Distributieriem vervangen 960

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2012 15:18 #1092322 door V700 register
Distributieriem vervangen 960 is gemaakt door V700 register
beste leden,
Vandaag een afspraak gemaakt bij een garage voor het "flushen" van de motor en dus ook het ontstoppen van de carterontluchting.
Daarnaast heb ik aangegeven de distributieriem te willen vervangen, (nu 290.000) wanneer dit voor het laatst is gebeurd is onbekend. Tevens nieuwe bougies.
Nu liet de goede man mij weten dat alleen het vervangen van de riem al ongeveer 4 uur kost . . . .
Dit vond ik in eerste instantie wat aan de lange tijd, echter nu heb ik eens zitten zoeken op het forum hier; en hier wordt gezegd ook de spanrol te vervangen, de bout van de oliepomp en de hele waterpomp te vervangen.
Nu is mijn vraag; weet een algemene monteur dit? en komt een niet volvo garage aan al die onderdelen (op tijd?) en kost het vervangen van deze riem inderdaad 4 uur? Inclusief vervangen al de andere noodzakelijke dingen misschien wel.
en zijn dit al de cruciale dingen waarop gelet moet worden, en in hoeverre is dit noodzakelijk?
Grt Bart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2012 15:26 #1355071 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij
twijfel, of als je niet zeker weet dat de waterpomp vernieuwd is, meteen mee vervangen.  Hetzelfde geld voor de spanrol (lopen vaak kapot) en de hydraulische spanner.
Als idd alles vervangen moet worden ben je een kleine 3 a 4 uur aan het sleutelen, dus die tijd klopt wel. Qua onderdelen zit je dan even snel origineel op waterpomp 78 euro, riem 58 euro, spanner 87 euro, spanrol 34 euro

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2012 15:26 #1355072 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BartD schreef: ...hier wordt

BartD schreef : ...hier wordt gezegd ook de spanrol te vervangen, de bout van de oliepomp en de hele waterpomp te vervangen.
Nu is mijn vraag; weet een algemene monteur dit? en komt een niet volvo garage aan al die onderdelen (op tijd?) en kost het vervangen van deze riem inderdaad 4 uur? Inclusief vervangen al de andere noodzakelijke dingen misschien wel.

Een beetje ervaren monteur weet dit.  Het is niet strikt noodzakelijik, maar omdat een oude waterpomp vaak gaat lekken van een riemvervanging, wordt het preventief gedaan, omdat dat goedkoper is dan twee keer de riem er af en er op te zetten.
Zeker omdat je niet weet wanneer het voor het laatst gedaan is is dit wel aan te raden.
Die onderdelen zijn zelden een probleem. 's-ochtends bellen, 2 uur later in de garage, vaak.  Ik vraag me af wat ze vragen, maar het moet kunnen voor 500 euro (MAX) bij de redblocks was het een tijdje zelfs maar 100 euro incl montage bij sommige garages.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2012 15:49 #1355076 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je
Je zou natuurlijk gewoon even kunnen vragen bij de garage wat zij allemaal wel/niet meenemen. En overleggen of ze op jouw verzoek evt. meer kunnen doen. Ik ben niet zo thuis in de 6 cilinders, maar was de bout van de oliepomp niet voor de redblock met 16 kleppen  ??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2012 15:56 #1355077 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic duidelijk
Dat valt me dan nog wel mee, waterpomp bij die oude polo die ik hiervoor had was alleen al 400 euro.
Ik zal het zeker even overleggen met hem, laat het wel allemaal doen aangezien ik toch nog (zeer) lange tijd met deze auto wil gaan doen.
@Henk, dacht zelf terug gelezen te hebben bij andere topics dat bij de 6 cil ook die bout vervangen moest worden, maard at weet ik dus niet zeker.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2012 23:18 #1361176 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zelf te doen?
Even inhaken: is dit zelf te doen? Materiaal bestellen, markeerpunten op de oude riem en alle rollen/assen, markeertekens overnemen op de nieuwe riem, en dan monteren? Inclusief waterpomp en spanrollen?Lees hier wel her en der dat 'ook even de distributieriem is vervangen', maar hoe eenvoudig is dat?
Wel twee rechterhanden maar geen speciaal gereedschap, en 't moet in de (zanderige) buitenlucht. En anders misschien een (lange) avond meekijken/-helpen bij Jan-Geert of Timen, kan natuurlijk ook!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2012 09:56 #1361186 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor zover
Voor zover ik weet hoef je op de riem zelf geen merktekens te zetten. Zolang de tekens op de poelies tegelijkertijd tegenover de merktekens op het blok staan zit je goed. Alleen timing krukas tov nokkenas(sen) is van belang. Na montage een keer met de hand (ratel op de krukas )in de juiste richting ronddraaien om te checken of niets aanloopt en daarna of merktekens op nog tijd staan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2012 08:47 #1361233 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zelf doen
Hoi,
Ik heb dit vorig jaar zelf gedaan op een sleuteldag bij Carlo. Vervangen van deze riem is in mijn optiek makkelijker dan bij de 940 (heb ik een aantal jaren geleden ook gedaan)
Voordeel bij Carlo was dat de riemspanning kon worden gemeten omdat zij daar over zo'n tool beschikken. Hierdoor kon worden vastgesteld dat de hydraulische spanner (naast de rollen) ook moest worden vervangen.
Omdat ik een ruilmotor in de auto heb liggen die nog geen ton heeft gedraaid ben ik geadviseerd niet de waterpomp te vervangen, dit advies heb ik overgenomen.
Ik ben zo'n 2 uur bezig geweest met de hele actie. Ik heb de werkwijze gevolgd die in VADIS staat beschreven.
Ruim een jaar verder draait alles nog perfect.
Succes gewenst. Rob

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2012 09:34 #1361234 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ook
Hallo Bart,
Een paar weken geleden heb ik de distributieriem er af gehad om een koppakking te vervangen van een 960. Zie <a href="/hier.">hier.</a>
Het is niet moeilijk, als je maar rustig nadenkt. Je kunt het beste de ventilator even weghalen om ruimte te maken. Voor het ontspannen van de multiriem-spanner heb je een speciaal vierkant blokje nodig; voor het spannen van de hydraulische spanner heb je een goede bankschroef nodig; verder heb je niets speciaals nodig. De merktekens op de nokkenastandwielen zijn over het algemeen duidelijk genoeg, wel even checken voordat je aan de slag gaat. Het merkteken op het krukastandwiel is een heel klein gleufje in een nok en dus een stuk lastiger te vinden. Ik zou daar voor het gemak met een marker wel een streep op het krukasvliegwiel bij zetten. In tegenstelling tot wat Vadis schrijft hoeft het krukasvliegwiel er niet af om de distributieriem er af te halen en er op te leggen, dit scheelt veel tijd. Bij het opleggen moet je de riem vanaf het krukastandwiel naar het rechtse nokkenastandwiel straktrekken en vervolgens naar het linkse nokkenastandwiel zodat de speling echt linksonder bij de waterpomp en de spanner zit en daarna het pennetje uit de spanner hallen. En inderdaad altijd een paar keer met de hand ronddraaien om te kijken of alle merktekens goed staan.
Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2012 17:29 #1361254 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo, in de startpost vielt
Hallo, in de startpost vielt mij het woord flushen op. Ik ga volgende week de distributie etc. laten vervangen bij mijn garage, maar wat wordt er met flushen bedoeld? Vertaling: spoelen... Waarmee? Zal wel geen zeepsop zijn...
Overigens zei mijn garage (Hardeman, Den Haag) ook dat het verstandiger was om de spanrollen en waterpomp mee te nemen. Zeker als je niet weet hoe oud deze zijn.
Als laatste: als een een ruilmotor met 100K erin hebt liggen, waarom dan nu de distributie doen? Je kunt beter wachten tot je aan de 120K bent en dan alles doen (dus ook Wp etc.). Lijkt mij de meest economische weg.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC