elektromagnetische vacuumklep B230K 740 GL 1986

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2007 23:57 #1060251 door V700 register
elektromagnetische vacuumklep B230K 740 GL 1986 is gemaakt door V700 register
Goedenavond Volvoliefhebbers,

Ik bezoek regelmatig met veel belangstelling jullie forum. Nu zit ik zelf met een kwestie die ik nog niet heb opgelost.
Onlangs heb ik de bi-metalen veer van de halfautomatische choke-inrichting (740 GL, B230K, 1986) gecontroleerd om vast te stellen of deze goed zat bevestigd c.q. niet defect was. De koude start was nl. niet altijd even goed. Ik heb toen ook de vacuumslangetjes gecontroleerd op scheuren etc.
Op dezelfde dag reed ik 's avonds ergens heen toen plots de motor uitviel. Na een herstart bleef de motor heel even lopen, maar sloeg toen weer af. Ik zag dat er geen benzine in het filterelement zat, terwijl ik wist dat er nog voldoende benzine in de tank moest zitten. De mechanisch aangedreven benzinepomp functioneerde ook. Dat kon ik zien door nog eens te starten. Omdat ik al wat langer de Pierburg-carburateur had bestudeerd vanwege de lastige koude start, maakte ik de vacuümslang naar de elektromagnetische vacuümklep (zit gemonteerd op linkerbinnenscherm; er lopen een witte en een paarse vacuumslang naartoe) los en jawel de motor startte weer.
Nu blijkt dat er op de aansluiting van de vacuümklep geen spanning staat en deze daarom open blijft staan. De klep wordt aangestuurd door de ontstekingsunit (EZ-K) onder/bij het stuur: bij gas los en toerental boven de 1600 rpm schakelt de unit de stroom uit. De klep opent dan en het vacuüm in het spruitstuk trekt de aan de andere uitgang van de klep gekoppelde brandstofklep (fuel shut-off valve) dan dicht. Dit zou de brandstofeconomie vergroten. Ook sluit de brandstofklep voldoende lang als het contact bij een draaiende motor wordt afgezet: dit voorkomt nadieselen.
Op dit moment heb ik vastgesteld:
Dat de elektromagnetische vacuümklep functioneert,
De ontstekingsunit functioneert,
De brandstofklep in de carburateur ok is,
De draad van de klep naar de unit in orde is (het contact wordt nl in de unit verbroken, waardoor de klep opent etc).
Ik ben gaan uitzoeken waar de klep de 12V+ vandaan haal. Deze komt volgens de e-schema's in Kluwer en Haynes van zekering nr. 13 (de 15+, die ook de bobine voedt) Deze zekering is in orde. Ik heb de zekeringenhouder losgemaakt om te kijken of de aansluitingen aan de onderzijde in orde waren. Wat bleek: er zijn vier aansluitpunten, maar naast de 'aanvoer' naar de ene poot van de zekering nergens een losse draad met kabelschoentje te bekennen voor de andere! Ook niet van de choke die hierop aangesloten zou moeten zijn! Dit zou de soms slechte koude start kunnen verklaren. Heb vanuit zekering 13 zelf een draad naar de elektromag.klep geleid als test aangelegd en alles doet het nu.
Mijn vraag: zijn de Volvo-schema's verouderd/onjuist en haalt de klep z'n plus dus ergens anders vandaan? Ik ben van plan de draad na te lopen maar dan moet ik veel tape en hoesjes opensnijden dus daar wacht ik liever mee.
Zo nee, komt zo iets vaker voor/hoe komt het dat de klep dan niet altijd open stond waardoor starten in principe niet meer zou kunnen?
Kan iemand met eenzelfde motor kijken of er bij hem of haar wel de juiste bedrading aanwezig is bij zekering nr. 13?
Ik wacht af!
M.vr.gr.

Derk
PS
In de e-schema's heeft de elektromag.klep nr. 271, de choke 405, zekeringenkast nr 11.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2007 09:19 #1167081 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Originele schema's
De schema's van Volvo kunnen iets verschillen tussen de diverse modeljaren, en Kluwer, Haynes en dergelijke publiceren niet al die verschillen,de Volvo werkplaatshandboeken wel.
In Lelystad hebben we een set garagehandboeken staan, waar ook de originele schema's in staan. Als het goed is, zit jouw modeljaar erbij, ik zal eens kijken. Je bent in ieder geval welkom om ze een keer bij ons na te pluizen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2007 12:14 #1167113 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veel oorzaken!
Dag Derk,
Er kunnen veel oorzaken zijn waardoor er problemen ontstaan aan de brandstoftoevoer of ontsteking bij een B230K motor.
Ik heb daar zelf enorm veel energie in gestoken
(zie dit draadje: <a href="/?q=node/10571&amp;highlight=B230K"> www.volvo700vereniging.nl/?q=node/10571&highlight=B230K )
De oplossing bij mij is er nog niet, maar de laatste vermoedens leiden richting de kabelboom in de motorruimte. Die zou in de bouwjaren vóór 1988 erg slecht zijn geweest en nu (na al die jaren) tot veel storingen leiden. De isolatie blijkt namelijk te verpulveren en dat leidt uiteraard tot storingen die onverklaarbaar lijken , als je alleen van de boekjes uit gaat. Ik ben van plan om die kabelboom binnenkort te gaan vervangen door een nieuw exemplaar.
Groet, succes,
Lieme Huib Osinga

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2007 01:16 #1167194 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update   De kabelboom
Update

De kabelboom bleek in goede staat. De schema&#39;s in Haynes en Kluwer helpen mij niets verder. In mijn 740 B230K 1986 zit op plaats E in de &#39;relaisdoos&#39; een zelfde brandstofpomprelais als gebruikt wordt voor de Mono- en K-tronic injectiemotoren. De +  van de elektro.magn.vacuumklep komt hierop uit, maar het is niet deze blauwe draad die door het relais geschakeld wordt (ik heb geen spanning kunnen vaststellen of het relais moet kaduuk zijn maar dat zag er nog goed uit en functioneerde ook tenminste het spoeltje). Ik heb nu op een van de drie aansluitpunten van de zekeringnummer 13 een kabelschoentje met kabel gezet en de kabel verbonden met de blauwe draad bij het relais. De klep is daardoor nu in principre geschakeld zoals op het elektrische schema van Haynes/Kluwer. Het werkt, maar het blijft toch knagen hoe het precies in elkaar steekt. Wellicht verwissel ik het relais even om vast te stellen of het probleem niet dáár zit.

Gr.

Derk 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 11:15 #1194976 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Interessant verhaal
Vorige week heb ik het centrale vergrendeling relais vervangen en ik heb toen ook eens gekeken wat er nou allemaal in dat relais bakje zit. Tot mijn verbazing bleek ik een E-relais te hebben. Ook volgens Vadis is dit voor de 'brandstof injectie' en ik hobbel toch echt met een carburateur rond. Ik was nu wel een beetje nieuwsgierig waar dit ding dan wel niet voor diende.
En
Bccp heeft 2 jaar geleden mijn carburateur gereviseerd en zij hebben het paarse slangetje losgetrokken. Omdat ik op gas rijd heb ik geen last van nadieselen maar ik vind het toch leuker als de boel het doet zoals dat moet. Ik heb nog niet gemeten of er spanning op het klepje staat. Ga dat eens doen. Als er geen spanning op staat zal ik er eens een nieuw E-relais in stoppen.
&#160;
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 12:45 #1194987 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gemeten
Heb de auto warm gereden en stationair op benzine laten lopen. Toen gemeten of er spanning op het klepje staat. nul komma niks. Had altijd zo'n nergens op gebaseerd vermoeden dat het klepje stuk zou zijn.
Vond dit ook nog:
<a href=" www.volvoclub.org.uk/faq/EnginePerforman...llCarburettedEngines "> www.volvoclub.org.uk/faq/EnginePerforman...llCarburettedEngines
De geschiedenis herhaald zich :-)
Ga een nieuw groen relais bestellen. Houd U op de hoogte
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 17:57 #1195011 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ben benieuwd
Dag Rob,
Daar kwam ik tot mijn verbazing ook achter. Wat ik heb gedaan: een draad getrokken van zekering 13:3 naar de blauwe draad van het relais aansluitpunt 4/pin 87/87b. Dit werkt tot nu toe goed. Het aparte is echter: dit relais schakelt ook de tankpomp! Als het relais niet werkt zou ook de intankpomp niet moeten werken, dacht ik zo. Maak het relais maar eens open: de dikke roze draad in de stekker gaat naar zekering nr. 11:1 en die gaat weer via 11:2 naar tankpomp.

Gr.

Derk 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 19:30 #1195023 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik ook :-)
Hallo Derk, 
Ben wel een uur bij de dealer geweest. De volvo man heeft van alles opgezocht en is ook bij de auto komen kijken. De nummers op het relais waren niet te matchen met het informatie systeem. Hij zei ook dat de intankpomp door het relais gestuurd wordt. Er zit nog een mechanische benzinepomp links naast de motor. Volgens hem doet de auto doet het ook zonder de intankpomp. Hij heeft nu het relais besteld dat normaal bij de injectie auto's op deze plek zit. Hij hoopt deze morgen te hebben.
Rob
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 20:57 #1195038 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heb je ook gecheckt of de
heb je ook gecheckt of de EZK wel van het juiste type is?? (BOSCH nr!) M.a.w. stuurt dat ding die klep eigenlijk wel aan?
Veel EZK-units zijn nl uitwisselbaar (maar soms met verschillende randfunctionaliteit voorzien.) 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 23:56 #1195081 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Groene?

Rob Hiemstra schreef : Ga een nieuw groen relais bestellen.

Is het toevallig deze:
  • Relais, Volvo, groen, 1348600 / 898326, 6-pins
Die kwam ik gisteren in de schuur tegen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD