lambda lampje zonder storingscode

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2008 21:38 #1069432 door V700 register
lambda lampje zonder storingscode is gemaakt door V700 register
Wie kan me helpen met het oplossen van het volgende probleem:
Mijn auto rijdt al 2 jaar niet optimaal zoals je van een 940 B230FK zou verwachten. Ik heb met het mindere vermogen en minder vloeiend lopen leren leven, omdat de auto verder altijd start en rijdt.
Vorige week is mijn gascomputer kapot gegaan en ik rij sinds vorige week alleen nog maar op benzine (gascomputer heb ik verwijderd). Het rijden blijft (heel licht) schokkerig aanvoelen en de auto reageert slecht op snelle wisselingen van het gaspedaal. Stationair toerental is wel ok.
Deze week gaat opeens het lambda lampje na een paar minuten rijden aan, volgens mij bij gas loslaten. Het lampje gaat daarna niet meer uit. Ik heb geprobeerd om de storingscode uit te lezen met het kastje van Baseman (uitlezen direct nadat lampje aangaat met draaiende motor), maar kan alleen de ecu uitlezen. Code is 1-1-1, dus ok. Bij het uitlezen van de ezk krijg ik helemaal niets terug, dat was altijd al zo vanaf het moment dat ik dat diagnosestekkertje heb. Ik heb dit ook al eens met een andere ezk in deze auto geprobeerd zonder resultaat. Op een andere auto werkt de stekker wel.
Verder ben ik al 2x een apk doorgekomen met eigenlijk een te hoog CO gehalte, beide keren werd het net door de vingers gezien. De meting werd gedaan toen de motor op lpg liep, dus ik weet niet of dat ook op benzine het geval zou zijn.
Wie kan me helpen met het stellen van een diagnose?
Mogelijke oorzaken:- fout zit in ontsteking met een foutcode die ik niet kan uitlezen, ezk kapot, knock sensor niet ok, resulterend in een te laat ontstekingstijdstip?- lambda sensor is kapot?
Ik wil eerst dit probleem oplossen, voordat ik de gascomputer ga vervangen.
Groet,Mark

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2008 22:06 #1210120 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed
Goed idee om m eerst op benzine goed te krijgen. Als je een late LPT hebt, klopt het volgens mij dat je de EZK niet uit kunt lezen. Lukte bij mij (MJ'98) ook niet. Ontsteking kan niet verkeerd staan, denk dat je de oorzaak inderaad in de ontsteking moet zoeken. Lamdasensor zou ik niet verdenken, je zou dan op de ECU ook mengselfoutcodes moeten krijgen. Ik zou het in de ontstekingscomponenten (verdelerkap, rotor ?) zoeken, of in een luchtlek ergens.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2008 22:23 #1210124 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ontsteking?
Mijn wagen is uit '96. Bij mijn andere 940 lpt uit '98 kan ik wel ecu en ezk uitlezen.
Ik heb de verdelerkap van binnen bekeken, was schoon en punten waren niet echt ingebrand. Bougies en kabels zijn recent vervangen. Waarom zou de ontsteking niet verkeerd kunnen staan? De ezk kan de timing toch veranderen?
Mark

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2008 07:59 #1210147 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic T regelt zichzelf
De EZK regelt zichzelf obv de signalen die het binnenkrijgt. Je hebt dus geen kans dat je de verdelerkap verdraaid teruggezet hebt oid, mechanisch kan het dus niet verkeerd zitten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2008 09:43 #1210149 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tips
Hoi Mark,
In 'mijn' draadjes over het schokken van mijn auto staan veel tips betreffende oorzaken van schokken en een te rijk mengsel.
Je klachten lijken erg op die van mij, alleen beginnen ze bij mij pas boven de 100 km/u en loopt hij stationair slecht.
Maar zaken als de EGR-klep en EGR-sensor, de knock sensor en de BPM-sensor zijn ook allemaal zaken die jouw probleem kunnen veroorzaken.
Succes,
Joost 

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2008 13:07 #1210159 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic storingscode
Je zult eerst de storingscodes moeten weten.
Het diagnose kastje van Bas geeft van mijn 96 lpt alleen de code terug in een stand. Ik ben vergeten welke, LH of ezk. Bas heeft het kastje ter onderzoek.
De foutcodes bij de auto van Joost komen van de LH. (verwarring met de stickers op het kastje of de schakelaar?)
Lukt het om een garage de codes te laten uitlezen?
Minder vermogen vraagt om onderzoek van de turbo werking en aansturing. Kijk eens naar de conditie van het slangetje tussen turbohuis en wastegate actuator. Alle slangen vanaf dumpvalve inlaatspruitstuk en egr ook even controleren op lekkage.
Zit in een van de slangen een lek dan ontsnapt lucht bij werking van de turbo en loopt de motor te rijk, bij stationair kun je valse lucht aanzuigen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2008 21:27 #1210228 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De storingscodes moeten van
De storingscodes moeten van de ezk afkomen, want de ecu geeft 1-1-1.
Nu dus alleen nog even uitvogelen hoe ik deze codes kan uitlezen, het kastje van Baseman werkt wel op mijn '98 lpt en niet op mijn '96 lpt, zou een volvo dealer dan wel uit kunnen lezen of ligt het aan de elektra/ezk in mijn auto? Blijven de codes bewaard of moet ik met een brandend lampje langs de dealer?
Even vooruitlopend op het uitlezen zijn er maar een paar codes die het lampje aan laten gaan. Als ik dan ook nog meeneem dat de auto altijd meteen start en dat hij goed stationair loopt, dan blijven er feitelijk maar 2 codes over die kunnen optreden:
1-4-2: fout in regeleenheid1-4-3: signaal pingelsensor
Bij beiden heeft dat als gevolg dat de ontsteking 10 graden laat staat, met als gevolg een niet optimaal lopende motor (mogelijk ook de reden voor een hoog CO gehalte?)
Alle lucht gerelateerde zaken, moeten volgens mij een verkeerd mengsel opleveren en dat zou een storingscode van de ecu moeten opleveren. De turbodruk is in orde, ik moet alleen wat hoger in de toeren rijden om goed te kunnen accelereren en ik vind dat de auto vooral laag in de toeren slecht aan het gas ligt.
Klopt mijn stelling of zijn er nog andere mogelijkheden? Hoe kan ik eenvoudig checken of de ontsteking laat staat?
Mark

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2008 21:39 #1210235 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pingelsensor
Lijkt mij best een hele goede redenering. Je zou eerst de pingelsensor eens los kunnen nemen, misschien zijn de contacten slecht, zou niet de eerste Bosch plug zijn die dat probleem heeft. Een vervangende pingelsensor kan niet zo heel duur zijn, evt van een sloper? Omdat de pingelsensor een drukgevoelig ding is (piezo crystal) kan het ook zijn dat ie te vast is aangeschroefd, na plug schoonmaken met het juiste koppel vast zetten (net iets meer dan handvast) zou een goeie test zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2008 21:40 #1210236 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Codes
Codes blijven onbeperkt bewaard zolang je ze niet reset of de accuklemmen loshaalt. Je zou het eens kunnen proberen, uitlezen bij de dealert.Misschien is een andere pingelsensor proberen een optie ? Nieuwe kopen is geloof ik beetje duur....

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2008 22:16 #1210244 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic stroboscoop

Oldchatterman schreef : Klopt mijn stelling of zijn er nog andere mogelijkheden? Hoe kan ik eenvoudig checken of de ontsteking laat staat?
Mark

Met een stroboscoop.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC