Gasklepschakelaar 960 1995

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2009 21:05 #1073083 door V700 register
Gasklepschakelaar 960 1995 is gemaakt door V700 register
Hallo en vraagje: Heb gelezen dat de stationairschakelaar aan de as van de gasklep een klik hoort te maken bij dichtzijn, zodat het motormanagement dat weet. Ook iets gelezen over kunnen verstellen van die schakelaar om hem op het juiste moment te laten klikken. Alles hier makkelijk terug te vinden, maar vraag me af of dit ook voor de 960 geldt. Dus: Geldt dit ook voor de 960? Heb een 960 uit 1995, en de gasklepaschakelaar klikt voor geen meter (en ook niet erna). De behuizing zit vast met twee boutjes die niet een stelruimte (sleuf o.i.d.) hebben, en bij losmaken hoor ik ook geen klik, bij meten vind ik algemene weerstand, dus geen 0 ohm. Klopt dit voor een 960, of is de schakelaar kapot? Dré, die net de motor de sokken weer heeft aangetrokken (zie Sokken inlaatspruitstuk 960)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2009 23:12 #1231320 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Slepen
De gaskleppositieschakelaar bij de 960 heeft een sleepcontact dat over een weerstandsbaan loopt. Door het verdraaien van de gasklep krijg je een andere weerstand derhalve wordt een hogere of lagere spanning naar de ECU gestuurd. Het motormanagement weet op deze manier hoe de stand van de gasklep is. Bij deze schaleaar hoor je dus geen "tik"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2009 23:29 #1231323 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarden?
Da's een geruststelling. Heb je toevallig ook waarden die ik per contactpunt (zijn er drie) en bij de uiterste posities zou moeten meten? Niet dat ik de schakelaar verdenk, maar als 'ie er toch bijna uitligt...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2009 12:57 #1231337 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Meten

André Swart schreef : Da's een geruststelling. Heb je toevallig ook waarden die ik per contactpunt (zijn er drie) en bij de uiterste posities zou moeten meten? Niet dat ik de schakelaar verdenk, maar als 'ie er toch bijna uitligt...

De schakelaar zelf.
tussen 1 en 3 met gesloten gasklep 1000 Ohm
tussen 1 en 3 met open gasklep 2500 Ohm.
De stekker van de schakelaar
tussen 2 en massa 5 Volt
tussen 3 en massa 5 Volt
tussen 1 en massa  0 Ohm (zonder spanning op de stekker)
Let wel wanneer je spanning wilt meten moet je er wel spanning opzetten!
En wanneer je een stekker lostrekt doe dat dan wel wanneer deze spanningsloos is!
De aansluitingen  van de gasklep gaan rechtstreeks naar de ECU.
 1 naar 30, 2 naar 12 en 3 naar 53. Daar zou je dus ook nog wat kunnen meten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2009 13:39 #1231592 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mmmm....

wp001 schreef : ...tussen 3 en massa 5 Volt...

Die heb ik dus niet, gewoon 0,0 Volt. Zet eerst de boel weer in elkaar, kijken of 't allemaal loopt, en dan de ECU maar eens opzoeken denk ik.
Weerstandswaarden 1000 Ohm en 2500 Ohm kon ik vanwege m'n eenvoudige meter niet goed meten, maar de waarde liep wel op, en tussen 2 en massa wel een spanning, maar ook niet rond 5 Volt. Toch maar eens een serieuze meter kopen, of m'n bakellieten russische meter uit de kast tillen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2009 16:47 #1240579 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pen 53?

wp001 schreef : ...De aansluitingen  van de gasklep gaan rechtstreeks naar de ECU.  1 naar 30, 2 naar 12 en 3 naar 53. Daar zou je dus ook nog wat kunnen meten. ...

Was ik weer, een tijdje geleden. Vandaag maar eens de ECU eruit gehaald, en ik heb twee banken van 43 pennen, een lichte en een donkere, waarbij er op de donkere duidelijk minder aangesloten zijn dan op de lichte. Maar welke pen tel jij nu als 53? De kleurgecodeerde kabels vanaf gasklep komen sowieso niet overeen met de kleurcodering bij de ECU... En de inbouwer van mijn LPG-installatie vond het wel handig om her en der wat los te knippen en af te takken...  Dat maakt het zoeken niet echt makkelijker.
Overigens rijdt de auto nu 'prima': mis nog wat vermogen en stationair loopt benzine iets sneller dan LPG, maar al 10000km geen enkele poging tot backfire gevoeld! Gemiddeld verbruik teruggeschroefd van 1:5 naar 1:7, ben nog in de afstelprocedure, hopelijk kan bij juist afgestelde motor (vandaar dat ik de gasklepsignalen goed wil hebben) door naar 1:8 of minder.
Heb jij de oplossing tot het penmysterie, Timen?
Dank!
Dré

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2009 18:51 #1240586 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update -> andere ECU?
Gekeken en gemeten welke kabels rechtstreeks van gasklepsensor naar ECU gingen (ongeacht pennummer) en opnieuw gemeten. Ook bij de ECU een heel lage (onmeetbare) spanning tussen pen 3 en massa, hetzelfde als ik al had gemeten bij de stekker van de sensor.
Dat betekent dus automatisch een andere ECU, of kan er nog iets anders mee te maken hebben?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2010 00:54 #1262430 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andere ECU ingebouwd
Na, via het item <a href="/node/27164">ECU '96 960, wat zijn de unieke nummers?</a> te hebben gezocht naar de gelijkende ECU's, heb ik vandaag een ruil-ECU ingebouwd. En zie hier: spanning op pen 2 èn 3 van de gasklepstekker! Weliswaar 6,5V en 5,5V en niet, zoals Timen schreef, beiden 5V, maar toch! Ingebouwd, afgeregeld (had basistoerental gewijzigd i.v.m. steeds afslaande LPG (weet ik: niet doen, probleem zit ergens anders, maar heb het toen zo tijdelijk opgelost)), was nu terug te regelen tot 1100 toeren stationair rustig draaiend. Maar met dichtgeknepen ECU-sturing kreeg ik 'm niet op 500 toeren stationair, en na gas los tijdens proefritje bleef 'ie steeds veel te lang hangen op 1500 toeren.
Bovendien bleef er, bij vrijwel stationair draaien, een aanzuiggeluid van vlak onder het inlaatspruitstuk komen... Niet te vinden, remmenreiniger gespoten op overal waar ik dacht dat het kon zitten, even sneller lopen, maar lek niet te vinden... Totdat ik nóg eens keek, en zie daar: een slangetje los! Net maar weer even de zekeringen van motormanagement en ECU eruitgehaald (accupool los is zo lastig in verband met de radio) en zo maar weer eens kijken.
Maar dat jullie het weten: ben weer op de goede weg!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2010 01:52 #1262438 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat kun je wel zeggen ja!

André Swart schreef : ...ben weer op de goede weg!

Zekeringen er weer in, gasstangetje los, CIS-knijper erop (wel de carterventilatie laten zitten (heb een 'enigzins' gewijzigd inlaattraject)) en zie daar: zééér rustig lopend terug te schroeven tot 450 toeren! Niks afslaan, niks onregelmatig, niks schokken. Gewoon weer willen starten bij het stoplicht omdat je denkt dat de motor is afgeslagen... WAUW, wat kan die motor mooi rustig en fluisterstil lopen zeg. En met de CIS er weer aan, loopt 'ie nu mooi rond de 750 toeren.
Kortom: morgen de nieuwe ECU maar eens inleren tijdens een rit naar Hilversum (100km moet genoeg zijn ) en dan toch maar weer eens LPG proberen. Ga weliswaar aanstaande woensdag bij een LPGboer langs om te kijken wat 'ie vindt: revisie/onderhoud, of toch LPI, maar proberen kan geen kwaad. Ben er namelijk nog niet uit, ondanks jullie visies bij <a href="/node/28912">Alweer schieten maar: Impco of Vialle LPI op 6 cilinder 960?</a>.
Nu eerst maar eens zelf rustig lopen, richting bed...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2010 06:23 #1262443 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vraag
Vraag de specialist ook eens om Prins VSI. Ook G3 en injectie (dampgas ipv vloeibaar) maar geen pomp. Je kunt dus meer kms rijden en je hoort de pomp niet. Bij de 940 is de pomp geen probleem, de 960 is een stukje stiller waardoor je de pomp (storend) kunt horen. Was in ieder geval de observatie van Jan Snijder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD