Motorproblemen met Volvo 940 23e gle 1991
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik wil graaf effe iets kwijt.
Mooie volvo 940 gekocht.
Laten nakijken bij een Garage Brandsen in Barneveld.
Er bleek een lambdasonde lampje branden, gevraagd aan de garage om er naar te kijken.
Ze gaven aan deze volvo niet helemaal te kunnen uitlezen omdat deze nog geen volledige uitleesbare computer had.Uiteindelijk is wel de lampdasonde vervangen, storing weg, maar de auto bleef bij warme motor stationair varierend toeren draaien tussen 1100 en 2000. Hij maakte echt lange halen.De wegenwacht erbij gehaald, stekker uit de luchtmassameter gehaald, auto ging lager in toerental draaien. Maar lambdasonde lampje ging branden. Toch maar een nieuwe luchtmassameter besteld en op gezet. Lambdasonde storing is eruit. Maar auto blijft hoog in toeren draaien en uithalen naar 2000 toeren,bij stilstaand. Opnieuw uit laten lezen door andere garage. De auto geeft storing knippercode 2 aan 231-232 - 4151 reset (7) Ook de stationaire stelmoter is gereinigd en de brandstofdruk. Er zit een bosch-lambdasonde in. Mijn vraag is, licht het nu aan de lambdasonde die wederom kapot is of licht het probleem ergens anders. Ik ben nu zo''n 1000,-- verder en het probleem is nog niet opgelost. Wie kan mij advies geven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- lek inlaatspruitstuk
- lek vacuumslang
- lek rembekrachtiger
- lek luchtslang (of 1 van de schroefringen waar deze mee vast zit)
Of in de uitlaat, allemaal hoorbaar, met een beetje kennis van motor(techniek).
- lek uitlaatspruitstuk
- lek uitlaatspruitstukpakking
- lek verbinding uitlaatspruitstuk-voorpijp
- lek verbinding voorpijp-katalysator
En de gasklepafstelling nog eens nauwkeurig nalopen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark van Loo (GAST)
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heel veel verstand heb ik er niet van, maar ik had een tijdje geleden dezelfde klachten, en dat bleek een lekke pakking van het inlaatspruitstuk te zijn. Reparatie stelde niet zoveel voor, ook qua kosten. Motor loopt weer als een zonnetje.Alwood schreef : Zou het probleem uberhaupt niet in sensoren zoeken...
- lek inlaatspruitstuk
- lek vacuumslang
- lek rembekrachtiger
- lek luchtslang (of 1 van de schroefringen waar deze mee vast zit)
groeten, Paul
Paul Geurts, lid nr. 1167
"De Grijze Walvis", 940 Estate, 29 november 1994, B230FD benzine, Silversand Metallic (419-12).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
wat vaak gebeurd is dat garages zondermeer de symptonen (tijdelijk) weg schroeven.
tewijl dat de oorzaak blijft zitten
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Natuurlijk goed naar de gasklepschakelaar te kijken, maar als hij danst in zijn toeren werkt de stationair-regeling in ieder geval wel...asatter schreef : op afstand is het altijd een beetje gissen, maar zou eens kijken of de gasklepschakelaar nog wel juist is afgesteld / en werkt.
wat vaak gebeurd is dat garages zondermeer de symptonen (tijdelijk) weg schroeven.
tewijl dat de oorzaak blijft zitten
Zonder (afgestelde) stationair-regeling zal de motor eerder constant hoog of laag in zijn toeren zitten, bij lekken kan de computer de sterk wisselende meet-gegevens niet 'aan'.
Uiteindelijk kwam het er bij mij in ieder geval op neer de hele rambam aan te pakken: gasklephuis, cisklep schoon... rembekrachtiger vervangen, vacuumslang vervangen, gaskabel en gasklepschakelaar afstellen en nieuwe bougies. Nu is 'ie weer aardig in zijn stationair. Binnenkort nog een keer stationair afstellen met betrouwbare toerenteller...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
het kan ook een slecht contact zijn in de gasklepschakelaar die alles in de war schopt.
maar wat het ook kan zijn is de vacuum van de rembekrachtiger.
even deze slang afknellen met een slangentang of even lostrekken en afdoppen.
overigens ben ik benieuwd hoe jij het toerental gaat afstellen.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hij schijnt dan het mooist te lopen (minder zoekerig, vooral bij LH2.4) als je met een losse toerenteller op het vliegwiel instelt op een kleine 500tpm. Ik geloof bij warme motor. Nog even nakijken, met een klein maandje weer klussen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Cis klep is nu vervangen, deze zat vast en was met geen mogelijkheid los te krijgen.
Is vervangen, de radiator was ook leg, deze ga ik nog vervangen, verder viel op dat er veel druk op de slangen stond.
Echter het probleem is nog niet verholpen, het toerental blijft oplopen.
Bij VOMD geweest, Carlo gaf nog wat tips: afdoppen koude start, injectoren testen op lekkage, testen temperatuur sensor injectie, opmeten volt + weerstand stekkers, klepspeling controleren.
Ik ben geen leek op autogebied, maar ook geen specialist, maar wat ik wel weet dat sommige garages zichzelf volvo-specialist noemen, terwijl ze alleen maar bezig zijn met onderdelen vervangen en uren schrijven. Ik blijf nu bij de eerste garage, waarbij ik verwacht dat ik nog garantie heb op eerdere reparatie omdat het euvel nog niet is verholpen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Uiteindelijk heeft Timen de CIS-klep schoongemaakt, en rotor, verdelerkap en kabels vervangen én daarna de accu een minuut afgekoppeld. Inmiddels een paar jaar geleden, het probleem is niet meer teruggekeerd. Tot morgenochtend waarschijnlijk

Overigens brandt mijn lamda sonde waarschuwingslampje zo ongeveer sinds ik BG heb; in 1998 nieuwe (juiste) lamde sonde ingebouwd maar inderdaad, na een paar weken ging het ding weer aan. Altijd de APK waarden gehaald dus ik maak me er geen zorgen over. Mocht je het lampje uit willen hebben voor een APK: 30 seconden accu los; dan duurt het weer een paar weken...
Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.