Gasklepschakelaar 960 1995
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
De schakelaar zelf.André Swart schreef : Da's een geruststelling. Heb je toevallig ook waarden die ik per contactpunt (zijn er drie) en bij de uiterste posities zou moeten meten? Niet dat ik de schakelaar verdenk, maar als 'ie er toch bijna uitligt...
tussen 1 en 3 met gesloten gasklep 1000 Ohm
tussen 1 en 3 met open gasklep 2500 Ohm.
De stekker van de schakelaar
tussen 2 en massa 5 Volt
tussen 3 en massa 5 Volt
tussen 1 en massa 0 Ohm (zonder spanning op de stekker)
Let wel wanneer je spanning wilt meten moet je er wel spanning opzetten!
En wanneer je een stekker lostrekt doe dat dan wel wanneer deze spanningsloos is!
De aansluitingen van de gasklep gaan rechtstreeks naar de ECU.
1 naar 30, 2 naar 12 en 3 naar 53. Daar zou je dus ook nog wat kunnen meten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die heb ik dus niet, gewoon 0,0 Volt. Zet eerst de boel weer in elkaar, kijken of 't allemaal loopt, en dan de ECU maar eens opzoeken denk ik.wp001 schreef : ...tussen 3 en massa 5 Volt...
Weerstandswaarden 1000 Ohm en 2500 Ohm kon ik vanwege m'n eenvoudige meter niet goed meten, maar de waarde liep wel op, en tussen 2 en massa wel een spanning, maar ook niet rond 5 Volt. Toch maar eens een serieuze meter kopen, of m'n bakellieten russische meter uit de kast tillen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Was ik weer, een tijdje geleden. Vandaag maar eens de ECU eruit gehaald, en ik heb twee banken van 43 pennen, een lichte en een donkere, waarbij er op de donkere duidelijk minder aangesloten zijn dan op de lichte. Maar welke pen tel jij nu als 53? De kleurgecodeerde kabels vanaf gasklep komen sowieso niet overeen met de kleurcodering bij de ECU... En de inbouwer van mijn LPG-installatie vond het wel handig om her en der wat los te knippen en af te takken... Dat maakt het zoeken niet echt makkelijker.wp001 schreef : ...De aansluitingen van de gasklep gaan rechtstreeks naar de ECU. 1 naar 30, 2 naar 12 en 3 naar 53. Daar zou je dus ook nog wat kunnen meten. ...
Overigens rijdt de auto nu 'prima': mis nog wat vermogen en stationair loopt benzine iets sneller dan LPG, maar al 10000km geen enkele poging tot backfire gevoeld! Gemiddeld verbruik teruggeschroefd van 1:5 naar 1:7, ben nog in de afstelprocedure, hopelijk kan bij juist afgestelde motor (vandaar dat ik de gasklepsignalen goed wil hebben) door naar 1:8 of minder.
Heb jij de oplossing tot het penmysterie, Timen?
Dank!
Dré
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat betekent dus automatisch een andere ECU, of kan er nog iets anders mee te maken hebben?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bovendien bleef er, bij vrijwel stationair draaien, een aanzuiggeluid van vlak onder het inlaatspruitstuk komen... Niet te vinden, remmenreiniger gespoten op overal waar ik dacht dat het kon zitten, even sneller lopen, maar lek niet te vinden... Totdat ik nóg eens keek, en zie daar: een slangetje los! Net maar weer even de zekeringen van motormanagement en ECU eruitgehaald (accupool los is zo lastig in verband met de radio) en zo maar weer eens kijken.
Maar dat jullie het weten: ben weer op de goede weg!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zekeringen er weer in, gasstangetje los, CIS-knijper erop (wel de carterventilatie laten zitten (heb een 'enigzins' gewijzigd inlaattraject)) en zie daar: zééér rustig lopend terug te schroeven tot 450 toeren! Niks afslaan, niks onregelmatig, niks schokken. Gewoon weer willen starten bij het stoplicht omdat je denkt dat de motor is afgeslagen... WAUW, wat kan die motor mooi rustig en fluisterstil lopen zeg. En met de CIS er weer aan, loopt 'ie nu mooi rond de 750 toeren.André Swart schreef : ...ben weer op de goede weg!
Kortom: morgen de nieuwe ECU maar eens inleren tijdens een rit naar Hilversum (100km moet genoeg zijn ) en dan toch maar weer eens LPG proberen. Ga weliswaar aanstaande woensdag bij een LPGboer langs om te kijken wat 'ie vindt: revisie/onderhoud, of toch LPI, maar proberen kan geen kwaad. Ben er namelijk nog niet uit, ondanks jullie visies bij <a href="/node/28912">Alweer schieten maar: Impco of Vialle LPI op 6 cilinder 960?</a>.
Nu eerst maar eens zelf rustig lopen, richting bed...
- V700 register
- Nieuw lid
-