cilinderkopbouten van een B19 op mijn B230F

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2013 14:20 #1096625 door V700 register
cilinderkopbouten van een B19 op mijn B230F is gemaakt door V700 register
De koppakking in de moter van mijn Volvo 940 estate (LPT 2.3) is lek en ik wil deze gaan vervangen. Ik heb daarvoor een koppakkingset (ook met klepsteeldichtringen) en een set cilinderkopbouten beteld via het web. Nu ik het pakket openmaak zie ik dat de cilinderkopouten die ik in eerste instantie besteld heb, zijn vervangen door bouten onder een ander nummer. Deze vervangbouten zijn, volgens de verpakking, voor een Volvo 240 met blok B19. (artikel 820512 vervangen door 110330) Weet iemand van jullie of ik straffeloos deze andere bouten er in kan zetten? is er een groot verschil tussen die bouten (waarom zijn er anders verschillende types?) en wat zijn dan die verschillen? Heeft iemand her ervaring mee?
Vriendelijke groet,
Bart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2013 19:24 #1381684 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic 1103330 is een onbekend
1103330 is een onbekend nummer. Misschie staat er ergens ander nog een code,? Waarom nieuwe bouten wat is er met de oude aan de hand. Volgens Volvo-handleiding  zijn kopbouten tot 5 maal toe te gebruiken. Dat zegt Volvo niet vaak dat iets herbruikbaar is!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2013 19:25 #1381685 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel
Wel even opmeten, om te bepalen of de oude nog bruikbaar zijn als ik het me goed herinner?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2013 19:42 #1381686 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Theorie

henk 940LPT schreef : Wel even opmeten, om te bepalen of de oude nog bruikbaar zijn als ik het me goed herinner?

Niet opmeten maar kijken of ze ingesnoerd zijn. Dit insnoeren komt niet voor of een grote sukkel moet de bouten aangedraaid hebben zonder momentsleutel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2013 22:06 #1381695 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even
Even voor mijn beeldvorming, dat insnoeren hoe ziet dat er uit? Als ik dat opzoek dan kom ik alleen maar mensen tegen die vastgebonden zitten .
Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2013 22:22 #1381696 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je
Je hebt van die zwarte repen drop, met vierkante doorsnede. Als je die uittrekt zie je dat ze in het midden dunner worden. Als je verder doortrekt ontstaan aan het oppervlakte scheurtjes, die verder naar binnen scheuren als je door blijft trekken. Op een gegeven moment knapt de drop. Dat dunner worden noemt men insnoeren.
Wanneer insnoering plaatsvindt trek je het materiaal al kapot. Een ingesnoerde kopbout heeft binnenin al scheurtjes en is niet zo sterk meer als eentje die niet ingesnoerd is. Als je die erin draait heb je kans dat hij afbreekt bij vastzetten, of bij weer losdraaien. Insnoering kun je meten door de diameter te meten.<a href=" www.cybercomm.nl/~cesmetel/kennisweb/staal/st_b_500.htm " target="_blank">Linkje met wat meer achtergrondinfo en fotootjes.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2013 00:12 #1381706 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rek
Er zijn speciale rekbouten die voor een leek ingesnoerd lijken.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2013 00:44 #1381709 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Insnoeren

Chilm schreef : Er zijn speciale rekbouten die voor een leek ingesnoerd lijken.

Daar wil de fabrikant `juist` dat ze "daar" insnoeren...............

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2013 11:33 #1381787 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tjonge, dank jullie wel. Het
Tjonge, dank jullie wel. Het is de eerste keer dat ik een koppakking ga vervangen. Ik denk dat ik eerst maar eens begin met de boel loshalen, daarna de bouten checken alvorens ik de nieuwe gebruik. Ik weet overigens niet hoe vaak het motorblok al open is geweest (de geschiedenis is niet perfect bijgehouden en ik ben de derde eigenaar), maar ik denk met 180.000 km niet heel vaak. Heeft iemand nog tips bij deze klus? Ik heb bijvoorbeeld een discussie gelezen over het wel of niet vlakken van de kop voor terugplaatsing.

Groet Bart

• Constant Thomkins
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2013 13:13 #1381790 door Constant Thomkins
Beantwoord door Constant Thomkins in topic voodat je gaat monteren zeer
voodat je gaat monteren zeer zorgvuldig de gaten, waarin je de kopbouten gaat monteren, inspecteren op vuil en zeer zorgvuldig schoonmaken, doe je dat niet en dat is mij dus al tweemaal overkomen, dan draai je de kopbouten dol.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC