740 2.0 turbo rookt enorm!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2008 19:49 #1070690 door V700 register
740 2.0 turbo rookt enorm! is gemaakt door V700 register
Gegroet mede volvo liefhebbers,
Ik heb een blokwissel gedaan aangezien het vorige blok einde verhaal was. Ik heb de 740 Turbo uit 1988 niet lopend gekocht. Het is uiteraard niet verstandig een niet lopende auto te kopen en dit werd me pijnlijk duidelijk gemaakt ook. Het blok was echt niet meer te redden.
Om die reden heb ik een kaal 940 2.0turbo onderblok met kop uit 1992 gekocht en het hele zwikkie erin gelepeld.
Beetje sap in de tank,  prik in de accu en starten lopen... 
Motortje liep perfect op de brug, beetje gas gaan geven en toen begon het gezeur, motor begon te pruttelen en te proesten en echt enorm te roken.
Bij het starten lijkt de motor enorm te verzuipen, enorm veel rook en allemaal gepruttel.. na een beetje gassen en een tijdje stationair te laten lopen gaat ie netjes lopen.

De turbo heb ik overbrugt, was bang dat deze versleten was en teveel olie gebruikte. De turbo is uitgesloten dus aangezien het probleem blijft.
De luchtmassameter heb ik niet doorgemeten( had tot op een half uurtje geleden na hier geen meetinformatie over), maar de draad in de LMM lijkt me goed.
Er komt geen olie uit de carterontluchting, bij het stationair lopen ZONDER de carterontluchting aangesloten rookt de auto nauwelijks meer als normaal. Sluit ik de carterontluchting weer aan of houd ik me vinger erop dan lijkt het weer alsof de stoomboot van de sint aankomt.
Mijn vragen:
- Hoe word  de brandstof aanpassing (langer inspuiten) berekend bij het type zonder turbodruksensor?[De 740 heeft geen sensor op de turboslang zitten, de 940turboslang die ik toevallig erbij heb heeft wel een sensor hierop zitten]
 - Hoe kan ik de co2 fatsoenlijk afstellen?
- Word de omloopluchtklep alleen geschakeld bij het desalereren?
- Wie kan me helpen aan een fatsoenlijk kabelboomschema waarbij ik alle conectoren inclusief kabel en klemnummers kan herleiden tot aan het motorblok?Ik had een schema opgestuurd gekregen, maar veel meer als de draadkleurtjes kon ik hierniet uithalen. ik wil zien wat waar heen leid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2008 23:13 #1216879 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat is het motortype van de
wat is het motortype van de 740?
wat is het motortype van de 940-motor?
Heb je sensoren wel overgezet van het ene blok op het andere? (LH-spul werkt niet op een Motronic ECU en vice versa)
is de brandstofdrukregelaar misschien lek? (veel te veel benzine in de inlaat via het vacuumslangetje) 
 Zo maar een paar pointers.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2008 23:41 #1216887 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic b200ft
b200FT blokken beide, het verrote 740 blok is uit 1988, het donorblok uit 1992.
 Heb de sensoren over gezet, ik houd alleen wel een tempratuur sensor over volgens mij.
 Brandstofdrukregelaar heb ik niet gechecked.. wel is me een lichte lekkage opgevallen bij 1 van de injectoren. Maar of dit het rare lopen en het overmatig roken veroorzaken is me nog niet duidelijk.

Thnx voor je antwoord trouwens, kun je me nog iets duidelijker vertellen over waar je pricies op doeld met "LH-spul" ?

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2008 00:02 #1217025 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Warm rijden
Tijdens transport heeft de motor misschien op z'n kant gelegen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2008 01:48 #1217030 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet lang wel even
Ik heb wat sensors omgewisselt, een lekkage op de injectierail opgelost en een goed stuk gereden met de auto... Hij loopt een stuk beter nu, roken is ook wat minder geworden.
 Ik hoop dat wanneer ik de tank volgooi en nog eens een goede 100km rijd het probleem wel opgelost is. ben bang dat het gewoon vuil is wat nu nog de laatste klachten oplevert.
 Het blok heeft wel even, maar niet lang op zn kant gelegen.

Op naar de APK!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2008 02:39 #1217032 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B200ft

Stan schreef : Ik heb wat sensors omgewisselt, een lekkage op de injectierail opgelost en een goed stuk gereden met de auto... Hij loopt een stuk beter nu, roken is ook wat minder geworden.
 Ik hoop dat wanneer ik de tank volgooi en nog eens een goede 100km rijd het probleem wel opgelost is. ben bang dat het gewoon vuil is wat nu nog de laatste klachten oplevert.
 Het blok heeft wel even, maar niet lang op zn kant gelegen.
Op naar de APK!

Gaat de goeie kant op! suc6!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-11-2008 13:39 #1217054 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic let even goed op dat de
let even goed op dat de olie niet teveel vervuild is met benzine. heb op een olievulling met de 240 enkele injectiezaken gehad waardoor ie wat rijker gelopen heeft, met nieuwe olie er in liep is zo veel beter. minder/geen getik/piston slap met koude motor, en heel netjes op hoge toeren (in tegenstelling tot herrie). maakt echt een verschil!

• John Dutman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2008 09:59 #1217130 door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic B200FT vs B200ET
Ik kan nergens een B200FT blok vinden van 1988 ,volgens mij zijn dat allemaal ET blokken geweest toen. Of zie ik wat over het hoofd? Ik kijk in de <a href="/index.php?q=node/560" target="_blank">motorentabel</a>

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2008 12:58 #1217134 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Goede opmerking!
Een heel goede opmerking! En als er een poging gedaan is om de ET en de FT sensoren en computers te combineren, dan gaat het geheel niet fatsoenlijk werken ben ik bang.
Ik heb het even opgezocht, maar kan inderdaad geen B200FT vinden voor 1991, dus de kans dat die origineel in de 740 hing is erg klein. Of het is geen B200FT maar een B230FT geweest. In dat geval kon hij weleens wat erg rijk lopen, zeker als de injectoren van de oorspronkelijke motor gebruikt zijn.
Dus: ofwel puur het FT blok gebruiken en de complete ET computer, sensoren ed overschroeven. Mogelijk moet je dan ook de nokkenas wisselen, weet ik niet. Of andersom: de complete FT injectie, computers en draadboom overzetten.

• John Dutman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2008 00:04 #1217246 door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic Wel
Willem,
Ik kan wel een B200FT van 1991 of 1992 vinden ( bij de mondiale tabel) Maar voor 1988 niet toen is de 2.0 alleen met motronic (ET)geleverd. Of er moet al een andere motor in hebben gezeten natuurlijk.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC