Vragen over 530 en 531 koppen en over B200F B230F

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2010 22:49 #1081194 door V700 register
Past  op een B200F de kop van een B230F? ik zag dat er op beiden een 530 kop zit.Zijn die gelijk?   Zo ja dient er nog iets aangepast te worden? Zijn de koppakkingen gelijk die tussen een 530 kop en een B200F en of een B230F gaan?
Past een 531 kop op een B230F? Zo ja zijn er aanpassingen nodig? Ik heb nu een B230F met een 530 kop maar wél met een Vx-3 Nokkenas en brandstofcomputer van een 940 <strike>FK</strike>  sorry .... dat moet de FB zijn (de 131 PK versie
Met belangstel;ling wacht ik de reacties af, vriendelijke groet Rudiger

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2010 22:59 #1277714 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heb je de ezk ook gewisseld
heb je de ezk ook gewisseld met een fb? en de inlaat incl injectoren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2010 23:10 #1277718 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic cilinders verschillen
een b200 cilinder heeft een diameter van 89mm en een b230 cilinder heeft een diameter van 96mm. Dus dan past de kop toch niet helemaal (7mm te groot bij de cilinders). Of denk ik nu verkeerd (weet het niet zeker). En een 531 kop past op een b230f naar mijn weten (<a href=" people.physics.anu.edu.au/~amh110/Head/c...der_head_531_530.htm " target="_blank">link). De koppakkingen zijn iig verschillend (diameter cilinders), hoe bevalt die vx3 nokkenas je, gaat er bij mij binnenkort ook in namelijk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2010 07:10 #1277748 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Draadje!
Hoi Rudiger,

ik ben ook al even aan het zoeken geweest en volgens <a href="/node/29975" target="_blank">&gt;dit&lt;  </a>draadje zou het moeten passen. Maar zeker weten doe ik het nog steeds niet....

GG,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2010 09:51 #1277769 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zeker weten !
@ Miquel, neen zeker weten doen we het nog niet, en dat wil len we wel !
@ Geert-Jan, neen dus... injectoren zijn ongewijzigd. e.e.a. was slechts een experimentje, om met weinig arbeid en geld én  een makkelijk omkeerbare ingreep Amerigo iets anders te laten presteren. Wat ik nu merk(te) is dat ie onderin wat kwijt is geraakt en bovenin wat gewonnen heeft. Als alle plaatwerkperikellen opgelost zijn ga ik óf verder met een poging to kietelen met eenvoudige ingrepen óf plaats ik de nokkenas en computer weer terug. Maar die compute wisselen, pffft dan lig je toch wel in een knoop daar bij het rempedaal....
@ Woes , zoals hierboven staat ... door die VX3 lijkt ie iets vinniger in de hogere toeren, maar ik heb dan enkel een normale B230F. misschien dat bij jouw Turbo e.e.a. wat spectaculairder is ..
&#160;
@ iedereen: wie weet het nou zeker of heeft zoiets al gedaan? @ vragen dus .. past een 530 kop van een 230F blok op een B200F? En kan een 531 kop zo maar op een B230F geplaats worden die voorheen een 530 kop had...
&#160;
Zo ja, wat dient er aangepast te worden?
&#160;
GRoeten Rudiger

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-05-2010 11:57 #1277790 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic En is een kop van een latere FK of FT
En is een kop van een latere(laatste) FK of FT dan ook weer anders?
Kleppen van ander materiaal gemaakt? Of groter? Of anders vorm gegeven?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2010 12:09 #1277792 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Link Miquel

Wytze schreef : En is een kop van een latere(laatste) FK of FT dan ook weer anders?
Kleppen van ander materiaal gemaakt? Of groter? Of anders vorm gegeven?

Lees de link die Miquel heeft gepost. Daar staat best veel in.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2010 13:25 #1277809 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de 530 kop past op een B200
de 530 kop past op een B200 en B230, zo is het uit de fabriek gekomen. Een vorm. Enige verschillende versies zijn de 530 koppen met natrium gekoelde uitlaatkleppen voor turbo gebruik. Enige is dat bij de B200 de verbrandingskamer in de kop iets breder is dan de boring (92 mm vs 89 mm). Op zich geen probleem maar wel een sub optimale rand daarzo.
Andere versies van de 530 zijn er natuurlijk voor de K-jet motoren, daar zitten weer gaten in voor de injectoren en hier en daar een andere sensor, maar de rest is gelijk.
531 kop heeft een iets bredere verbrandingskamer, past beste op een B230 maar gaat natuurlijk ook op B200, alleen iets minder mooi. Als je de computers er van gebruikt, samen met de nokkenas, heb je van je B230F een B230FB gemaakt. Op sommige 240's was icm met de B230FB een iets betere uitlaat gemonteerd en dan had ie 136 pk. Met wat puzzelen leuke combinaties mee te maken. Met een V nokkenas gaat ie nog weer wat harder lijkt me, met een K of H nog beter (voor de non-turbo's).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2010 18:01 #1277818 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Kopje
Misschien toch interessant.
De verschillen tussen de 1000530 en de 1000531.<p class="MsoNormal">1. "Den lille" (small one)Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230 Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm. Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store" Höjd: 12mm Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie. Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning SCP (Big Cooling Passages) Gjutnummer: 1000530 Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398 Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna; Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret.
2 "Den store" (Big one)Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering.. Höjd: 12mm Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie. Avgaskanaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning SCP (Small Cooling Passages) Gjutnummer: 1000531+
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2010 18:38 #1277823 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vertaling.
Mijn zweeds is best aardig, maar toch even de google-vertaling:

'Eerste "The Little" (een kleine)Een originele kopie van de volgende motoren: B17-B19-B21-B23 B200-B230Kleppen: 44-35 mm, 46-38 mm klepzittingen.Verbrandingskamer dia: 92 ½ mm, iets kleiner / smaller kanalen in combinatie met "De Grote"Hoogte: 12mmVolume: 51.7cc dat wil zeggen 4.3cc/mmIntake Kanalen: Recht, taps toelopende, ronde, iets kleiner binnenstraal.Afvoerkanalen: Pretty vlak voor de buitenste kanaal, de hint van de toegewezen na de afsluiterSCP (Big Koelen passages)Gjutnummer: 1000530Andere vergelijkbare opties: 1000160, 1000398Potentiële: Goed bewerkt is dit een van de top speler op de kleinere machines; Goede piekvermogen en duidelijk wordt erkend in de midrange.2 "de Grote" (Big One)Een originele kopie van de volgende motoren: vroege B23E met H / K-cam, B23ET, en sommige B230E ETKleppen: 44-35 mm, 46-38 mm klepzittingenVerbrandingskamer dia: 94mm, iets breder kanaal, vooral rond de uitlaat kanalen. 531: een een meer gecentreerd locatie van bougies ..Hoogte: 12mmVolume: 53.7cc dat wil zeggen 4.5cc/mmInductie Stations, "zwanenhals"-vormige, veel bredere kanalen en platte, grote binnenstraal.Uitlaat kanalen: hoger, niet zo plat als 530, direct na het ventiel designSCP (Small Koelen passages)Gjutnummer: 1000531 +

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD