loopt slecht stationair, wie heeft er raad? Opgelost!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 22:30 #1097304 door V700 register
Hallo Volvisti,
Ik heb een dingetje waar ik niet zo 1,2,3, uitkom, misschien heeft er iemand een oplossing voor me. Mijn 940 lpt, lpi, '96, automaat, mbc@0,6, loopt slecht stationair sinds enkele weken. Heb de bougies vervangen, bougiekabels omgewisseld, lmm omgewisseld, brandstofrelais omgewisseld, ontstoringsrelais omgewisseld, dit mocht allemaal niet baten. Er zit een vrij nieuwe bdp sensor in. LPG-injectoren zijn goed dicht. Hij start ook perfect, alleen na zo'n tien seconden begint ie te horten en stoten stationair. Het lijkt op een verkeerd mengsel door het een of ander. Met gasgeven gaat het ook goed. Niet super maar wel ok.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2013 00:21 #1385250 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je de gasklep nog niet
Als je de gasklep nog niet gereinigd hebt, doe dat dan nu.
Grote kans dat daarmee het probleem verholpen is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2013 08:34 #1385256 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb
Heb je evt. foutcodes uitgelezen? Geen vacuumlekken in het inlaattraject en geen lekkage in de uitlaat tussen blok en lambdasonde? Weet je de leeftijd van de lambdasonde?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2013 09:47 #1385263 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic benzine
Bij een koude motor draait de motor na een seconde of tien nog steeds op benzine. Is het probleem er ook nog op LPG?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2013 09:04 #1385320 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor jullie
Dank voor jullie reacties.
@mark244turbo: De  gasklep heb ik ongeveer een klein jaar geleden schoongemaakt, lijkt me nog niet zo lang.
@henk940lpt: code op pin 1 heb ik kunnen uitlezen, 1-1-1. code op pin 3 lukt niet.(immobilizer?) lekken e.d. moet ik nu gaan checken. De lamda sonde is iig ouder dan 9 jaar, want zolang heb ik de auto al, en die heb ik nooit vervangen.
@rversteeg: Het probleem is er ook op lpg.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2013 09:24 #1385322 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 9 jaar
9 jaar en hoeveel km? Voor de latere modeljaren geeft Bosch officieel 160 dkm op. Heb wel eens gehoord dat ze wat langer mee gaan (tot 180 dkm oid) maar daarna zal het wel gebeurd zijn. Gasklep schoonmaken kost niet zoveel (hooguit een pakkingkje van nog geen 5 euro). Goedkoper dan een lambdasonde vervangen in ieder geval. Zou zo'n klein klusje toch proberen, voor je verder gaat zoeken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2013 13:25 #1385333 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambda-sonde
Ik heb mijn 940 als ex lease auto gekocht op 180K. Nu, 12 jaar later ben ik dik 300K verder. Weet zeker dat er zolang ik er in rijd er geen sonde is vervangen. Of dat voor die tijd is gebeurd, betwijfel ik ook. Wel al die tijd op LPG gereden.
Als de motor ook op LPG niet lekker loopt, kun je al een paar specifieke LPG en benzinezaken uitsluiten. Je zou daarom eerst eens naar de ontsteking kunnen kijken. Zeg maar wat, verdeelkap?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2013 15:12 #1385336 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verdeler
Idd, maak de verdelerkap eens van binnen schoon, vaak zit er vuil en vettigheid op de 'contactpunten'. Bij mij scheelde dit al een hoop voor de stationairloop.
Heb je de CIS klep trouwens ook al gereinigd?

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2013 16:11 #1385339 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Stappenmotor
Als de gasklep reinigt neem dan gelijk de stappenmotor of CIS klep mee. Goed reinigen met remmenreiniger en zorg dat het schuifje heel licht werkend is met een druppetje olie na reiniging. Check gelijk de vacuumaansluitingen op scheurtjes. Die BDP sensor ging bij mij al na een half jaar aan de onderkant op de draden slijten dus die zou ik zeker even checken en indien de draad onbeschadigt is goed schoonmaken. Lambda sonde zou ook kunnen alhoewel die dingen in mijn ervaring erg lang mee gaan. Hoe kan je dat ding trouwens controleren op werking?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2013 21:34 #1385414 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook last van gehad, de
Ook last van gehad, de meeste dingen die zijn aangegeven door de anderen ook geprobeerd. Uiteindelijk de pakking van het inlaatspruitstuk vervangen. Hiermee was het slecht lopen opgelost.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC