Distributieriem vervangen 960
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaag een afspraak gemaakt bij een garage voor het "flushen" van de motor en dus ook het ontstoppen van de carterontluchting.
Daarnaast heb ik aangegeven de distributieriem te willen vervangen, (nu 290.000) wanneer dit voor het laatst is gebeurd is onbekend. Tevens nieuwe bougies.
Nu liet de goede man mij weten dat alleen het vervangen van de riem al ongeveer 4 uur kost . . . .
Dit vond ik in eerste instantie wat aan de lange tijd, echter nu heb ik eens zitten zoeken op het forum hier; en hier wordt gezegd ook de spanrol te vervangen, de bout van de oliepomp en de hele waterpomp te vervangen.
Nu is mijn vraag; weet een algemene monteur dit? en komt een niet volvo garage aan al die onderdelen (op tijd?) en kost het vervangen van deze riem inderdaad 4 uur? Inclusief vervangen al de andere noodzakelijke dingen misschien wel.
en zijn dit al de cruciale dingen waarop gelet moet worden, en in hoeverre is dit noodzakelijk?
Grt Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als idd alles vervangen moet worden ben je een kleine 3 a 4 uur aan het sleutelen, dus die tijd klopt wel. Qua onderdelen zit je dan even snel origineel op waterpomp 78 euro, riem 58 euro, spanner 87 euro, spanrol 34 euro
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een beetje ervaren monteur weet dit. Het is niet strikt noodzakelijik, maar omdat een oude waterpomp vaak gaat lekken van een riemvervanging, wordt het preventief gedaan, omdat dat goedkoper is dan twee keer de riem er af en er op te zetten.BartD schreef : ...hier wordt gezegd ook de spanrol te vervangen, de bout van de oliepomp en de hele waterpomp te vervangen.
Nu is mijn vraag; weet een algemene monteur dit? en komt een niet volvo garage aan al die onderdelen (op tijd?) en kost het vervangen van deze riem inderdaad 4 uur? Inclusief vervangen al de andere noodzakelijke dingen misschien wel.
Zeker omdat je niet weet wanneer het voor het laatst gedaan is is dit wel aan te raden.
Die onderdelen zijn zelden een probleem. 's-ochtends bellen, 2 uur later in de garage, vaak. Ik vraag me af wat ze vragen, maar het moet kunnen voor 500 euro (MAX) bij de redblocks was het een tijdje zelfs maar 100 euro incl montage bij sommige garages.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zal het zeker even overleggen met hem, laat het wel allemaal doen aangezien ik toch nog (zeer) lange tijd met deze auto wil gaan doen.
@Henk, dacht zelf terug gelezen te hebben bij andere topics dat bij de 6 cil ook die bout vervangen moest worden, maard at weet ik dus niet zeker.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wel twee rechterhanden maar geen speciaal gereedschap, en 't moet in de (zanderige) buitenlucht. En anders misschien een (lange) avond meekijken/-helpen bij Jan-Geert of Timen, kan natuurlijk ook!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb dit vorig jaar zelf gedaan op een sleuteldag bij Carlo. Vervangen van deze riem is in mijn optiek makkelijker dan bij de 940 (heb ik een aantal jaren geleden ook gedaan)
Voordeel bij Carlo was dat de riemspanning kon worden gemeten omdat zij daar over zo'n tool beschikken. Hierdoor kon worden vastgesteld dat de hydraulische spanner (naast de rollen) ook moest worden vervangen.
Omdat ik een ruilmotor in de auto heb liggen die nog geen ton heeft gedraaid ben ik geadviseerd niet de waterpomp te vervangen, dit advies heb ik overgenomen.
Ik ben zo'n 2 uur bezig geweest met de hele actie. Ik heb de werkwijze gevolgd die in VADIS staat beschreven.
Ruim een jaar verder draait alles nog perfect.
Succes gewenst. Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Een paar weken geleden heb ik de distributieriem er af gehad om een koppakking te vervangen van een 960. Zie <a href="/hier.">hier.</a>
Het is niet moeilijk, als je maar rustig nadenkt. Je kunt het beste de ventilator even weghalen om ruimte te maken. Voor het ontspannen van de multiriem-spanner heb je een speciaal vierkant blokje nodig; voor het spannen van de hydraulische spanner heb je een goede bankschroef nodig; verder heb je niets speciaals nodig. De merktekens op de nokkenastandwielen zijn over het algemeen duidelijk genoeg, wel even checken voordat je aan de slag gaat. Het merkteken op het krukastandwiel is een heel klein gleufje in een nok en dus een stuk lastiger te vinden. Ik zou daar voor het gemak met een marker wel een streep op het krukasvliegwiel bij zetten. In tegenstelling tot wat Vadis schrijft hoeft het krukasvliegwiel er niet af om de distributieriem er af te halen en er op te leggen, dit scheelt veel tijd. Bij het opleggen moet je de riem vanaf het krukastandwiel naar het rechtse nokkenastandwiel straktrekken en vervolgens naar het linkse nokkenastandwiel zodat de speling echt linksonder bij de waterpomp en de spanner zit en daarna het pennetje uit de spanner hallen. En inderdaad altijd een paar keer met de hand ronddraaien om te kijken of alle merktekens goed staan.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Overigens zei mijn garage (Hardeman, Den Haag) ook dat het verstandiger was om de spanrollen en waterpomp mee te nemen. Zeker als je niet weet hoe oud deze zijn.
Als laatste: als een een ruilmotor met 100K erin hebt liggen, waarom dan nu de distributie doen? Je kunt beter wachten tot je aan de 120K bent en dan alles doen (dus ook Wp etc.). Lijkt mij de meest economische weg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.