Plotseling stilvallen 940 B230FK
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2006 21:16 #1056929
door V700 register
Plotseling stilvallen 940 B230FK is gemaakt door V700 register
Heeft iemand een mogelijke verklaring voor het volgende verschijnsel?
Mijn auto rijdt sinds ik hem heb prima, zowel op benzine als op gas. Onlangs liep de pomp van de gasinstallatie vast en moest worden vervangen. Heb ik laten doen bij een officiele vialle-dealer. Daar was de prijs ook naar. Gisteren viel midden op een kruispunt ineens de motor uit. Zonder bokken of stoten ineens alles uit.
Ik reed op gas. Starten op benzine ging niet meer en ook het lampje van de gasschakelaar in het dashboard was uit. Na een minuutje of wat kon ik gewoon weer starten en liep de motor verder weer normaal.
Ik heb de anwb laten komen en die kwamer er ook niet uit. Een dag later gebeurde hetzelfde. Weer kon ik starten na een minuutje wachten. Ik ben aanr de gasboer gereden en die heeft de stekker van de gascomputer logekoppeld zodat ik alleen op benzine kon rijden. Dat leek goed te gaan totdat de boel weer ineens stilviel. Minuutje wachten en ik kon weer verder. Het ligt dus niet aan de gasinstallatie concludeer ik hieruit.
Heeft iemand een verklaring hiervoor? Wordt de benzine computer te warm omdat ik een manual boost controller heb geinstalleerd (0.5 bar)? Als ie is afgekoeld doet ie het weer? Ik kan niks anders verzinnen...want 's ochtends vroeg start ie meteen en als ik op de snelweg zit is er ook geen probleem. Het gebeurt alleen bij korte ritjes waarbij alles flink warm wordt onder de kap (en de computer flink rekent door alle gaswisselingen denk ik).
ik hoop echt dat iemand een idee heeft want ik word hier een beetje moedeloos van.
Groet, Ad van Houdt
Mijn auto rijdt sinds ik hem heb prima, zowel op benzine als op gas. Onlangs liep de pomp van de gasinstallatie vast en moest worden vervangen. Heb ik laten doen bij een officiele vialle-dealer. Daar was de prijs ook naar. Gisteren viel midden op een kruispunt ineens de motor uit. Zonder bokken of stoten ineens alles uit.
Ik reed op gas. Starten op benzine ging niet meer en ook het lampje van de gasschakelaar in het dashboard was uit. Na een minuutje of wat kon ik gewoon weer starten en liep de motor verder weer normaal.
Ik heb de anwb laten komen en die kwamer er ook niet uit. Een dag later gebeurde hetzelfde. Weer kon ik starten na een minuutje wachten. Ik ben aanr de gasboer gereden en die heeft de stekker van de gascomputer logekoppeld zodat ik alleen op benzine kon rijden. Dat leek goed te gaan totdat de boel weer ineens stilviel. Minuutje wachten en ik kon weer verder. Het ligt dus niet aan de gasinstallatie concludeer ik hieruit.
Heeft iemand een verklaring hiervoor? Wordt de benzine computer te warm omdat ik een manual boost controller heb geinstalleerd (0.5 bar)? Als ie is afgekoeld doet ie het weer? Ik kan niks anders verzinnen...want 's ochtends vroeg start ie meteen en als ik op de snelweg zit is er ook geen probleem. Het gebeurt alleen bij korte ritjes waarbij alles flink warm wordt onder de kap (en de computer flink rekent door alle gaswisselingen denk ik).
ik hoop echt dat iemand een idee heeft want ik word hier een beetje moedeloos van.
Groet, Ad van Houdt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2006 21:32 #1147495
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic benzinepomp -relais?
Ik had met mijn 740 non-turbo B230F gelijkende verschijnselen toen mijn benzinepomp-relais gaar bleek te zijn. De solderingen schijnen nog wel eens van mindere kwaliteit te zijn, waardoor het ding dan weer wel en dan weer niet contact maakt. Bij mij resulteerde dat uiteindelijk in een volledige no-start 's ochtends, zowel op benzine als lpg. Ander relais erin en 't was weer in orde.
