Verbruik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2009 13:51 #1073756
door V700 register
Verbruik is gemaakt door V700 register
Beste forumbezoeker,
Ik ben eigenaar van een 760 GLE mintgroen met overdrive uit 1982 (28E) en 97000 op de teller.
Wie kan mij helpen aan 2 gasdempers voor de achterklep, die lam zijn na 27 jaar?
Hebben jullie tips om mijn verbuik omlaag te krijgen? Ik schakel op bij 2000rpm en kom niet boven de 3000 rpm wat in de overdrive 140km/u is. Het verbruik is nu 1 op 7,5 en dat vind ik toch wat bizar gezien het feit dat ik 20 jaar gelden een tijdje een Renault 30TX met dezelde motor heb gereden die 1 op 9,5 reed. Ik denk zelf aan nieuwe bougiekabels (alhoewel het niet direct nodig lijkt) en goede bougies (NGK?). Het luchtfilter heb ik vervangen. Omdat het ontstekingstijdstip in het boekje genoemd staat denk ik dat er puntjes inzitten; is dat ook zo?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties,
 
Vriendelijke groet
Th. Heyman
 
 
 
Ik ben eigenaar van een 760 GLE mintgroen met overdrive uit 1982 (28E) en 97000 op de teller.
Wie kan mij helpen aan 2 gasdempers voor de achterklep, die lam zijn na 27 jaar?
Hebben jullie tips om mijn verbuik omlaag te krijgen? Ik schakel op bij 2000rpm en kom niet boven de 3000 rpm wat in de overdrive 140km/u is. Het verbruik is nu 1 op 7,5 en dat vind ik toch wat bizar gezien het feit dat ik 20 jaar gelden een tijdje een Renault 30TX met dezelde motor heb gereden die 1 op 9,5 reed. Ik denk zelf aan nieuwe bougiekabels (alhoewel het niet direct nodig lijkt) en goede bougies (NGK?). Het luchtfilter heb ik vervangen. Omdat het ontstekingstijdstip in het boekje genoemd staat denk ik dat er puntjes inzitten; is dat ook zo?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties,
 
Vriendelijke groet
Th. Heyman
 
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2009 14:57 #1235109
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gasveren
Ik heb laatst de gasveren van de achterklep vervangen door nieuwe exemplaren. Kosten me 23 Euro per stuk.
Een achterruit t.g.v. te hard dichtgegooide achterklep leek me duurder, vandaar de nieuwe gasveren. Geeft wel een groot verschil.
 
Een achterruit t.g.v. te hard dichtgegooide achterklep leek me duurder, vandaar de nieuwe gasveren. Geeft wel een groot verschil.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2009 18:04 #1235117
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Netjes
Hoi,
Net verbruik, kun je weinig aan doen.
Ik rij zelf de modernere PVR en zit rond de 7,5-8.
Wat betreft de Renault, een kartonnendoos heeft minder energie nodig om verplaatst te worden, veiligheid kost nu eenmaal.
Ook die Renault haalt de 1:9,5 naar 20 jaar niet meer.
Voor de station, staan de dempers ook op Mrktplaats.
Voor een Sedan, ben ik zelf ook zoekende.
Net verbruik, kun je weinig aan doen.
Ik rij zelf de modernere PVR en zit rond de 7,5-8.
Wat betreft de Renault, een kartonnendoos heeft minder energie nodig om verplaatst te worden, veiligheid kost nu eenmaal.
Ook die Renault haalt de 1:9,5 naar 20 jaar niet meer.
Voor de station, staan de dempers ook op Mrktplaats.
Voor een Sedan, ben ik zelf ook zoekende.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2009 20:08 #1235129
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Whoehaha
Er zitten geen contactpuntjes in hoor.Misschien heeft <a href="mailto:TimenSmit@plant.nl">TimenSmit@plant.nl wel dempertjes.....
 
 
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
14-04-2009 21:30 #1235143
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Carlo Schmidt.
Mijn 760 GLE uit 1983 (sedan) had ook last van slappe dempertjes van het kofferdeksel. Bij Carlo uit voorraad leverbaar. Prijs weet ik niet, hoorde nog bij de aflevering van mijn auto.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2009 00:12 #1235162
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic t.o.v.20++j geleden is ook
t.o.v.20++j geleden is ook de benzine nogal van RON-getal veranderd nl. van 98(super loodhoudend) naar 95 (euro loodvrij) en sinds een aantal jaren wordt er ook bio-alcohol bijgemengd, ik meen 5%. Vooral dat laatste zal uitmaken want bio-alcohol heeft een lagere energiewaarde waardoor er een andere stochiometrische verhouding moet worden gebruikt om lambda =1 te draaien.(als je het puur zou gebruiken) Bij bijmengen merk je dit doordat je meer gas moet geven om dezelfde snelheid aan te houden. Het verbruik wordt er ook hoger door. Carburateur auto's gaan er schraler door draaien, je levert vermogen in.
1:7,5 voor een 760 vind ik heel redelijk, mijn lichtere 3.0L 6cil BMW doet 1:8 (2x registercarburateurs)
verder maakt het natuurlijk ook nog uit wat voor eindoverbrenging er bij de R30TX in zat en welke er in de 760 zit. Hoe langer (lager nummer), hoe zuiniger over het algemeen en zeker op lange snelweg trajecten.
 
1:7,5 voor een 760 vind ik heel redelijk, mijn lichtere 3.0L 6cil BMW doet 1:8 (2x registercarburateurs)
verder maakt het natuurlijk ook nog uit wat voor eindoverbrenging er bij de R30TX in zat en welke er in de 760 zit. Hoe langer (lager nummer), hoe zuiniger over het algemeen en zeker op lange snelweg trajecten.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2009 12:56 #1235186
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh, ja
Nu ik dit zo lees!
 
Mijn PVR is een zgn. 'lage compressie' motor, voor de Amerikaanse markt.
Het verbruik geld dan ook voor 95, 98 tanken heeft voor mijn PVR weinig voordeel.
 
Mijn PVR is een zgn. 'lage compressie' motor, voor de Amerikaanse markt.
Het verbruik geld dan ook voor 95, 98 tanken heeft voor mijn PVR weinig voordeel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2009 20:29 #1235211
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat verklaart ook waarom het
dat verklaart ook waarom het blok onzuiniger is, met een hogere CR is de motor specifiek zuiniger. (dan een soortgelijke motor met lagere CR.)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2009 13:13 #1235379
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo ongeveer
De benzine 95 heeft ook een lagere verbrandingswaarde, dus goedkoper.
In Europa, vooral in Nederland hebben we altijd hoge Octaan brandstoffen gehad, daarom hebben veel europese auto's ook HC motoren.
In duitsland had je zelfs ook nog lang de keuze uit 91 octaan.
In Amerika is er altijd vaak lage Octaan verkocht, hadden toch dikke V8en.
De 760 is vooral voor de Amerikaanse markt gemaakt, dit is ook te lezen in de reclamefolders.
Het tanken van 98 Octaan in dit type motor heeft dan ook geen voordeel.
Hoge Octaan is wat uit de mode geraakt en daarom zie je 98 verdwijnen, veel moderne motoren door hun computergestuurde verbrandingssystemen kunnen vaak meerdere typen aan, dit wil niet zeggen dat ze een hoger Octaanwaarde ook kunnen benutten.
Maar hou het maar gewoon op wat de leverancier zegt.
PS:
LPG heeft al snel een Octaanwaarde van 105.
Zou je dus de motor puur op LPG laten lopen en niet meer op benzine, zou je de compressie kunnen verhogen en dus het rendement.
In Europa, vooral in Nederland hebben we altijd hoge Octaan brandstoffen gehad, daarom hebben veel europese auto's ook HC motoren.
In duitsland had je zelfs ook nog lang de keuze uit 91 octaan.
In Amerika is er altijd vaak lage Octaan verkocht, hadden toch dikke V8en.
De 760 is vooral voor de Amerikaanse markt gemaakt, dit is ook te lezen in de reclamefolders.
Het tanken van 98 Octaan in dit type motor heeft dan ook geen voordeel.
Hoge Octaan is wat uit de mode geraakt en daarom zie je 98 verdwijnen, veel moderne motoren door hun computergestuurde verbrandingssystemen kunnen vaak meerdere typen aan, dit wil niet zeggen dat ze een hoger Octaanwaarde ook kunnen benutten.
Maar hou het maar gewoon op wat de leverancier zegt.
PS:
LPG heeft al snel een Octaanwaarde van 105.
Zou je dus de motor puur op LPG laten lopen en niet meer op benzine, zou je de compressie kunnen verhogen en dus het rendement.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2009 13:21 #1235382
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Denemarken
Ook in Denemarken 2 jaar terug nog euro91 en euro93 gezien. Dan blijft het toch opletten welk tankstation je kiest (niet alle boden euro95 aan) en welk pistool je in de auto steekt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam