LEZ Antwerpen: gelijkvormigheidsattest 780 B280F

• Marco Arts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2015 14:48 #1104213 door Marco Arts
Waarde leden en forummers,

The neverending story met betrekking tot de lage-emissiezone Antwerpen: de dreiging van een jarenlange uitsluiting van de binnenstedelijke Antwerpse wegen blijft dreigen voor de 780 (leeftijdsgrens verhoogd van 30 naar 40 jaar), en ik ben zoveel mogelijk “bewijsmateriaal” aan het verzamelen over de emissie van de auto, zodat ik uitsluiting op basis van leeftijd gefundeerd kan aanvechten. Tijdens de vakantie in Duitsland bleek in elk geval dat de auto met het B280F-blok een grüne Plakette zou krijgen (mocht deze niet op Belgisch kenteken staan).
Dus: indien iemand van jullie een (kopie) gelijkvormigheidsattest heeft van een 780, jaargang 1989 met een B280F waarin de emissie staat aangegeven kan dat de zoektocht in elk geval een richting op sturen. Weet iemand van jullie of bij een gelijkvormigheidskeuring ook de emissie wordt gemeten? Of alleen de echt belangrijke zaken zoals wielbasis en hoogte?
Via Hedwig heb ik een PVG-nummer, maar daar staat uiteraard geen emissie op vermeldt.

In elk geval heel hartelijk dank voor de moeite en/of hulp,

met groeten, marco.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2015 15:24 #1420561 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
Het maakt toch niet uit op wat voor kenteken de auto staat, voor die groene sticker? Met een NL kenteken kun je die ook prima aanvragen EN toegekend krijgen.

Staat het niet in de brochures, bij de technische gegevens? Daar heb ik het voor een 940 met B230FK blok wel eens gezien. Maar dat was een brochure uit de late jaren 90, toen emissies heel voorzichtig meer aandacht gingen krijgen. Uitstoot voor de 940 is ca 240 gr/km voor CO2. Net zoveel als een T6 blok met veel meer vermogen. Alleen kijkend naar het verbruik dat voor een B280 niet veel beter zal zijn dan een B230FK denk ik dat een B280 daar ook wel op zal zitten ongeveer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2015 11:30 #1420585 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo België
Heeft Volvo België die informatie niet?

• Marco Arts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2015 19:52 #1420592 door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic Volvo Belux
Van Volvo Belux heb ik helaas een spreekwoordelijke opgestoken middelvinger gekregen.
De B280F is nooit officieel ingevoerd geweest in België, voor zover ik weet, wat wellicht problematisch is. Maar ik had uit hun reactie sowieso niet de indruk dat zij het zagen zitten om tijd te steken in zo'n ouwe bak. Ik had dat eerlijk gezegd niet verwacht!

groeten, marco.

• Marco Arts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2015 19:55 #1420593 door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic Grüne Plakette
Oh, en Henk,

bij een gewone werkplaats of via internet kunnen buitenlandse kentekens nog maar een groene plakette krijgen als ze jonger dan 7 jaar zijn blijkbaar. Bij een Tüv-station kijken ze verder dan de leeftijd, en dan is het wél mogelijk met een buitenlands kenteken. Maar: zomaar gaat het dus niet meer!

groeten, marco.

• F.P.A.M. Schmiermann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2015 21:31 #1420599 door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic Gruene Plakette
Ik heb twee weken geleden een groene sticker toegestuurd gekregen door Tüv NL.
Geen enkel probleem. Het gaat om een 940 van Nov ' 95, dus bijna 20 jaar oud. Dat van die 7 jaren geldt in ieder geval niet in NL.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2015 22:05 #1420604 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic groene sticker
heb op de 760 ook een groene sticker gekregen en die is van 89

• Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2015 23:38 #1420615 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic B280F
De B280F is wel geleverd in België gedurende 1989 en 1990.
Wat een sul is dat!

Zou je niet overwegen een mail te sturen naar Zweden?

Groeten,
Hedwig
Dit is er eentje en er zijn er verschillende. De 69 in het chassisnummer staat voor de B280F.
Origineel Belgische wagen!

• Marco Arts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2015 00:03 #1420623 door Marco Arts
Beantwoord door Marco Arts in topic Mail
Dag Hedwig,

mails naar zowel Canada als Zweden zijn verstuurd. Vanuit Canada een vriendelijke brief met verwijzing naar "op moment van productie geldende Canadese emissienormen", maar zonder kennis van wat die emissie is, schiet ik daar niet veel mee op. Vanuit Zweden blijft het stil (verlof?).
Vreemd, ik had van de importeur BE-LUX ook wel meer verwacht dan: "kunnen we niet, doen we niet, zoek het uit".

Staan op een gelijkvormigheidsattest niet ook de technische specificaties? Of alleen dat de auto eraan voldoet?

groeten, marco.

• Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2015 09:42 #1420629 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic Misschien staat er iets in
Misschien staat er iets in het origineel PVA (86-4127) waaraan het model en type conform moet zijn. Hoe dat je daar kan aankomen weet ik ook jammer genoeg niet.
Denk wel dat er in die tijd niet zoveel aandacht besteed werd aan de emissienormen. Pas vanaf januari 1990 konden voertuigen met een motor groter dan 2500 cc zonder katalysator niet meer ingeschreven worden in België.

Groeten,
Hedwig

BTW Misschien de vraag eens stellen aan Volvo Cars US.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC