gewichts-verschil

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2011 15:25 #1088482 door G.J.M. Molenaar (GAST)
gewichts-verschil is gemaakt door G.J.M. Molenaar (GAST)
Onze Toffe Sam, turbo, weegt volgens kenteken 1389 kg. Zijn identieke broertje Fransje, non turbo, weegt 1326 kg. Vraag: weegt enkel "de turbo toevoeging" 63 kg of is er nog iets dat ik over het hoofd zie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2011 15:34 #1326332 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic extra luxe...
Extra luxe, isolatie en een automaat kunnen meer wegen. Een grote of kleine brandstoftank maakt ook iets uit, maar enkel voor het genormaliseerde gewicht (dan telt geloof ik een halve brandstoftank).
Kentekengewicht is meestal geloof ik drooggewicht?

Maar bij Volvo in ieder geval geen touw aan vast te knopen... volgens de papieren weegt mij full-spec 740 2.3 sedan 1245kg... Schijnbaar zo licht ivm het bouwjaar, 89-ers zitten meestal rond de 1330.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2011 17:30 #1326343 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gewichtsverschil

Heb ik ook me ook al eens afgegevraagd waar de gewichtsverschillen in zitten...

Zie
&gt; <a href="/node/38203" target="_blank" onclick="window.open(' www.volvo700vereniging.nl/node/38203 ','','');return false;">HIER

.

• Ziko de Kubber
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-08-2011 19:41 #1326354 door Ziko de Kubber
Beantwoord door Ziko de Kubber in topic Hier hebben we al een topic
Hier hebben we al een topic voor...

Met vriendelijke groet, Ziko

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2011 21:28 #1326363 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic wel of geen topic
Mijn bescheiden vraag is simpel Ziko: zoals geschreven, 2 identieke, ook bouwjaar en zelfs de kleur en het interieur, etc., hebben een verschil van 63 kilo. Dit scheelt ook aardig wat bij de wegenbelasting. Wegen "turbo spulletjes" zoveel als het verschil aangeeft? Ik denk dat o.a. Jelmar, ook een turbo liefhebber, mij hier wel een zinnig antwoord op kan geven. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2011 22:01 #1326366 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Neen
Een turbo, wat pijpen, een intercooler en een grotere uitlaat wegen bij elkaar geen 63 kilo.

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2011 22:58 #1326369 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic dat bedoel ik
In mijn start draadje heb ik me dat i.d.d. ook afgevraagd. Als ze beiden op kenteken gezet worden, één met en de ander zonder turbo, en nogmaals, ècht identiek, nogmaals ook beiden automaat, vraag ik me gewoon simpelweg af, als niet kenner, wat weegt de turbo + intercooler (vergeten te vermelden) extra. De kenteken-gewichten zijn toch gewoon standaard ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2011 23:10 #1326371 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic denk
als ik er zo over na denk(hoewel dat lastig is in plaatjes en combinatie gewicht  ) zit er wel enig verschil in, uitlaat spruit stuk is naar mijn idee iets andere vorm, dan krijg je een turbo dikkere downpijp van de zelfde lengte(ongeblazen heeft 2 dunne pijpen die overgaan in 1 pijp) zit je ook al in een iets zwaardere catogerie, dan ga ik er vanuit dat de aandrijf as van dikker materiaal is(gezien ze aardig wat combinatie's bedacht hebben) mischien een zwaardere of andere koppel omvormer, iets andere achter-as (moet meer vermogen aan kunnen) dan gaat het gewicht wel wat harder tellen, en zeker als het een turbo blok is met jet tronic(F serie) systeem, meer computer werk dus meer kabels en dat tikt hard aan,
Mischien heeft de een een tint donkere ramen dan de ander(gaat ook gewicht in zitten) of meer isolatie en dreunplaten(en die schroeven het gewicht aardig op).
Maar ik moet zeggen dit is een gedachte opbouw van iemand met een boeren verstand hoor (weet meer van de diesels af) .

Tom.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2011 23:15 #1326372 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Olie stelsel!
De Turbo's hebben ook een nog een ander soort "olie-filter" systeem.
Op de non-turbo zit het oliefilter rechtstreeks op het blok, bij de Turbo's zit er een dik stuk staal waar het oliefilter opkomt in een hoek van iets van 90 graden.
Vaak ook nog een oliekoeler erbij, extra staal en extra litertjes olie.
63 kilo lijkt veel, maar in mijn gedachtegang is het wel logisch en OK, kijkend naar alle "extra's" en veranderingen die erbij komen.
Groeten,Gerben

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2011 23:30 #1326378 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic dat is wat meer duidelijkheid
Dat wist ik allemaal niet. Kort gezegd; je kunt dus niet "even" een "turbo" blok in een non-turbo zetten zonder allerlei andere toestanden aan te passen...  Dat was even mijn gedachte/bedoeling, van de ene naar de andere.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC