optie zijn, maar
dat zou een optie zijn, maar als ik het zo bekijk zou het ook moeten kunnen als ik de stuurbekrachtigingspomp en de dynamo loshaal. Olie-afscheider zit namelijk aan de voorkant, net achter deze beide componenten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2018 22:41 #1445741
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb het materiaal al thuis
Ik heb het materiaal al thuis liggen om het de klus te doen, moet alleen nog eens tijd vinden. Helaas vind je niet zoveel info over de 6 cilinder hoe het moet, wel over de latere 5 cilinders (die grotendeels dezelfde opbouw hebben)
Op basis van die info concludeerde ik dat het gemakkelijkst zou werken met het inlaatspruitstuk eraf. Dat kan je op 2 manieren los maken van de motor: ofwel de 6 rubber moffen losmaken ofwel het stuk wat tussen die moffen en de motor zit losmaken (waar de injectorrail over loopt. Ik kies voor die laatste optie (moet wel de injectorrail eraf) maar zo krijgt de inlaat ook meteen een verse pakking.
Op basis van die info concludeerde ik dat het gemakkelijkst zou werken met het inlaatspruitstuk eraf. Dat kan je op 2 manieren los maken van de motor: ofwel de 6 rubber moffen losmaken ofwel het stuk wat tussen die moffen en de motor zit losmaken (waar de injectorrail over loopt. Ik kies voor die laatste optie (moet wel de injectorrail eraf) maar zo krijgt de inlaat ook meteen een verse pakking.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-05-2018 08:01 #1445743
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volgens mij kan de
volgens mij kan de injectorrail op het spruitstuk blijven zitten. Zit alleen nog even te kijken of de brandstofleiding ook los moet.
Maar allereerst ga ik bekijken of ik op eenvoudige wijze de dynamo en stuurbekrachtigingspomp los kan halen. De carterventilatie zit hier vlak achter, en volgens mij heb je met verwijderen van deze 2 componenten genoeg ruimte om e.e.a. te vervangen.
Maar allereerst ga ik bekijken of ik op eenvoudige wijze de dynamo en stuurbekrachtigingspomp los kan halen. De carterventilatie zit hier vlak achter, en volgens mij heb je met verwijderen van deze 2 componenten genoeg ruimte om e.e.a. te vervangen.
Moderators: Jerry Stam