Wouter van Pernis
Lidnummer 718
Volvo 740 2.3 GL automaat
B230F - 1989 - LPG
Wouter van Pernis
Lidnummer 718
Volvo 740 2.3 GL automaat
B230F - 1989 - LPG
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2006 20:36 #1147696
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic warmte?
Ik heb dit afgelopen zomer ook een aantal keren gehad. Vooral wanneer de auto in de zon heeft gestaan, of wanneer er alleen maar korte afstanden werden gereden.
De motor was niet meer te starten op benzine of gas. Na een minuutje sloeg de motor wel weer aan, en stonk enorm naar benzine. Na even draaien deed hij het verder weer gewoon. Eenmaal op temperatuur was er ook geen probleem meer. Alleen in de eerste 2 kilometer gebeurde dit.
Naar mijn idee werd het probleem veroorzaak door een misleidde temperatuursensor. Dat door de warmte de mengverhouding onjuist werd ingesteld. Of een sensor die het laat afweten. Op de een of andere wijze komt het de laatste tijd niet meer voor (klopklop). Heeft bij mij in ieder geval geen relatie met het rijden op gas. Want ook met het rijden op benzine gebeurde dit.
André
 
 
 
De motor was niet meer te starten op benzine of gas. Na een minuutje sloeg de motor wel weer aan, en stonk enorm naar benzine. Na even draaien deed hij het verder weer gewoon. Eenmaal op temperatuur was er ook geen probleem meer. Alleen in de eerste 2 kilometer gebeurde dit.
Naar mijn idee werd het probleem veroorzaak door een misleidde temperatuursensor. Dat door de warmte de mengverhouding onjuist werd ingesteld. Of een sensor die het laat afweten. Op de een of andere wijze komt het de laatste tijd niet meer voor (klopklop). Heeft bij mij in ieder geval geen relatie met het rijden op gas. Want ook met het rijden op benzine gebeurde dit.
André
 
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 38
12-10-2006 21:15 #1147700
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Benzinepomp relais
Kan het ook zijn
De mijne, 1997 LPT + LPI + MBC, starte niet als ie koud was. En soms ook uitval.
Bleek uiteindelijk ook het relais. Andere en in en klaar was het.
Die stuurt ook de LPI unit aan.
Wytze
De mijne, 1997 LPT + LPI + MBC, starte niet als ie koud was. En soms ook uitval.
Bleek uiteindelijk ook het relais. Andere en in en klaar was het.
Die stuurt ook de LPI unit aan.
Wytze
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2006 22:12 #1147715
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic RE:Stilvallen 940 B230 FK
Hoi Ad
Het is of ik mijn eigen verhaal terug lees. Typ in bij zoeken:lpg instalatie valt uit. Ik heb een estate bj97 met de zelfde motor op g3.Ik had wel niet de lpg pomp defect maar wel de zelfde symptomen als jij beschrijft. Na een hoop heen en weer gestuur tussen dealer en gasboer die het allebij niet konden vinden ben ik zelf op zoek gegaan. Om een lang verhaal kort te maken bij mij was het het brandstofrelais. Groot wit rechthoekig relais achter de zekeringen tweede rij helemaal links.Het schijnt vaker voor te komen. Zowel je benzinepomp als je lpg pomp worden door dit relais aangestuurd.Lees het stukje maar eens wat ik geplaatst heb en de reacties daar op.Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Succes Maikel
 
Het is of ik mijn eigen verhaal terug lees. Typ in bij zoeken:lpg instalatie valt uit. Ik heb een estate bj97 met de zelfde motor op g3.Ik had wel niet de lpg pomp defect maar wel de zelfde symptomen als jij beschrijft. Na een hoop heen en weer gestuur tussen dealer en gasboer die het allebij niet konden vinden ben ik zelf op zoek gegaan. Om een lang verhaal kort te maken bij mij was het het brandstofrelais. Groot wit rechthoekig relais achter de zekeringen tweede rij helemaal links.Het schijnt vaker voor te komen. Zowel je benzinepomp als je lpg pomp worden door dit relais aangestuurd.Lees het stukje maar eens wat ik geplaatst heb en de reacties daar op.Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Succes Maikel
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2006 22:49 #1147725
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Toch het "witte" relais?
