- Berichten: 1
Ik word gek van die 940 !!!
- Bert van de bunt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2008 19:39 #1064885
door Bert van de bunt
Ik word gek van die 940 !!! is gemaakt door Bert van de bunt
Beste Mensen
We hebben een volvo 940 GL (U9) automaat estate uit 1992. Heerlijke auto maar somsheeft hij bijzonder vreemde kuren. Doorgaans loopt de auto prima maar tijdens het rijden houdt hij soms iets in, lang niet altijd. Maar wat ook (soms) gebeurt is dat je na een rit de auto stilzet en even later weg wilt rijden de auto niets doet. Soms start hij 5 minuten later gewoon heel vrolijk alsof er niets is gebeurd. Vandaag echter wilde hij niet, De auto opgehaald met een autoambulane, thuis aangekomen (3 kilometer rijden) even de sleutel omdraaien en de auto slaat gewoon aan. Ik wordt er helaal gek van! hoe moet je nu een probleem opzoeken als er ineens geen probleem meer is.
Zijn er anderen die dit al eens hebben meegemaakt of is er iemand die een geweldig idee heeft zodat dit probleem wordt opgelost.
hartelijke groet
Bert
We hebben een volvo 940 GL (U9) automaat estate uit 1992. Heerlijke auto maar somsheeft hij bijzonder vreemde kuren. Doorgaans loopt de auto prima maar tijdens het rijden houdt hij soms iets in, lang niet altijd. Maar wat ook (soms) gebeurt is dat je na een rit de auto stilzet en even later weg wilt rijden de auto niets doet. Soms start hij 5 minuten later gewoon heel vrolijk alsof er niets is gebeurd. Vandaag echter wilde hij niet, De auto opgehaald met een autoambulane, thuis aangekomen (3 kilometer rijden) even de sleutel omdraaien en de auto slaat gewoon aan. Ik wordt er helaal gek van! hoe moet je nu een probleem opzoeken als er ineens geen probleem meer is.
Zijn er anderen die dit al eens hebben meegemaakt of is er iemand die een geweldig idee heeft zodat dit probleem wordt opgelost.
hartelijke groet
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2008 19:45 #1197966
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eerst even de foutcodes
Eerst even de foutcodes uitlezen. Jouw storing doet mij denken aan een haperend brandstofpomprelais.
Groet,
Paul
Groet,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2008 19:54 #1197967
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja inderdaad
brandstodpomprelais klinkt ook zeer plausibel ja. goedkoopste en snelste is om even bij het originele de contacten op de printplaat goed dik te solderderen. En een reserve meenemen in het dashboardkastje. De nieuwe van volvo hebben soms ook maar magere soldeerpuntjes.
Die relais gaan gewoon na verloop van tijd stuk, maar vaak komt het ook door meer stroom van de brandstofpomp. Doordat de pomp versleten is, de intank pomp niet goed werkt of ergens een filter dicht is gaan zitten.
De krukaspositiesensor kan ook met warmte anders reageren. Uit voorzorg vervangen kan, die sensoren gaan wel eens stuk en dan sta je... meestal gaan ze ergens tussen de 2-3 ton mee. Die geeft geen foutcode (in iedergeval gaf ie dat niet bij mijn LH 2.4 240). Makkelijjke controle is kijken of er vonk is. zonder krukassignaal loopt de pomp niet (crashbeveiliging) en ook geen ontsteking.
Die relais gaan gewoon na verloop van tijd stuk, maar vaak komt het ook door meer stroom van de brandstofpomp. Doordat de pomp versleten is, de intank pomp niet goed werkt of ergens een filter dicht is gaan zitten.
De krukaspositiesensor kan ook met warmte anders reageren. Uit voorzorg vervangen kan, die sensoren gaan wel eens stuk en dan sta je... meestal gaan ze ergens tussen de 2-3 ton mee. Die geeft geen foutcode (in iedergeval gaf ie dat niet bij mijn LH 2.4 240). Makkelijjke controle is kijken of er vonk is. zonder krukassignaal loopt de pomp niet (crashbeveiliging) en ook geen ontsteking.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2008 20:27 #1197971
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Automaatbeveiliging
 
Het kan ook de automaatbeveiliging zijn. Als gevolg van een los/vast contactje 'denkt' hij dat hij niet in de P of N staat tijdens het starten. Bij het afkoelen van de draadjes doet hij het weer goed. Had ik ook met m'n 740 automaat. Je kunt testen of het hier aan ligt door de startmotor even kort te sluiten: contact erop zetten, automaat in P of N en dan die dikke draad vanaf je startmotor even kortsluiten (met een schroevendraaier) met het contact van het dunnere draadje dat vanaf het schutbord naar je startmotor loopt. Hiervoor wel even het dunnere draadje afkoppelen.
Als dit de oorzaak blijkt te zijn kun je het oplossen door de grote witte stekker achter de asbak met een roze, zwarte en blauwe draad even los te koppelen, schoon te maken en weer te plaatsen.
Groet,
Jan-Willem
Het kan ook de automaatbeveiliging zijn. Als gevolg van een los/vast contactje 'denkt' hij dat hij niet in de P of N staat tijdens het starten. Bij het afkoelen van de draadjes doet hij het weer goed. Had ik ook met m'n 740 automaat. Je kunt testen of het hier aan ligt door de startmotor even kort te sluiten: contact erop zetten, automaat in P of N en dan die dikke draad vanaf je startmotor even kortsluiten (met een schroevendraaier) met het contact van het dunnere draadje dat vanaf het schutbord naar je startmotor loopt. Hiervoor wel even het dunnere draadje afkoppelen.
Als dit de oorzaak blijkt te zijn kun je het oplossen door de grote witte stekker achter de asbak met een roze, zwarte en blauwe draad even los te koppelen, schoon te maken en weer te plaatsen.
Groet,
Jan-Willem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-04-2008 20:55 #1197978
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Automaat
Wat Jan-Willem schrijft heb ik ook met Slurpje gehad.
Ook kun je de 'keuze schakelaar"los halen en deze schoon maken.
Suc(V)6 !!!!
Ook kun je de 'keuze schakelaar"los halen en deze schoon maken.
Suc(V)6 !!!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bert van de bunt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
18-04-2008 06:59 #1198031
door Bert van de bunt
Beantwoord door Bert van de bunt in topic wordt vervolgd
Beste mensen,
Heel erg bedankt voor de tips,
Zaterdag ga ik er hard mee aan de slag en hoop dat het probleem wordt opgelost. Uiteraard laat ik het jullie weten. Mochten er nog meer mensen zijn met tips: graag!
nogmaals heel erg bedankt
hartelijke groet
Bert
Heel erg bedankt voor de tips,
Zaterdag ga ik er hard mee aan de slag en hoop dat het probleem wordt opgelost. Uiteraard laat ik het jullie weten. Mochten er nog meer mensen zijn met tips: graag!
nogmaals heel erg bedankt
hartelijke groet
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-06-2008 23:54 #1204909
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic startprobleem opgelost?
HA Bert,
ben benieuwd of je je stratprobleem met warme motor op hebt kunnen lossen? Een auto die ik op het oog heb lijkt hetzelfde probleem te vertonen.
met vriendelijke groet,
aad
ben benieuwd of je je stratprobleem met warme motor op hebt kunnen lossen? Een auto die ik op het oog heb lijkt hetzelfde probleem te vertonen.
met vriendelijke groet,
aad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2008 08:34 #1204915
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic startonderbreking
Beste mensen,
 
Ik zie dat de mogleijke oorzaak startonderbreking nog niet geopperd is terwijl die mij vele maanden hoofdpijn heeft bezorgd. In Volvo's is vaak het startonderbreker systeem NoStart geplaatst. Klein zwart kastje met een viercijferige code. Na enkele jaren gebruik hapert die nog wel eens. Symptomen identiek als jouw probleem.
Na het toetsen van de code lijkt alles ok. Het groene lampje licht op, maar de twee relais worden niet geschakeld (in het alarm). Ook resetten (via accu of zekering op startonderbreker) helpt niet.
 
Na vele storingen lijkende op die van jou Aad heb ik de stoue schoenen aangedaan en het zaakje er uit gehaald. dat viel best mee. Er zitten een aantal zwarte draden aan vast waarvan er twee tracerbaar naar naar de kabelboom gaan bij relais/zekeringen. Die twee verbind je weer als origineel met elkaar. Gewoon kleurcodes matchen.
 
Succes,
 
Tjeerd
 
740 TIC Estate 420.000 ZWART
940 T Estate 114.000 SILVERSAND
 
Ik zie dat de mogleijke oorzaak startonderbreking nog niet geopperd is terwijl die mij vele maanden hoofdpijn heeft bezorgd. In Volvo's is vaak het startonderbreker systeem NoStart geplaatst. Klein zwart kastje met een viercijferige code. Na enkele jaren gebruik hapert die nog wel eens. Symptomen identiek als jouw probleem.
Na het toetsen van de code lijkt alles ok. Het groene lampje licht op, maar de twee relais worden niet geschakeld (in het alarm). Ook resetten (via accu of zekering op startonderbreker) helpt niet.
 
Na vele storingen lijkende op die van jou Aad heb ik de stoue schoenen aangedaan en het zaakje er uit gehaald. dat viel best mee. Er zitten een aantal zwarte draden aan vast waarvan er twee tracerbaar naar naar de kabelboom gaan bij relais/zekeringen. Die twee verbind je weer als origineel met elkaar. Gewoon kleurcodes matchen.
 
Succes,
 
Tjeerd
 
740 TIC Estate 420.000 ZWART
940 T Estate 114.000 SILVERSAND
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2008 20:46 #1205001
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Contactslot
Startonderbreker komt in de richting...ik denk namelijk dat het contactslot de bloosdoener is/kan zijn...
Joost
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2008 11:28 #1205175
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo,
Symptomen komen
Hallo,
 
Symptomen komen mij bekend voor, na mijn halve motor vernieuwd te hebben bij de volvo dealer kwam er een leek op het idee dat het wel eens het relais van de brandstofpomp zou kunnen zijn die storing geeft, even de asbak eruit halen, zekeringkast naar voren trekken en het relais vernieuwen, meen dat het een kleine 40 euro was. Succes en hopelijk is dit ook de oplossing
 
Symptomen komen mij bekend voor, na mijn halve motor vernieuwd te hebben bij de volvo dealer kwam er een leek op het idee dat het wel eens het relais van de brandstofpomp zou kunnen zijn die storing geeft, even de asbak eruit halen, zekeringkast naar voren trekken en het relais vernieuwen, meen dat het een kleine 40 euro was. Succes en hopelijk is dit ook de oplossing
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





