Af en toe zwarte rook en haperen
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
23-07-2010 21:11 #1082015
door Hendrik Teerink
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Af en toe zwarte rook en haperen is gemaakt door Hendrik Teerink
Ik heb al redelijk wat topics gelezen over 'zwarte rook', ga morgen het één en ander testen, maar misschien heeft iemand nog tips.
Het probleem:
Sinds een paar dagen hapert de motor (B230FT) af en toe (zowel bij stationair als bij rijden). Er komt dan zwarte rook uit de uitlaat. Bij het rijden merk je verlies aan power en wat schokken. Ik dacht eerst dat het met te weinig toeren te maken kon hebben bij het trekken van de caravan (we zijn op vakantie in Polen), bij terugschakelen verdween het probleem namelijk. Vandaag ook gemerkt dat het bij stationair kan gebeuren. Hij zakt dan iets in toeren en stottert een klein beetje, gepaard gaand met zwarte rook. Na wat flink gas geven is het weg, hoewel de uitlaat zwart blijft overigens.
De turbo doet het gewoon goed.
Ik verdenk een injector op af en toe open blijven staan: ga ik testen (bougies controleren op 'zwartheid'). Ik ga ook de koudestartinjector loshalen als het probleem zich weer voordoet. Ik heb ook een reserve LMM bij me, die ik ga uitwisselen. Verder ga ik de de benzinedrukregelaar controleren (slang loshalen en controleren of er soms benzine uitkomt, wat niet mag).
Maar misschien weet iemand van jullie sowieso al waar ik het moet zoeken.
Waar vind ik trouwens de koudestartinjector op mijn B230FT?
Het probleem:
Sinds een paar dagen hapert de motor (B230FT) af en toe (zowel bij stationair als bij rijden). Er komt dan zwarte rook uit de uitlaat. Bij het rijden merk je verlies aan power en wat schokken. Ik dacht eerst dat het met te weinig toeren te maken kon hebben bij het trekken van de caravan (we zijn op vakantie in Polen), bij terugschakelen verdween het probleem namelijk. Vandaag ook gemerkt dat het bij stationair kan gebeuren. Hij zakt dan iets in toeren en stottert een klein beetje, gepaard gaand met zwarte rook. Na wat flink gas geven is het weg, hoewel de uitlaat zwart blijft overigens.
De turbo doet het gewoon goed.
Ik verdenk een injector op af en toe open blijven staan: ga ik testen (bougies controleren op 'zwartheid'). Ik ga ook de koudestartinjector loshalen als het probleem zich weer voordoet. Ik heb ook een reserve LMM bij me, die ik ga uitwisselen. Verder ga ik de de benzinedrukregelaar controleren (slang loshalen en controleren of er soms benzine uitkomt, wat niet mag).
Maar misschien weet iemand van jullie sowieso al waar ik het moet zoeken.
Waar vind ik trouwens de koudestartinjector op mijn B230FT?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2010 21:47 #1282838
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zwarte rook is ook bij een
zwarte rook is ook bij een benzinemotor een veel te rijk mengsel. Het zou makkelijk een injector kunnen zijn die open blijft staan.
Op het moment dat hij rookt, koppeling intrappen en motor afzetten, bougies direct daarna kontroleren als het mogelijk is.
Op het moment dat hij rookt, koppeling intrappen en motor afzetten, bougies direct daarna kontroleren als het mogelijk is.
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
23-07-2010 21:59 #1282839
door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic ...
Zou de bougie in geval van een defecte injector sowieso al niet zwart zijn?
De uitlaat blijft namelijk ook zwart, terwijl deze altijd heel schoon was.
De uitlaat blijft namelijk ook zwart, terwijl deze altijd heel schoon was.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-07-2010 23:36 #1282849
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De uitlaat blijft veel
De uitlaat blijft veel langer zwart, die is zomaar niet schoongebrand.Een bougie brandt direct schoon als je hem even stationair zou laten lopen, als het mengsel dan een beetje normaal zou zijn. Hou sneller je de motor stil kan zetten, hoe duidelijker het bougiebeeld zal zijn.
Al twijfel ik er wel aan, dat als het slechts één injector zou zijn, dat je dan al zwarte rook zou zien.
Al twijfel ik er wel aan, dat als het slechts één injector zou zijn, dat je dan al zwarte rook zou zien.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2010 09:17 #1282855
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Drukregelaar
Ik verdenk ook de drukregelaar, je had al gezegd dat je die gaat controleren. Wat ook nog een gemakkelijke check is, is even het luchtfilter controleren. Soms ligt daar een soort schuimmatje op dat de slang naar de LMM ingezogen wordt. Als dat gebeurt verstopt dat de luchtdoorvoer. De mensen die hier wel eens last van hebben gehad schreven hier dat het zich niet altijd voordeed maar zo nu en dan of bij flink gasgeven. Bij weinig doorstroming zakt het schuim weer terug naar de filterbak. Uiteraard kan het niet verder komen dan het gaasje voor de LMM, dus als je van daar terugkijkt naar het filter moet je het wel tegenkomen.Wees voorzichtig bij het uitwisselen van de LMM. Als de motor afgezet wordt, wordt het platina draadje nog ca. 4 seconden verhit (door stroom) om het schoon te branden. Meteen wisselen na uitzetten kan veroorzaken dat het niet goed schoonbrandt en zeker weten kapot is. Mij lijkt overigens dat je wel foutcodes moet hebben met deze storing, probeer deze te wissen en na optreden van de storing weer uit te lezen. Succes !
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
24-07-2010 18:17 #1282890
door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic LMM uitgewisseld
benzinedrukregelaar, alle stekkers, luchtfilter gecheckt
koudestartinjector ontkoppeld
LMM uitgewisseld met een reserve exemplaar dat ik bij me had
motor loopt beter nu
Het weer hier is nog steeds erg slecht
maar als de Volvo het maar goed doet!
Als het probleem zich niet meer voordoet, stop ik de stekker weer in de koudestartinjector.
Ik ga nog wel injectorreiniger kopen ergens.
Ik houd jullie op de hoogte
koudestartinjector ontkoppeld
LMM uitgewisseld met een reserve exemplaar dat ik bij me had
motor loopt beter nu
Het weer hier is nog steeds erg slecht

Als het probleem zich niet meer voordoet, stop ik de stekker weer in de koudestartinjector.
Ik ga nog wel injectorreiniger kopen ergens.
Ik houd jullie op de hoogte
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2010 19:09 #1282895
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je schrijft B230FT, die moet
Je schrijft B230FT, die moet volgens mij Motronic hebben en (dus) geen uitleeskastje ?
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
24-07-2010 22:17 #1282909
door Hendrik Teerink
Inderdaad, geen uitleeskastje jammer genoeg. Ik hoop dat het de LMM was... ik hoorde van mijn maat dat die de belangrijkste component vormt in de totstandkoming van het brandstof/luchtmengsel. Morgen ga ik wat meer rijden, 'fingers crossed'
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
25-07-2010 17:50 #1282968
door Hendrik Teerink
Ik ben voorzichtig optimistisch, vandaag een flink stuk gereden en geen problemen meer!
Het weer is ook opgeklaard, dus iedereen weer blij
Het weer is ook opgeklaard, dus iedereen weer blij

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2010 19:48 #1282985
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mooi
houden zo.

Veel plezier nog, wij gaan volgende week naar zuid duitsland

Veel plezier nog, wij gaan volgende week naar zuid duitsland
Moderators: Jerry Stam