Ik heb nog zo'n nieuw relais voor wie het wil uitproberen.
Timen
Timen.Smit@planet.nl
Timen
Timen.Smit@planet.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2006 20:49 #1147803
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Plotseling stilvallen 940 B230FK
Bedankt voor alle reacties!
Aanstaande dinsdag gaat ie naar de volvogarage en dan laat ik daarna wel weten wat het was. Ze mompelden iets over een nokkenaspositiesensor die ze willen controleren. Als zo'n ding niet meer correct doorgeeft schijnt de boel acuut stil te vallen om schade aan de motor te voorkomen. Het zou echter net zo goed het brandstofrelais of de computer kunnen zijn.
Ben benieuwd wie de juiste diagnose stelt; de volvo professionals van 90 euro per uur of allen die op mijn vraag op deze site gereageerd hebben!
Als het de laatsten zijn dan word ik meteen lid van de club! (Was ik toch al van plan, maar het komt maar er niet van door het gedoe met de auto)
Groet, Ad
Aanstaande dinsdag gaat ie naar de volvogarage en dan laat ik daarna wel weten wat het was. Ze mompelden iets over een nokkenaspositiesensor die ze willen controleren. Als zo'n ding niet meer correct doorgeeft schijnt de boel acuut stil te vallen om schade aan de motor te voorkomen. Het zou echter net zo goed het brandstofrelais of de computer kunnen zijn.
Ben benieuwd wie de juiste diagnose stelt; de volvo professionals van 90 euro per uur of allen die op mijn vraag op deze site gereageerd hebben!
Als het de laatsten zijn dan word ik meteen lid van de club! (Was ik toch al van plan, maar het komt maar er niet van door het gedoe met de auto)
Groet, Ad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2006 21:52 #1147812
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic RE2:uitvallen 940
Hoi Ad
Nog een korte opmerking. Als het die sensor zou zijn valt naar mijn mening de gasschakelaar niet uit, bij het uitvallen van het relais wel. Ik ga er hierbij van uit dat als de storing optreedt de rest van het electrische gedeelte(controle lampen enz.) blijft werken. Zal mij benieuwen!
Groet Maikel
Nog een korte opmerking. Als het die sensor zou zijn valt naar mijn mening de gasschakelaar niet uit, bij het uitvallen van het relais wel. Ik ga er hierbij van uit dat als de storing optreedt de rest van het electrische gedeelte(controle lampen enz.) blijft werken. Zal mij benieuwen!
Groet Maikel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2006 22:10 #1147815
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Krukassensor
Dat zou best eens kunnen. De moderne manier van repareren: vervang die sensor. Dat is een werkje van 0.90 euro. Ik heb wel zo'n nieuwe sensor. Mag je wel proberen.
Timen
Timen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2006 21:07 #1148126
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzinepomp relais!
Dag mensen,
Het probleem bleek inderdaad in dat grote witte relais te zitten. Bij de volvo garage hebben ze aan de faktuur te zien twee uur gezocht hoewel ik had gezegd dat het relais het eerste aandachtspunt was. Ik rijd weer relaxed rond nu.
Ik word op korte termijn lid van de club want jullie diagnose was gratis!
Groet, Ad
Het probleem bleek inderdaad in dat grote witte relais te zitten. Bij de volvo garage hebben ze aan de faktuur te zien twee uur gezocht hoewel ik had gezegd dat het relais het eerste aandachtspunt was. Ik rijd weer relaxed rond nu.
Ik word op korte termijn lid van de club want jullie diagnose was gratis!
Groet, Ad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam