Weet iemand de draad maat van de tempsensor onder het inlaatspruitstuk? (wil ik vervangen door een ander type sensor)

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2011 14:17 #1085379 door Gerben Mol
Hallo Volvisti,
Ik ben zelf niet heel tevreden over de 'standaard' sensor onder het inlaatspruitstuk..
Als de temperatuur hoog word, blijft de meter tog vrolijk in het midden staan...De sensor heeft geen ver bereik.
Ik wil deze dus vervangen voor een andere.
Maar weet iemand dus toevallig wat de maat is van deze sensor?
(Mijn kopje ligt bij de vlakker, met de sensor erin...kan ik dus niet opmeten..)
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2011 17:54 #1305498 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die sensor zit toch niet in
Die sensor zit toch niet in de kop bij een 230? Aan de rechterkant in het blok.
En als je meter in het midden blijft bij hoge temperatuur dan ligt dat niet aan het type sensor: dan is-ie gewoon stuk. Of zie ik dat verkeerd?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2011 18:39 #1305512 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Wel in kop.
Ik dacht dat de sensor wel in de kop zat bij een 230, zowiezo iniedergeval wel bij een 234.(ik heb een 234)
Maar heb ooit ook eens de sensor vervangen in een 230, en die zat toch echt in de kop.
Volgens mij zit die ook aan de linkerkant (bestuurdszijde)Recherkant als je voor het blok staat. ;)
De temperatuursensor kan gewoon niet 'verder' hij zit op zijn max.Dus ook al word hij warmer, je meter gaat nooit verder dan het midden.
Hier hebben dacht ik alle redblokken 'last' van.
Ik heb het iniedergeval wel gemerkt, in iedere 230, enz.
Hoe heet ie ook word, het metertje blijft vrolijk in het midden staan.
Sensor is ook niet stuk.
Wil ik dus vervangen voor een sensor, met een wat breder meetbereik.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2011 19:06 #1305515 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gemert
Hey Gerben,
Toen wij(ik meen 1,5jaar terug) samen uit Gemert vandaan kwamen, werd mijn blok immers een beetje heet(we hebben toen nog samen langs de kant van de weg gestaan).
Toen ging mijn temp.meter echt wel verder naar rechts, dus uit het midden vandaan.
Groetjes Harnt

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2011 19:15 #1305517 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Dat klopt
Hey Harnt,
Dat is zo!
Ze gaan vaak ook 'ietsjes' uit het midden, maar verder niet..
Maar bij mij is het nog nooit gebeurd..
Ik had een tijd(je) (zeg maar half jaar geleden terug in frankrijk) mijn olie temp op de 140 graden staan, en overal spoot de KVS eruit..etc..etc..laaaiend heet dus.
Maar watertempmetertje vrolijk recht in het midden!
Hetzelfde heb ik 'beleefd' met de 230 blokkies.
Laaiend heet, maar metertje blijft vrolijk in het midden.
Heb trouwens ook van anderen gehoord, dat de meter nooit echt verder dan het midden zal kunnen gaan, omdat de sensor niet 'ver' genoeg bereik daarvoor heeft.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2011 19:23 #1305521 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij de rode 740 die iik
Bij de rode 740 die iik gehad heb knapte de V-snaar tijdens het door de stad rijden, maar die liep wel op en vlink ook want stond tegen het rode, zou kunnen zijn dat je temp meter niet verder komt en dat je temp sensor nog goed is, er is vast wel iemand die weet welke ohm hij hoort aan te geven als hij warm is of juist koud is, als je zeker wilt weten of je temp straks goed is en blijft zou ik in de ingang en uitgang van je radiator dat geeft een beter beeld van alles.

Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2011 19:51 #1305528 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gerben,
Ik heb de moeite genomen deze even op te meten. Mijn bijzettafeltje naast de bank is namelijk een B230 blok en daar steekt een tempsensor in. Het is geen metrische draad, maar 3/8 inch... M9,5 bestaat namelijk niet. De spoed kon ik niet opmeten omdat ik alleen een metrische tappenset met "voelermaatjes" heb, maar lijkt mij standaard UNC, dus geen fijne draad (UNF). Zeker weten doe ik dit laatste niet! De spoed is nèt geen 1,0mm, dus zelf even uitzoeken... 
Groet,
Robert
PS: kan ook nog BSP zijn o.id, die Amerikanen en Engelsen kennen vele verschillende standaarden...De Engelsen weten het soms beter dan de Amerikanen en andersom. Vreemd dat ze daar nog nooit één, zij het dan 1 Amerikaans-Engelse standaard, van gemaakt hebben
[EDIT]:
Noot: ik zal eens even Googlen naar de "spoed" van UNC draad....
[EDIT]:
Gerben, ik heb het gevonden; hier:
www.snelmodel.nl/Freesinfo/Tabellen/Draad/Draadtabs.htm
Het is dus 3/8 inch UNF!!! Fijne draad....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2011 20:25 #1305538 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nu ik er even over nadacht,
Nu ik er even over nadacht herinner ik mij uit het verleden van Amerikaanse legerdump radio/zendapparatuur dat de standaard Amerikaanse spoed van bouten idd erg grof is. Een fijne Amerikaanse draad, UNF is ongeveer zoals de standaard metrische draad. "Metrisch fijne draad" kennen de Engelsen en Amerikanen niet. Dat is in hun ogen "super fine thread" die niet bestaat in hun standaard. Vandaar mijn vergissing.
Groet,
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2011 20:48 #1305559 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ligt
Ligt het niet aan de meter dan ? Het lijkt me sterk dat een NTC / PTC "opeens" niet meer van weerstand verandert boven een bepaalde temperatuur. Als je een sensor met andere weerstandscoefficient kiest zal de meter niet meer de juiste waarde aangeven bij normale temperatuur.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2011 20:54 #1305562 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Boven
Hoi Henk,
Meter lijkt 'voorderest' gewoon normaal te functioneren.(Beweegt goed, gaat goed terug)
Ik zal morgen wel eens even een regelbare weerstand tussen de kabels voor de sensor gooien en kijken hoever de meter gaat.
Dan weet ik zeker dat de meter wel goed functioneert.
(of even aan de massa hangen, zodat die naar 'vol' uitslaat)
Een PTC/NTC heeft opzich wel een 'max', als de temperatuur daarvoorbij gaat, gaat de weerstand daar niet meer in mee...meer weerstand, of minder weerstand kan ie gewoon niet 'geven'.
@Robert
Hartstikke bedankt voor de info!!
En ook dat je even de sensor heb opgemeten in je tafeltje
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC