snaar waterpomp en stuurbekrachtiging eraf gelopen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2015 20:55 #1103197 door V700 register
vanavond op de terugweg van een verjaardag merkte ik ineens dat mijn stuurbekrachtiging wegviel. had al het vermoeden dat de snaar of te slap stond of eraf was gelopen, maar ik reed midden op een grote rotonde onderaan de snelweg, dus moest nog even een stukje door. vlak daarna zag ik ook de tempmeter oplopen. misse boel dus. gelukkig de auto vrij snel aan de kant kunnen zetten. koelvloeistof liep het drukvaatje al uit. met bellen en gedoe, dus was al bang dat de koppakking er uit lag.

snaar was er idd afgelopen. maar hoe kan dat zomaar. ik kreeg hem er met de hand met geen mogelijkheid op, dus hij stond aardig strak. kon zo snel ook niemand bereiken die me weg kon slepen daar, dus ik heb het er maar op gegokt. de snaar er zo ver mogelijk op gelegd, versnelling in zijn 2 en de auto even stukje voorzichtig aanduwen, zo de snaar er weer op gekregen. daarna naar huis gereden. was nog 10 minuutjes rijden.
tempmeter goed in de gaten gehouden, want er was al aardig wat water uitgelopen. drukvaatje was precies leeg, zag de vloeistof nog net in het slangetje aan de onderzijde staan. Maar goed, snaar hield het, en motor liep gewoon soepeltjes. vloeistofniveau was bij thuiskomst nog exact gelijk, en ook geen smurrie aan de pijlstok. morgen nog maar eens goed controleren.

wel een vraag. hoe kan een snaar er zomaar aflopen? stond zeker onder spanning. heb hem een week of wat geleden gelijk met de waterpomp vervangen. poelie van de waterpomp, stuurbekrachtiging en motor lijken ook gewoon in lijn te staan.

Groeten,

Lennert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2015 21:03 #1415534 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vermoedelijk
Vermoedelijk gaat het om een 940 met 4 cilinder? Heb je een viscofan of E-fan?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2015 21:30 #1415536 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 740 met b230 f
sorry, vergeten te vermelden. stond eerder altijd in mijn handtekening, maar die heb ik nog niet bijgewerkt.

gaat om een 745 met b230 F motor. niks geen elektrisch geregelde fan. gewoon een die met de waterpomp meedraait.

Lennert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2015 11:50 #1415545 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic weer er afgelopen
Nou ja. vanmorgen de boel eens nagekeken en de stuurbekrachtigingspomp wat strakker gezet om de snaar te spannen. Daarna wilde ik een rondje rijden om eens te zien wat er zou gebeuren. Kon net twee meter achteruit de parkeerplaats afrijden, toen lag de snaar er al weer af. Snaar was wel al flink beschadigd nadat deze er afgelopen was.
Gekke is dat het er niet op lijkt dat de Poelies niet op een lijn liggen of zo. Lijkt er allemaal wel goed uit te zien.

Groeten Lennert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2015 13:53 #1415551 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stuurbekrachtigingspomp scheef
De regen is voorbij, dus maar weer aan het prutsen geslagen. Motorbeschermplaat er afgehaald om van onderaf de drie poelies te kunnen bekijken. Lijkt er op dat de poelie van de stuurbekrachtigingspomp iets scheef staat. ik heb een rechte buis tegen de krukaspoelie gelegd en deze langs de stuubekrachtigingspomp gelegd. De poelie van de stuurbekrachtiningspomp verloopt een beetje. Er zit ongeveer 1 a 2 mm verschil tussen. Zie foto. Kan dit de oorzaak zijn? hoeveel mag de poelie afwijken? En is dit op een of andere manier af te stellen?

Verder valt me op dat de snaar veel dunner (dunner in de zin van minder hoog) is dan de dynamosnaar. Er staat me iets van bij dat dit de zelfde snaren moeten zijn. klopt dat?

Alvast bedankt,

Lennert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2015 14:04 #1415552 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
De stand is niet af te stellen, het zou kunnen dat er rubbers in de ophanging zitten. Als je die vervangt dan kan het zijn dat de pomp beter in lijn staat.

Ik zou het niet in de scheefstand zoeken, of niet alleen daarin. Een minder hoge snaar zou wellicht ook dieper tussen de wangen van de poelie liggen en er minder gemakkelijk uitlopen. Of ligt de buitenomtrek gelijk met de rand van de poelie en ligt de snaar dus eigenlijk minder diep tussen de wangen?

Ik zou eigenlijk verwachten dat er nog iets moet gebeuren voor die snaar eraf gaat. Misschien als de waterpomp/viscofan of stuurbekrachtiging een heel kort moment veel zwaarder lopen waardoor de snaar rekt en eraf kan schieten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2015 14:18 #1415554 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Henk, bedankt voor je reactie
Henk, bedankt voor je reactie.

De waterpomp is pas vervangen. De stuurbekrachtigingspomp kan ik gemakkelijk met de hand draaien, loopt lekker soepel en heeft voor zover ik kan voelen geen speling. De snaar valt gewoon in de poelie. Ligt in ieder geval niet gelijk met de bovenrand.
Lennert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2015 14:34 #1415555 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Viscofan
Viscofan/waterpomp draaien ook soepel? Weet je nog wat de omstandigheden waren dat de snaar eraf liep? Toevallig geen extreem sturen naar links of rechts, tijdens fors gasgeven of loslaten van gaspedaal?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2015 14:43 #1415556 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic beide draaien soepel. voel
beide draaien soepel. voel wel een beetje weerstand bij de viscofan, maar niet meer dan voorheen. kan hem gewoon met de hand ronddraaien.

Snaar liep er af bij het wegrijden voor een stoplicht, met minimaal sturen, en zeker niet hard optrekken. tweede keer liep ie er af bij achteruit wegdraaien van een parkeerplaats. wel met maximale stuuruitslag. maar toen was de snaar ook al aardig beschadigd van de eerste keer er af lopen.
heb daarna geprobeerd de snaar er nog een keer om te leggen, maar toen trok ik hem zo doormidden.

• M.O.D. Bauer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2015 15:23 #1415557 door M.O.D. Bauer
Beantwoord door M.O.D. Bauer in topic Ik heb zelf eens met mijn 940
Ik heb zelf eens met mijn 940 (B239FK) gehad dat de snaar er afgelopen was (was bij mij geloof ik de airco snaar). Daarna bleef de snaar er af lopen. Gewoon een nieuwe snaar monteren bleek de oplossing.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC