Motorproblemen met Volvo 940 23e gle 1991

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2011 21:15 #1085712 door V700 register
Motorproblemen met Volvo 940 23e gle 1991 is gemaakt door V700 register
Hallo,
 
Ik wil graaf effe iets kwijt.
Mooie volvo 940 gekocht.
Laten nakijken bij een Garage Brandsen in Barneveld.
Er bleek een lambdasonde lampje branden, gevraagd aan de garage om er naar te kijken.
Ze gaven aan deze volvo niet helemaal te kunnen uitlezen omdat deze nog geen volledige uitleesbare computer had.Uiteindelijk is wel de lampdasonde vervangen, storing weg, maar de auto bleef bij warme motor stationair varierend toeren draaien tussen 1100 en 2000. Hij maakte echt lange halen.De wegenwacht erbij gehaald, stekker uit de luchtmassameter gehaald, auto ging lager in toerental draaien. Maar lambdasonde lampje ging branden. Toch maar een nieuwe luchtmassameter besteld en op gezet. Lambdasonde storing is eruit. Maar auto blijft hoog in toeren draaien en uithalen naar 2000 toeren,bij stilstaand. Opnieuw uit laten lezen door andere garage. De auto geeft storing knippercode 2 aan 231-232 - 4151 reset (7) Ook de stationaire stelmoter is gereinigd en de brandstofdruk. Er zit een bosch-lambdasonde in. Mijn vraag is, licht het nu aan de lambdasonde die wederom kapot is of licht het probleem ergens anders. Ik ben nu zo''n 1000,-- verder en het probleem is nog niet opgelost. Wie kan mij advies geven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2011 21:27 #1307660 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekken??
Zou het probleem uberhaupt niet in sensoren zoeken...
- lek inlaatspruitstuk
- lek vacuumslang
- lek rembekrachtiger
- lek luchtslang (of 1 van de schroefringen waar deze mee vast zit)
 
Of in de uitlaat, allemaal hoorbaar, met een beetje kennis van motor(techniek).
- lek uitlaatspruitstuk
- lek uitlaatspruitstukpakking
- lek verbinding uitlaatspruitstuk-voorpijp
- lek verbinding voorpijp-katalysator
 
En de gasklepafstelling nog eens nauwkeurig nalopen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2011 01:08 #1307689 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic oef
Oef, 1000 euro verder. Das flink, zeker gezien de waarde van een 91er. Maar goed, je gaat vaak af op andermans expertise. Ik heb er ook geen verstand van.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2011 09:12 #1307696 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lek?

Alwood schreef : Zou het probleem uberhaupt niet in sensoren zoeken...
- lek inlaatspruitstuk
- lek vacuumslang
- lek rembekrachtiger
- lek luchtslang (of 1 van de schroefringen waar deze mee vast zit)

Heel veel verstand heb ik er niet van, maar ik had een tijdje geleden dezelfde klachten, en dat bleek een lekke pakking van het inlaatspruitstuk te zijn. Reparatie stelde niet zoveel voor, ook qua kosten. Motor loopt weer als een zonnetje.
groeten, Paul
 
Paul Geurts, lid nr. 1167
"De Grijze Walvis", 940 Estate, 29 november 1994, B230FD benzine, Silversand Metallic (419-12).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
02-03-2011 10:56 #1307706 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic afstand
op afstand is het altijd een beetje gissen, maar zou eens kijken of de gasklepschakelaar nog wel juist is afgesteld / en werkt.
wat vaak gebeurd is dat garages zondermeer de symptonen (tijdelijk) weg schroeven.
tewijl dat de oorzaak blijft zitten

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2011 18:41 #1307858 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lek meer waarschijnlijk?

asatter schreef : op afstand is het altijd een beetje gissen, maar zou eens kijken of de gasklepschakelaar nog wel juist is afgesteld / en werkt.
wat vaak gebeurd is dat garages zondermeer de symptonen (tijdelijk) weg schroeven.
tewijl dat de oorzaak blijft zitten

Natuurlijk goed naar de gasklepschakelaar te kijken, maar als hij danst in zijn toeren werkt de stationair-regeling in ieder geval wel...
Zonder (afgestelde) stationair-regeling zal de motor eerder constant hoog of laag in zijn toeren zitten, bij lekken kan de computer de sterk wisselende meet-gegevens niet 'aan'.
Uiteindelijk kwam het er bij mij in ieder geval op neer de hele rambam aan te pakken: gasklephuis, cisklep schoon... rembekrachtiger vervangen, vacuumslang vervangen, gaskabel en gasklepschakelaar afstellen en nieuwe bougies. Nu is 'ie weer aardig in zijn stationair. Binnenkort nog een keer stationair afstellen met betrouwbare toerenteller...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
03-03-2011 19:39 #1307865 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic dit bedoelde ik.
daarom wordt hij vaak vergeten.
het kan ook een slecht contact zijn in de gasklepschakelaar die alles in de war schopt.

maar wat het ook kan zijn is de vacuum van de rembekrachtiger.
even deze slang afknellen met een slangentang of even lostrekken en afdoppen.

overigens ben ik benieuwd hoe jij het toerental gaat afstellen.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2011 20:50 #1307875 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toerental afstellen
Toerental afstellen wil ik nog een keer doen door de slang naar de CIS-klep af te klemmen en met het stelschroefje het toerental af te stellen.
Hij schijnt dan het mooist te lopen (minder zoekerig, vooral bij LH2.4) als je met een losse toerenteller op het vliegwiel instelt op een kleine 500tpm. Ik geloof bij warme motor. Nog even nakijken, met een klein maandje weer klussen ;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2011 14:07 #1309442 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic volvo 940 gle 1991
Na weer wat  vervangen te hebben onderdelen,
 
Cis klep is nu vervangen, deze zat vast en was met geen mogelijkheid los te krijgen.
Is vervangen, de radiator was ook leg, deze ga ik nog vervangen, verder viel op dat er veel druk op de slangen stond.
Echter het probleem is nog niet verholpen, het toerental blijft oplopen.
Bij VOMD geweest, Carlo gaf nog wat tips: afdoppen koude start, injectoren testen op lekkage, testen temperatuur sensor injectie, opmeten volt + weerstand stekkers, klepspeling controleren.
Ik ben geen leek op autogebied, maar ook geen specialist, maar wat ik wel weet dat sommige garages zichzelf volvo-specialist noemen, terwijl ze alleen maar bezig zijn met onderdelen vervangen en uren schrijven. Ik blijf nu bij de eerste garage, waarbij ik verwacht dat ik nog garantie heb op eerdere reparatie omdat het euvel nog niet is verholpen. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2011 15:33 #1309449 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Herkenbare ervaring
Via mijn "vak'"garage naar de dealer gegaan; nieuwe LMM maar geen succes. Wel een rekening...
Uiteindelijk heeft Timen de CIS-klep schoongemaakt, en rotor, verdelerkap en kabels vervangen én daarna de accu een minuut afgekoppeld. Inmiddels een paar jaar geleden, het probleem is niet meer teruggekeerd. Tot morgenochtend waarschijnlijk ;)
Overigens brandt mijn lamda sonde waarschuwingslampje zo ongeveer sinds ik BG heb; in 1998 nieuwe (juiste) lamde sonde ingebouwd maar inderdaad, na een paar weken ging het ding weer aan. Altijd de APK waarden gehaald dus ik maak me er geen zorgen over. Mocht je het lampje uit willen hebben voor een APK: 30 seconden accu los; dan duurt het weer een paar weken...
Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD