V6 vraag

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2007 10:34 #1060974 door V700 register
V6 vraag is gemaakt door V700 register

Een vriend van mij heeft een 760 met V6 motor. Hij loopt niet en ik heb het idee dat de ontsteking verkeerd zit. Bij een viercylinder zou ik dan cylinder 4 op tuimelen zetten en dan staat 1 in het BDP.


Welke cylinder moet ik bij de V6 op tuimelen zetten zodat de eerste cylinder in het BDP staat?




Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2007 10:51 #1172963 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welk jaar?
Easyride, Van welk jaar is de 760 en welke motor zit erin? Bij de B28F (1985) is de ontstekingsvolorde: 1-6-3-5-2-4. Dus ook hier de vierde cilinder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2007 11:32 #1172969 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ontsteekvolgorde

Klopt dat wel Gerard ? Na de 1e cilinder komt nooit de 6e cilinder. Die afstand is te groot, want dan heb je kans op kromtrekken van de krukas.


Uit mijn wekplaatsboek denk ik te herleiden dat de volgorde anders is, namelijk 1 - 5 - 3 - 6 - 2 - 4. Kan het zijn dat je 5 en 6 verwisseld hebt ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2007 11:50 #1172974 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opgezocht

MSuidgeest schreef :
Klopt dat wel Gerard ? Na de 1e cilinder komt nooit de 6e cilinder. Die afstand is te groot, want dan heb je kans op kromtrekken van de krukas.


Uit mijn wekplaatsboek denk ik te herleiden dat de volgorde anders is, namelijk 1 - 5 - 3 - 6 - 2 - 4. Kan het zijn dat je 5 en 6 verwisseld hebt ?



Mark, Deze info heb ik via Docbase uit dit <a href=" new.volvocars.com/ownersdocs/1985/1985_7...E_Turbo/85760_08.htm " target="_blank">document gehaald. Jouw volgorde kan m.i. technisch niet omdat ik denk dat zuiger 1 en 5 parallel aan elkaar bewegen. Dus na de arbeidsslag van de eerste cilinder, staat de 1e en dus ook de 5e onder. Maar ja aan de andere kant weet je het maar nooit als je weet dat deze motor destijds door Fransen is bedacht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2007 12:14 #1172978 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is een GLE uit 83.

Het is een GLE uit 83. Maar alle PRV motoren hebben toch dezelfde ontstekingsvolgorde?







Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2007 12:15 #1172979 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt wel.

Volgens Volvoclub.org.uk: 


B280F Six Cylinder: Firing Order 1-6-3-5-2-4
  • Rear Distributor: Front passenger side terminal is 1, thence
    clockwise around to 6-3-5-2-4 ending at front driver side terminal
  • Plugs: Passenger side front-of engine-to-back: 6-5-4; Driver Side
    front-to-back: 3-2-1

Overigens is van kromtrekken geen sprake, het immers een V6 geen lijnblok, toch?


<a href=" www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalIgnition.html#PlugWires " target="_blank">Zie hier. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2007 15:17 #1172987 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijn in V

Ik heb mij gebaseerd op een B6304 en dat is een lijnmotor. Van een 960 met zo'n motor heb ik dus een werkplaatshandboek.


Maar wat Gerard roept over die V6 en dat 1 en 5 aan de zelfde tap zitten, is ook waar. Zelf vind ik het raar om eerst de 1e cilinder een arbeidsslag te laten doen en als 2e de laatste cilinder. Op deze wijze lijkt het of de arbeidsslagen niet gelijkmatig over de krukas lopen maar van voor naar achter springen.


Iemand een foto of zo iets ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2007 16:53 #1172990 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic V-blok: Douvrin.

MSuidgeest schreef : Maar wat Gerard roept over die V6 en dat 1 en 5 aan de zelfde tap zitten, is ook waar. Zelf vind ik het raar om eerst de 1e cilinder een arbeidsslag te laten doen en als 2e de laatste cilinder. Op deze wijze lijkt het of de arbeidsslagen niet gelijkmatig over de krukas lopen maar van voor naar achter springen.



Die PRV van Douvrin, heeft toch als voorste twee cilinder 1 en 2, dan is het niet raar ....


Ik ben op zoek naar een plaatje, maar krijg het niet gevonden. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2007 16:57 #1172991 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Drôle

Baseman schreef :
Die PRV van Douvrin, heeft toch als voorste twee cilinder 1 en 2, dan is het niet raar ....  



Zeker niet als je bedenkt dat het een Fransoos is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2007 18:11 #1172996 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uit het garagehandboek van

uit het garagehandboek van de 760GLE


Ontstekingsvolgorde voor B28:  1-6-3-5-2-4


Ik meen ooit gehoord te hebben dat dit iets bijzonders is: zgn ODD-FIRE motor.


En ik meen ook dat dat niet meer het geval is bij de B280's.


Hier kan je er meer over lezen!


<a href=" en.wikipedia.org/wiki/V6#Odd_and_even_firing "> en.wikipedia.org/wiki/V6#Odd_and_even_firing

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD