B230FT probleem
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo allemaal, wij zitten met een probleem met onze 745 uit 1987 met een b230FT motor.
Koude start = prima.
Stationair toerental = 1100rpm dus te hoog.
Warme start: slecht na 10/15sec doorstarten slaat de motor moeizaam aan. Hierbij lijkt het als de motor verzopen is.
Tijdens het rijden met de auto af en toe een hikje.
Dit alles na revisie van de motor, waarbij deze helemaal uit de auto geweest is.
De cis-klep is goed, bougies vernieuwd. gaskleppositieschakelaar klikt bij het bewegen van de klep. LMM is goed.
Door welke temperatuursensor wordt het koude start toerental geregeld?
Met vriendelijke groet,
Tim Prins
<a href=" www.volvorallypower.nl/ "> www.volvorallypower.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kan inderdaad de tempsensor van de ECU zijn en je weet het antwoord eigenlijk al het is de achterste onder het inlaatspruitstuk, overigens is het niet zo ingewikkeld om dit uit te vinden, stekker eraf, als je temperatuurmeter er mee nokt is het de verkeerde. Sommige types kunnen ook een gekombineerde tempsensor hebben dan heeft ie drie pootjes.
Groeten,Co.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoi Tim,
Uit mijn werkplaatshandboek 740 760 modeljaar 1987 heb ik het schema (2 bladzijden) voor de LH2.2 jetronic van de B230FT gescand en aan je toegestuurd. Wellicht heb je er wat aan bij je zoektocht. (samen 3 MB, ik hoop dat het in je hotmailadres past)
Johan refereert aan de lekkende injector(en) die in mijn B204FT zaten en is geruild met andere exemplaren van Johan. Sindsdien geen startproblemen meer.
Groeten, succes,
Lieme Huib
- V700 register
- Nieuw lid
-
nvliet schreef :
Kan inderdaad de tempsensor van de ECU zijn en je weet het antwoord eigenlijk al het is de achterste onder het inlaatspruitstuk, overigens is het niet zo ingewikkeld om dit uit te vinden, stekker eraf, als je temperatuurmeter er mee nokt is het de verkeerde. Sommige types kunnen ook een gekombineerde tempsensor hebben dan heeft ie drie pootjes.
Groeten,Co.
Het antwoord al weten?
Nee daar ben ik nog niet helemaal zeker van. De temperatuursensor verklaart volgens mij nog niet het slechte starten (warm) Ik zat op de te denken aan de Hallsensor bij de ontsteking. Volgens mij haalt hij daar zijn toerental-signaal vandaan?
Groet,
Tim
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ha Tim,
Te hoog stationair toerental, slecht aanslaan bij warme motor? Als je direct na een koude start eens "juttert" aan de LMM, wat ervaar je dan? Al het toerental verandert, dan ZOU het wel eens aan slechte verbinding van de LMM connector kunnen liggen. Veelal wordt die als veroorzaker van verkeerde informatie over het hoofd gezien, zeker omdat de bekabeling in het algemeen vaak als een gegeven dat niet verdacht is, wordt beschouwd.
Wat verder bekend is, is dat de kabelboom, die in de motorruimte ligt, in de modeljaren tot 1988 niet goed bestand is gebleken tegen olie, vet en vocht. Dat komt in de ommanteling en tast de isolatie van de bedrading aan. Inmiddels zijn die kabelbomen dus al 20 jaar oud en zeer waarschijnlijk daardoor "besmet". Temperatuurverschillen en vochtige buitenlucht kunnen dan meer van invloed zijn.
Groeten,
Lieme Huib

- V700 register
- Nieuw lid
-
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Daar was inderdaad het draadje van de temperatuursensor de boosdoener, als ik me niet vergis. Als je zoekt naar een draadje "Red Coos" of iets dergelijks, kom je waarschijnlijk ook foto's van het een en ander tegen. Draadje moet van ergens begin deze zomer zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je kunt natuurlijk ook gewoon de Factor700 lezen.....

Linkje naar de terugblik <a href="/node/12141?highlight=revival" target="_blank">staat hier</a>, de rest vindt je met de zoekfunctie, zoek dan op Revival of TurboCoos.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-