kleppenherrie 940 LPT 430.000 km
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2013 08:08 #1099281
door V700 register
kleppenherrie 940 LPT 430.000 km is gemaakt door V700 register
Goedemorgen,
Mijn '97 LPT nadert de 430.000 km, maar helaas sinds een week tikt een van de kleppen (denk ik) . Nou klinkt de motor zowieso al een beetje als een ouwe Ford Fiesta of Simca 1307, maar dat mag geen probleem zijn volgens de vele Spaanse garages die ik erover geinformeerd heb. Een Nederlandse Vovlo Vriend wist me te vertellen dat de kleppen ook bij een 97'er elke 60.000 gesteld moeten worden, anderen zeggen dat dit niet nodig is vanwege de hydraulische klepstellers (ofzoiets).
Nu....sinds een week zit er een extra tik in de motor, niet bij stationair draaien, wel bij accelereren. Net alsof er een gat ik je uitlaat zit maar dat is t niet. Met name als je met t raam open rijdt langs een muur of in een steeg is t zeer goed te horen.
Een gretige garagehouder vertelde me dan maar meteen even alle 8 klepstoters te vervangen. Is dit de enige oplossing?
Graag jullie verhelderende antwoord. Groet van een gelukkig 940 estate rijder uit Spanje.
Mijn '97 LPT nadert de 430.000 km, maar helaas sinds een week tikt een van de kleppen (denk ik) . Nou klinkt de motor zowieso al een beetje als een ouwe Ford Fiesta of Simca 1307, maar dat mag geen probleem zijn volgens de vele Spaanse garages die ik erover geinformeerd heb. Een Nederlandse Vovlo Vriend wist me te vertellen dat de kleppen ook bij een 97'er elke 60.000 gesteld moeten worden, anderen zeggen dat dit niet nodig is vanwege de hydraulische klepstellers (ofzoiets).
Nu....sinds een week zit er een extra tik in de motor, niet bij stationair draaien, wel bij accelereren. Net alsof er een gat ik je uitlaat zit maar dat is t niet. Met name als je met t raam open rijdt langs een muur of in een steeg is t zeer goed te horen.
Een gretige garagehouder vertelde me dan maar meteen even alle 8 klepstoters te vervangen. Is dit de enige oplossing?
Graag jullie verhelderende antwoord. Groet van een gelukkig 940 estate rijder uit Spanje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2013 08:13 #1395818
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh ja, een Belgische
Oh ja, een Belgische garagist wist me te vertellen dat als ik er Castrol RS olie ingooi, veel of alles van t getik over zou zijn, iemand daar ervaringen mee??
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2013 08:24 #1395819
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic stelplaatjes
Bij een lpt worden de kleppen gesteld met stelplaatjes.
Ik verwacht niet dat een gewone spaanse garage deze heeft.
Wel moet de man de klepspeling kunnen opmeten(kost hooguit een uur werk), deze moet voor alle kleppen 0,4 zijn. Zoniet dan moet er een dikker of dunner stelplaatje in. Toch doorrijden lijdt tot klepschade,.. vebrandt of nog erger stukken eraf.
Van de 940 heeft alleen een diesel vanaf 94 of een 16 klepper(zeldzaam en niet in 97 geleverd) hydraulische kleppen. Dus spaanse borrelpraat.
Ik verwacht niet dat een gewone spaanse garage deze heeft.
Wel moet de man de klepspeling kunnen opmeten(kost hooguit een uur werk), deze moet voor alle kleppen 0,4 zijn. Zoniet dan moet er een dikker of dunner stelplaatje in. Toch doorrijden lijdt tot klepschade,.. vebrandt of nog erger stukken eraf.
Van de 940 heeft alleen een diesel vanaf 94 of een 16 klepper(zeldzaam en niet in 97 geleverd) hydraulische kleppen. Dus spaanse borrelpraat.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2013 08:27 #1395820
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Uitlaatspruitstukpakking
Uitlaatspruitstukpakking lek? Dat klinkt bij acceleren net als een flink tikkende klep.
Groeten,
Gerben
Groeten,
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2013 08:48 #1395821
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic top heren ik zal het hier
- LJ
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
22-10-2013 09:51 #1395823
door LJ
1800S '67
Beantwoord door LJ in topic :P
Ik zou niet teveel naar je vrienden luisteren, want een 940 heeft helemaal geen hydraulische klepstoters en officieel moet je volgens mij om de 20.000km kleppen stellen, op LPG zou ik het vaker doen.
Het is net als met internet fora, je moet altijd de relevantie informatie er uit zien te vissen en de rommel en onzin er uit filteren.
Het is net als met internet fora, je moet altijd de relevantie informatie er uit zien te vissen en de rommel en onzin er uit filteren.
1800S '67
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2013 11:43 #1395827
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en dan nog wat, een
en dan nog wat, een Belgische vriend adviseerde Castrol RS olie erin te doen, schijnt een topolie te zijn. Goed idee voor de extra munten of is gewone olie ook goed. Ik woon in Z-Spanje dus temperaturen komen nooit onder O graden. Wat is de beste oliesoort?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2013 14:28 #1395832
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat
Olie is een eindeloze discussie waar nooit een eind aan komt en men zegt dat het iets is tussen je oren van welke olie wel of niet goed is.
Zelf doe ik in een redblok altijd Castrol Magnatec 10W40 half syntheet en mijn ervaring daarmee is altijd geweest dat de motor daar erg soepel op loopt, daarvoor deed ik altijd de meest uit een lopende merken er in(wel 10W40) maar had altijd olie verbruik en sinds de castrol er in is gegaan is het verbruik zo minimaal dat je het niet merkt.
Dus mijn idee is wel dat het beter is voor je motor zeker als hij soms moet werken onder hoge/zware omstandigheden.De turbo variant zou ik een 5W40 halfsyntheet doen omdat de eerste seconden de smering het belangrijkste is voor de motor.
En wat betreft je kleppen, ik zou ze even laten controleren op hun speling en een 8V (dus het redblok wat er bij jou in zit) heeft een nokken-as die de kleppen bedient dus puur mechanische aansturing van de kleppen en niet hydrolisch, volgens mij heeft die monteur nog nooit een kleppendeksel verwijdert van een redblok anders had hij het wel geweten.
Zelf doe ik in een redblok altijd Castrol Magnatec 10W40 half syntheet en mijn ervaring daarmee is altijd geweest dat de motor daar erg soepel op loopt, daarvoor deed ik altijd de meest uit een lopende merken er in(wel 10W40) maar had altijd olie verbruik en sinds de castrol er in is gegaan is het verbruik zo minimaal dat je het niet merkt.
Dus mijn idee is wel dat het beter is voor je motor zeker als hij soms moet werken onder hoge/zware omstandigheden.De turbo variant zou ik een 5W40 halfsyntheet doen omdat de eerste seconden de smering het belangrijkste is voor de motor.
En wat betreft je kleppen, ik zou ze even laten controleren op hun speling en een 8V (dus het redblok wat er bij jou in zit) heeft een nokken-as die de kleppen bedient dus puur mechanische aansturing van de kleppen en niet hydrolisch, volgens mij heeft die monteur nog nooit een kleppendeksel verwijdert van een redblok anders had hij het wel geweten.
- Mark van Loo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2013 18:19 #1395835
door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Dat zou wat zijn, dat het
Dat zou wat zijn, dat het puur kwestie van kleppen stellen is..

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2013 19:00 #1395837
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hopelijk
Hopelijk is het dat, en had het kleppenstellen niet al een ton terug moeten gebeuren.
Moderators: Jerry Stam