Lambdasonde testen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2013 09:58 #1098610 door V700 register
Lambdasonde testen is gemaakt door V700 register
Hallo,

Sinds 2 dagen heb ik een brandend ecu lampje in de auto.

Ik heb de ecu uit gelezen en storing 2-1-2 gevonden.

Ecu reset hielp maar even want na 5 minuten rijden ging het lampje weer aan.

Hoe was zo'n ding ook al weer te testen?

Ik las her en der dat een slechte massa dit ook kan geven , kun je dan gewoon een extra kabeltje van chassis naar de lambda sonde maken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2013 11:16 #1392208 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aangezien
Aangezien ik de foutcodes niet uit mijn hoofd heb geleerd, heb ik de omschrijving maar even opgezocht: "Lambdasondesignaal ontbreekt of is onjuist".Echt testen kan je m niet. Het signaal moet geloof ik bij stationairloop wat rondom de 1.0 volt pendelen, wat je het makkelijkst kunt zien met een analoge multimeter. Verder moeten de uitlaatgassen een beetje een fatsoenlijke waarde hebben. Een wideband sonde monteren ter controle kan natuurlijk ook :)De lambdasonde is overigens gewoon een slijtageonderdeel dat zo nu en dan vervangen moet worden. Afhankelijk van het Bosch nummer is dat om de 120 of 160dkm. Ik zou een Bosch sonde kopen bij de AMH, je krijgt dan dezelfde als bij de Volvo dealer maar wel tegen een flink lagere prijs.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2013 11:19 #1392209 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opzich
Ja slijtage onderdeel is het inderdaad, en als het nodig is, dan komt die er.

Maar, zou zo jammer zijn als ik een andere sensor koop en probleem is er nog.

Zal kijken of ik dit weekend de draad kan volgen of er nergens een breuk zit of een stekker niet helemaal goed zit.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-08-2013 13:19 #1392212 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Dit signaal komt bij allerlei storingen naar voren.
Zorg dat ie op benzine goed loopt en geen lambda signaal geeft.
Als ie het daarna ook nog op LPG doet weet je waar het zit.
Dus.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2013 13:40 #1392213 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Laatste 83000 km was dit op
Laatste 83000 km was dit op gas geen punt.

Ik snap je redenatie hoor Wytze, maar dan denk ik dat ie eerder aangeeft dat de regeling buiten max of minimum waarde komt.

Die 2.1.2 lijkt vrij specifiek op kabel breuk of sensor stuk. Vervang interval is 80 à 100000 km. Laatste 83000 is ie zeker niet vervangen :)

Ik vond dat de verwarmings weerstand 3 ohm moet zijn, en dat je een blokgolf er uit moet komen. Maandag even scope lenen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2013 13:54 #1392215 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Net als kachelkranen worden
Net als kachelkranen worden lambdasensoren nooit preventief vervangen :-)
Heb wel ooit eens geleerd altijd een originele erin.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2013 14:01 #1392216 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Origineel en nieuw
Ja dat haal ik overal ook wel uit ja.

Maar, hoe weet je zeker dat ie stuk is. Voor een dikke 100 euro kopen en dan bleek er een draadbreuk te zijn is ook zo jammer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2013 14:07 #1392217 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je kan met een multimeter
Je kan met een multimeter testen of de lambdasonde goed werkt. Je moet hiervoor een aantal testen uitvoeren, zowel met de motor uitgeschakeld als met draaiende motor.Kontakt uitgeschakeld, stekker(s) los. Meet op de stekker met de twee draden in dezelfde kleur, meestal zijn dat de twee witte draden. Als de weerstand meer dan 10 ohm is, is de gloeidraad of de aansluitdraad stuk.Kontakt ingeschakeld, stekker(s) aangesloten. Meet met stationair draaiende, warme motor. Op de twee witte draden moet nu accuspanning staan, dus rond de 14 volt. Als de spanning duidelijk onder de 12V zit, is er iets niet goed met je ECU of de stroomvoorziening daarvan, of de draad in de kabelboom naar de stekker(s) van de lambdasonde. Meet over de andere twee draden, meestal zwart en grijs, de spanning. Deze moet varieren tussen de 0.2 en 0.8V. Bij een goed functionerende lambdasonde zal deze ergens tussen een paar keer per seconden en eens per twee seconden boven of onder de 0.45 Volt komen. Indien deze spanning permanent rond de 0.45 Volt blijft hangen, is de sensor stuk.Kontakt ingeschakeld, stekker(s) aangesloten. Meet tijdens plotseling gasgeven en daarna gas volledig loslaten. De spanning op de zwarte en grijze draad moet tijdens gasgeven naar boven schieten tot ruim boven de 0.45V. Bij loslaten moet de spanning direct dalen tot ruim onder de 0.45V. Door gas geven laat je de motor rijk mengsel krijgen en moet de spanning omhoog gaan. Door het gas los te laten, wordt tijdelijk geen brandstof ingespoten en moet de spanning dus dalen.Een lambdasonde is een stuk keramiek waar gas doorheen moet stromen, wat verwarmd wordt door een gloeispiraal. Het keramiek kan inwendig vervuilen en de gloeispiraal gaat niet eeuwig mee, net als in een gloeilamp. Een tweedehands sensor kan soms goed werken, maar hoe lang je hem nog kan gebruiken is een raadsel. Een nieuwe zal, als de rest van je motor en motormanagementsysteem in orde zijn, een behoorlijke tijd mee gaan.Geleend van het Alfa forum

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2013 22:53 #1392240 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Massa
Eerst eens controleren op kabelbreuk Arjan.
Dan eens een extra massa om de sonde leggen (helpt vaak)
Werk dit niet? Vervangen! Leuk sleuteldag klussie
(gelijk je benzinetank er weer onder schroeven)
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2013 20:20 #1394571 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervangen
Lambda sonde vervangen door een nieuwe Bosch van het juiste model en type. Was "maar" 62 euro via het adres waar ik hem gekocht heb.

Half uurtje bleef het lampje uit en liep ie veel mooier.

Toen lampje weer aan. Toch massa proberen te fixen dus.

Weer 2-1-2 :(

Als lampje aangaat merk je meteen dat hij minder lekker loopt. Gascomputer maakt dus duidelijk gebruik van de lambda sonde.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC