lambda lampje zonder storingscode
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn auto rijdt al 2 jaar niet optimaal zoals je van een 940 B230FK zou verwachten. Ik heb met het mindere vermogen en minder vloeiend lopen leren leven, omdat de auto verder altijd start en rijdt.
Vorige week is mijn gascomputer kapot gegaan en ik rij sinds vorige week alleen nog maar op benzine (gascomputer heb ik verwijderd). Het rijden blijft (heel licht) schokkerig aanvoelen en de auto reageert slecht op snelle wisselingen van het gaspedaal. Stationair toerental is wel ok.
Deze week gaat opeens het lambda lampje na een paar minuten rijden aan, volgens mij bij gas loslaten. Het lampje gaat daarna niet meer uit. Ik heb geprobeerd om de storingscode uit te lezen met het kastje van Baseman (uitlezen direct nadat lampje aangaat met draaiende motor), maar kan alleen de ecu uitlezen. Code is 1-1-1, dus ok. Bij het uitlezen van de ezk krijg ik helemaal niets terug, dat was altijd al zo vanaf het moment dat ik dat diagnosestekkertje heb. Ik heb dit ook al eens met een andere ezk in deze auto geprobeerd zonder resultaat. Op een andere auto werkt de stekker wel.
Verder ben ik al 2x een apk doorgekomen met eigenlijk een te hoog CO gehalte, beide keren werd het net door de vingers gezien. De meting werd gedaan toen de motor op lpg liep, dus ik weet niet of dat ook op benzine het geval zou zijn.
Wie kan me helpen met het stellen van een diagnose?
Mogelijke oorzaken:- fout zit in ontsteking met een foutcode die ik niet kan uitlezen, ezk kapot, knock sensor niet ok, resulterend in een te laat ontstekingstijdstip?- lambda sensor is kapot?
Ik wil eerst dit probleem oplossen, voordat ik de gascomputer ga vervangen.
Groet,Mark
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb de verdelerkap van binnen bekeken, was schoon en punten waren niet echt ingebrand. Bougies en kabels zijn recent vervangen. Waarom zou de ontsteking niet verkeerd kunnen staan? De ezk kan de timing toch veranderen?
Mark
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In 'mijn' draadjes over het schokken van mijn auto staan veel tips betreffende oorzaken van schokken en een te rijk mengsel.
Je klachten lijken erg op die van mij, alleen beginnen ze bij mij pas boven de 100 km/u en loopt hij stationair slecht.
Maar zaken als de EGR-klep en EGR-sensor, de knock sensor en de BPM-sensor zijn ook allemaal zaken die jouw probleem kunnen veroorzaken.
Succes,
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- Berichten: 1
Het diagnose kastje van Bas geeft van mijn 96 lpt alleen de code terug in een stand. Ik ben vergeten welke, LH of ezk. Bas heeft het kastje ter onderzoek.
De foutcodes bij de auto van Joost komen van de LH. (verwarring met de stickers op het kastje of de schakelaar?)
Lukt het om een garage de codes te laten uitlezen?
Minder vermogen vraagt om onderzoek van de turbo werking en aansturing. Kijk eens naar de conditie van het slangetje tussen turbohuis en wastegate actuator. Alle slangen vanaf dumpvalve inlaatspruitstuk en egr ook even controleren op lekkage.
Zit in een van de slangen een lek dan ontsnapt lucht bij werking van de turbo en loopt de motor te rijk, bij stationair kun je valse lucht aanzuigen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nu dus alleen nog even uitvogelen hoe ik deze codes kan uitlezen, het kastje van Baseman werkt wel op mijn '98 lpt en niet op mijn '96 lpt, zou een volvo dealer dan wel uit kunnen lezen of ligt het aan de elektra/ezk in mijn auto? Blijven de codes bewaard of moet ik met een brandend lampje langs de dealer?
Even vooruitlopend op het uitlezen zijn er maar een paar codes die het lampje aan laten gaan. Als ik dan ook nog meeneem dat de auto altijd meteen start en dat hij goed stationair loopt, dan blijven er feitelijk maar 2 codes over die kunnen optreden:
1-4-2: fout in regeleenheid1-4-3: signaal pingelsensor
Bij beiden heeft dat als gevolg dat de ontsteking 10 graden laat staat, met als gevolg een niet optimaal lopende motor (mogelijk ook de reden voor een hoog CO gehalte?)
Alle lucht gerelateerde zaken, moeten volgens mij een verkeerd mengsel opleveren en dat zou een storingscode van de ecu moeten opleveren. De turbodruk is in orde, ik moet alleen wat hoger in de toeren rijden om goed te kunnen accelereren en ik vind dat de auto vooral laag in de toeren slecht aan het gas ligt.
Klopt mijn stelling of zijn er nog andere mogelijkheden? Hoe kan ik eenvoudig checken of de ontsteking laat staat?
Mark
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Met een stroboscoop.Oldchatterman schreef : Klopt mijn stelling of zijn er nog andere mogelijkheden? Hoe kan ik eenvoudig checken of de ontsteking laat staat?
Mark
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.