Slecht starten en moeizame stationairloop: Foutcode 2-3-2 LH-Jetronic 2.4 wat te doen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2010 11:23 #1082626 door V700 register
Hallo,
Veel aan de auto gewerkt de laatste tijd, accu is vaak los gewees, olie ververst, verdelerkap schoongemaakt, bougies vervangen én uitlaat vervangen.
Technisch zou hij in orde moeten zijn, maar nu is het probleem een vaak slechte (lage) stationairloop, waarbij de motor soms op nood-loop terug lijkt te vallen. Uitlezen van het 'computertje' vanochtend gaf de foutcode 2-3-2, een fout mengsel bij stationairloop. In mijn geval waarschijnlijk een te arm mengsel. Wat kan hier aan de hand zijn? 
In het verleden (voor de beurt) heb ik ook wel eens gehad dat de motor plotseling 1500tpm liep stationair. Kan dat er ook iets mee te maken hebben?
Ik hoop snel een oplossing te vinden, op het moment heb ik de accu even los gehaald, misschien dat de computer al wat heeft aan een reset. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2010 11:45 #1286649 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoogst
Hoogstwaarschijnlijk valse lucht na de LMM. De LMM is dat kastje met de stekker meteen op/na het luchtfilterhuis. Door een lek kan valse lucht (niet gemeten door de LMM) in de motor komen waardoor hij teveel toeren draait.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2010 11:50 #1286651 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe?

Alwood schreef : Uitlezen van het 'computertje' vanochtend gaf de foutcode 2-3-2, een fout mengsel bij stationairloop.

Even uit interesse: Hoe lees je die uit dan?Of heb je een S/V90? (of 960-T2)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2010 12:07 #1286652 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitlezen

Baseman schreef :

Alwood schreef : Uitlezen van het 'computertje' vanochtend gaf de foutcode 2-3-2, een fout mengsel bij stationairloop.

Even uit interesse: Hoe lees je die uit dan?Of heb je een S/V90? (of 960-T2)

Klein diagnose-kastje boven het linker voorspatbord? stekkertje met nr. 2 verbinden en 1x op de knop drukken voor ~1 seconde.

Bedankt voor de tip bij de LMM, zal de inlaat nog eens nalopen zometeen. Het grootste probleem is echter het lage toerental, 1500tpm draaien heeft 'ie maar af en toe gedaan. Slecht (500-700rpm) lopen doet hij de laatste tijd vaker, vooral bij koude start.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2010 12:17 #1286653 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CIS klep
Denk dat je CIS klep vol bagger (neergeslagen oliedamp) zit waardoor hij vooral bij koude motor (de bagger is dan dik/stroperig/plakkerig) niet goed werkt. Remedie is CIS klep demonteren, 2x slang eraf, stekker los, 2 boutjes op rubber houder los, schoonmaken met wasbenzine/remmenreiniger, ook het stuk dat je niet ziet, smeren met bijv. WD40 en in omgekeerde volgorde terugbouwen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2010 12:35 #1286656 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CIS klep
Bedankt, ga ik ook nakijken! Tot mijn schrik scheurde de slang naar de CIS-klep al toen ik er naar wees. Gelukkig nog niet op een plek waar het direct lekt, wel eerst nieuwe slangen bestellen voordat ik de klep demonteer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2010 13:25 #1286658 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valse lucht
Valse lucht is een waarschijnlijke oorzaak, zeker na je gescheurde slang. Bij mij liep de 940 ook eerst 1500 tot zelfs 1800 toeren stationnair. Op drie plaatsen valse lucht!! Ook kun je het gasklephuis schoonmaken en controleren of de stappenschakelaar daarin werkt?.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2010 14:22 #1286662 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Been there...

Alwood schreef : Tot mijn schrik scheurde de slang naar de CIS-klep al toen ik er naar wees. Gelukkig nog niet op een plek waar het direct lekt, wel eerst nieuwe slangen bestellen voordat ik de klep demonteer.

....done that.
Ik had hetzelfde, maar dan helaas wel op een plek waar het ertoe doet, namelij kin het midden.Ik had het <a href="/node/34010" target="_blank">hier vermeld</a>.
Zoiets verwacht je eigenlijk niet, maar het kan dus wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2010 16:51 #1286670 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 Volvo's 1 verhaal?
Hoe verschillend de Volvo's ook zijn, de problemen zijn hetzelfde? Hou me op de hoogte Baseman, dan kan ik binnenkort nog wat reparaties uitvoeren voordat de onderdelen het begeven ;-)
Vanmiddag even bij Scandcar langs geweest en die zeiden dat die broze slangen ook wel door (oude/kleine) olielekkages kunnen komen. Hoop snel nieuwe slangetjes binnen te hebben, dan ga ik de binnenkant van die klep eens bekijken. De luchtslang leek helemaal in orde. Laag stationair draait hij eerder bij koude start, hoog stationair (1500tpm) draait hij als de Airco aan is/is geweest. Beiden maken het rijden met de automaat niet comfortabeler.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2010 17:14 #1286672 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Scandcar?

Alwood schreef : Vanmiddag even bij Scandcar langs geweest

Scandcar?Ik had hem bij de dealer gehaald, nog geen 20 euro, dacht ik, vond het wel meevallen en inderdaad, vacuumslangen/koelwaterslangen lijken niet zo best tegen olie te kunnen, grmbl.
Het volgende onderdeel op je verlanglijst zou de set slangen kunnen zijn, die onderaan de motor hangen, bij het oliefilter, aan de warmtewisselaar.Of je die hebt weet ik niet, maar bij een B230FK gaan die makkelijk stuk, omdat eigenlijk alle olie die uit je blok een route zou kunnen kiezen, daarlangs moet, en het is een koelwaterslang, dus wordt ie eerst twee keer zio dik en ploft dan gewoon een keer.Die slang achter je motorblok bij ECC is ook de moeite waard, maar die heb je denk ik niet.
Enfin, er is eens een draadje geweest met wat je meesleept op vakantie, daar staan wel zinvolle dingen tussen.
De verrassing van deze week bij mijn auto, is een plakkend brandstofpomprelais.Hij blijft staan in de laatst bekende positie, uit dus, tenzij je hem eruit trekt en terugstopt, dan werkt ie ineens weer wel......(ja, al doorgesoldeerd en wel en alles doorgemeten, niets aan te ontdekken)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC