Waarschuwingslampje gaat aan bij vol gas (940) (lampje blijft nu opeens uit?)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2011 09:49 #1086223 door V700 register
Heren en dames,
Gisteen nog bij een etentje aan het vertellen hoe trots ik ben met mijn Volvo, een uur later sta je op de vluchtstrook. Luister en huiver ;)
Vertrokken met de tank in de reserve (sprong pas aan) even verderop kunnen tanken (slechts 10 liter om de volgende dag goedkoper elders te tanken) en de weg vervolgd.
Niets aan de hand totdat ik de oprit wil oprijden van de autoweg (voor de limburgers oprit kruisberg) Deze gaat stijl omhoog en met een klein autootje is het flink zweten om op snelheid te komen om bovenaan in te voegen. Een Volvo kijkt er niet naar om en ik trapje dan ook het gas in om snelheid te maken. Omdat de oprit relatief kort is trap je het gas wat dieper in. De automaat maakt dan wat meer toeren (tot 4000) om een versnelling hoger te schakelen. Tijdens dat gas 'intrappen' ging het bekende waarschuwingslampje branden (driehoekje met groen tekentje) De auto begon ook meteen minder lekker te rijden (beetje schokkerig en minder vermogen)
Bovenaan de autoweg heb ik de autoweg verlaten via een busbaan om vervolgens de ANWB te bellen bij het vliegveld. Ik rook namelijk ook benzine even.
De ANWB man kwam binnen 30 minuten, liet mijn de auto starten, gaf wat gas en het lampje ging uit en bleef uit. De auto liep verder mooi maar ik vertrouwde het niet. De ANWB man zou achter me aanrijden tot Sittard en zonder bijzonderheden zou hij mij bij de afslag Sittard verlaten.
Het rijden ging prima verder. Na een snelheidsbeperking van 90 op de autoweg gaf ik weer gas om op de 120 te komen. Ik deed dit bewust met wat meer gas om de auto te testen en ja hoor ... dat ging het lampje weer aan. De ANWB man achter me reed met me mee de vluchstrook op en de auto liep weer keurig stationair.
Het advies van hem was, even aanzien en eventueel mee naar een garage gaan. Hij dacht aan een brandstoffilter. Wat denken jullie?
Het betreft een 2.3 blok uit 91 zonder Turbo en het is een automaat.
Gr. Tim

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2011 10:17 #1311290 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Groene lampje is die niet
Groene lampje is die niet van de lambdasonde?

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2011 10:18 #1311291 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het staat voor 'probleem in
Het staat voor 'probleem in de zuivering uitlaatgassen' maar ze zeggen ook wel het 'lambdasonde lampje...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2011 12:38 #1311301 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je zou zeggen, dat hij uit
Je zou zeggen, dat hij uit de brandstoftank wat vuilrestjes heeft opgepikt en dat nu het brandstoffilter wat verstopt is geraakt, maar als het brandstoflampje gaat branden zit er nog zeker 10 liter benzine in. Als je dan nogeens 10 liter erbij doet, dan zou de benzinetank voldoen gevuld moeten zijn om geen vuilrestjes meer op te pompen.
Hoever had je tank leeg gereden eigenlijk ?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2011 13:05 #1311306 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Mengsel incorrect
Lambda lampje betekent dat het brandstofmengsel dat de motor ingaat incorrect is,  te rijk of te arm.
Lees je foutcodes eens even uit, kan met behulp van het kastje aan je veerpoot, zie <a href="/node/374">HIER</a> de instructie
Mogelijk heb je ergens een vacuumlek en zuigt ie valse lucht (niet gemeten door de LMM) waardoor het mengsel fout gaat, je motor slechter gaat lopen en dus het lambda lampje aangaat.
de ECU probeert een lucht/benzine mengsel van ongveer 1:14 aan te houden, een kleine afwijking is niet zo'n probleem, maar bij een grote afwijking gaat de motor slechter lopen en de ECU probeert dit te corrigeren, maar dit kan die ook maar tot een bepaalde limiet, lukt dit niet meer, dan gooit ie het lambdalampje aan.
Bij valse lucht, die die niet gemeten heeft, gaat het mengsel bv naar 1:17 en gaat het dus mis.
Controleer dus even alle leidingen op het inlaattraject op loszitten/scheuren etc.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2011 21:27 #1311371 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan me niemand op het forum
Kan me niemand op het forum helpen?
Ik heb op dit moment niet de middelen om naar een garage te gaan. Ik zie de bui financieel alweer hangen.
Het is het niet waard om weer 300 euro in die auto te steken...(of meer)
Uiteraard doe ik dit ook tegen een vergoeding, voor niets gaat de zon op he....
Gr. tim

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2011 21:28 #1311372 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb de tank btw niet ver
Ik heb de tank btw niet ver leeggereden. lampje ging branden en ik heb 3 km verder meteen benzine erin gedaan. Metertje stond nog niet op het rode streepje....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2011 22:05 #1311382 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leuke berg
Aah de Kruisberg, leuk bergje inderdaad, met vakantiewerk moest ik er dagelijks met een vrachtwagen invoegen, erg leuk, met 40 de snelweg op en boven aan de berg eindelijk 70 op de teller :P
Maarr genoeg off-topic, ik heb je pb beantwoord, woon volgens mij maar 4 km van je af ofzo, dus met een beetje geluk kan mijn pa je helpen :)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2011 00:16 #1311401 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Aap
Hallo Volvisti
Als het lampje aan gaat, zit er nog negen liter brandstof in de tank.  Leegrijden van de tank is alleen slecht voor je ego.  De brandstof wordt waarschijnlijk meerdere keren gefilterd voor ie bij het tankstation uit de pomp komt.  Vervolgens zit er een filter voor de pomp in de tank, een filter onder de vloer onder de bestuurdersstoel en een filter onder de motorkap.  En is de tank van kunststof.  In de ruim zes jaar dat ik de auto nu heb, heb ik de tank (ooit 60 liter, nu 75 liter, géén LPG) meen ik een keer of vier compleet leeg gereden.  Of in ieder geval zover, dat de pomp de brandstof niet meer aangezogen krijgt.  Ik tank pas als het lampje al even aan is (woonwerkverkeer 4 km enkele reis, dus ik hoef niet a la minute naar de pomp als het lampje aan gaat), tenzij ik in de buurt kom van knooppunt Kerensheide en de tank minimaal half leeg is.  Dan rij ik even om, om in Maasmechelen te tanken.  (Eerst "Bruno", toen "Öztank", sinds kort "Dats24")  Volgens mij worden er redelijk wat broodjes aap verkocht als het gaat over wanneer je zou moeten tanken.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2011 00:43 #1311404 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tsja
"wanneer je zou moeten tanken."
@mathy, een ding is zeker als je tank leeg is ben je te laat , dan had je bij jezelf gedacht had ik er toch maar een paar liter ingegooid bij die dure pomp.
Ik houd meestal rond de 450km op de dag teller aan en dan zit er nog zo'n 10 tot 15 liter in, afhankelijk wat voor weer het is en is geweest want met veel wind haal ik ongeveer 1 op 8,5km en met mooi weer loopt dat op tot 1 op 10,8 en das normaal rijden vlot optrekken wel veel snelweg verkeer.
ON TOPIC, dat lampje wat je bedoelde was toch het lampda lampie, geeft dan meestal aan dat het mengsel niet goed is en daar zijn wel verschillende oorzaken voor.
1.zuigt valse lucht aan na de luchtmassa meter, kijk alles goed na dat er geen scheuren in de slangen zitten en dat ze goed afsluiten.2.wissel voor de grap eens je brandstofpomp relais, is een veel voorkomend probleem.3.meet je lampda sonde eens door geeft regelamtig ook een storing(kijk ook even of die een goeie massa heeft van de uitlaat).

dit is wat ik er tot zo ver over weet en er zullen vast wel aanvullingen zijn.

Tom.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC