Kachel (verm.) lek / hulp gezocht bij vervanging

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2024 12:17 #1112047 door V700 register
Kachel (verm.) lek / hulp gezocht bij vervanging is gemaakt door V700 register
Goedemiddag allen.

Last van "vocht" in voetenruimte van mijn 940. Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en naar oorzaak gaan zoeken. Na demontage van enkele kunststofdelen kwam ik uiteindelijk bij de vloerisolatie en deze was "plakkerig" nat (richting middenconsole), wat ik vreemd vond, het vocht rook anders. Maar even "geproefd" en het gaf zoute smaak . . . . . .

Ben bang dat mijn kachel lek is. Op het forum gezocht hoe deze te vervangen, is nogal een klus als je het nog nooit hebt gedaan . . . . Niet dat ik tegen het vele werk opzie, maar misschien is er een mede lid die dit vaker heeft gedaan, daardoor meer ervaring heeft- en genegen is mij daarbij te helpen, hoeft niet voor niets.

Woon in het mooie Roden (Drenthe) en heb, eventueel, de beschikking over een brug.

Als iemand zich geroepen voelt, stuur mij een pb-tje.

Mvg. Jan

ps. kenteken: NS-VS-51 en voorzien van ECC / kan tevens vacuüm lek worden gerepareerd, heb ik nu gerepareerd door vacuümslag van inlaat af te halen en op apart vacuümpompje aan te sluiten, werkt meer dan prima, ook berg op- en met aanhanger.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2024 13:16 #1475247 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zout?
Koelvloeistof proeft eerder zoet dan zout. Is het uitblaaskanaal van de kachel ook plakkerig?
Je kunt de kachelradiator ook voorlopig afschakelen door aan- en afvoerslangen met elkaar te verbinden. Het is toch zomer, dus de komende maanden kun je best zonder kachel en heb je tijd om moed te verzamelen om deze klus aan te pakken.
Met een goed omschrijving is het allemaal best te doen, reken alleen ruim een dag. Er zit maar één boutje op een lastige plek, die kost veel tijd, maar uiteindelijk lukt ook dat wel.
Ik zou wel gaan voor een originele Volvo kachel, al is die veel duurder. De Nissens aftermarket geeft echt maar de helft aan warmte af. Of je laat de originele kachel repareren, maar dan moet je wel je auto een paar dagen kunnen missen.
Dit is een prima beschrijving waar ik de radiateur indertijd ook mee heb vervangen, plus een 1/4" doppensetje:
www.brickboard.com/FAQ/700-900/HeaterCor...rCoreReplacement.pdf

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2024 13:18 #1475248 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Als je toch onder het dashboard kruipt...
Hallo Jan

Bij de ECC is vaak een rubbertje kapot. Volvo verkoopt die niet los, maar William Liao uit Australië heeft nieuwe laten maken van siliconen i.p.v. rubber. Kosten 50 dollar (ongeveer) per stuk, excl. porto. Voor de 940 heb je er eentje nodig, voor de 960 twee. Volgens William kost vervangen bij een 940 hem ongeveer 2,5 uur, bij een 960 kost het hem een dag. Een onervaren iemand zal er wellicht wat langer over doen.

groetjes

Mathy

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2024 14:40 #1475252 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Post
Misschien helpt deze post je:

volvo700vereniging.nl/node/50621
of
www.volvoclub.org.uk/faq/HeaterCoreReplacement.htm

Op youtube staan ook filmpjes:

Het is zeker te doen, maar beter geen deadlines

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2024 23:02 #1475256 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Snel
Mathy, stuur mij die man!!!.
Zelf heb ik al diverse keren zeker 10 keer de kachel vervangen. Ik weet, ben niet zo handig maar een dag ben ik er nog altijd mee bezig. Een maat helpt mij dan ook nog een beetje.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2024 11:09 #1475258 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zoute moet zoete zijn / William Liao
Goedemorgen allen. Het is de day after het ontdekken van . . .

Zag dat een originele kachelradiateur (onderdeel nummer: 1307236-8, als ik het goed heb) bij Skandix ( www.skandix.de/en/spare-parts/interior-t...ior-heating/1075821/ ) slechts Euro 199,31 kost. Ga ervan uit dat het de juiste is, of jullie moeten daar een andere mening over hebben.
@Mathy: Gezocht op William Liao en Australia. Kwam een Linkedin profiel tegen van ene William Liao-Bentley Melbourne, weet niet of dit de William is, maar misschien zou jij mij verder kunnen helpen met mijn zoektocht naar de juiste William Liao.

Mvg. Jan

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2024 14:11 #1475259 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic William Liao

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2024 14:13 #1475260 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het vervangen van een lekkend
Het vervangen van een lekkend rubbertje is heel veel werk.
Als het plaatsen van een extra vacuumpompje naar tevredenheid werkt zou ik het gewoon laten zitten.
Wat voor vacuumpompje heb je gebruikt?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2024 14:19 #1475261 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Rubbertje
Hallo Timen

De genoemde tijden gaan over het vervangen van het rubbertje, niet over de kachelradiator.

groetjes

Mathy

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2024 14:21 #1475262 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Dat is 'em
Hallo Jan

William woont inderdaad in (ik meen een voorstad van) Melbourne. Hij is piloot en geboren in Taiwan.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC