Schuif ventilator klemt links Volvo 740 GL 1984

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2022 09:27 #1111338 door V700 register
Schuif ventilator klemt links Volvo 740 GL 1984 is gemaakt door V700 register
Goedemorgen ervaringsdeskundigen,

Volvo 740 GL 1984. Gisteravond heb ik kabels getrokken van mijn radio richting mijn achterdeuren. Hiermee zoveel mogelijk de bestaande kabelboom gevolgd en daarbij de kabels niet te strak. Nou wil het geval zich voordoen dat de schuif voor mijn ventilatorstand (vlnr: personen - voeten - raam) sinds gisteravond klemt als ik hem vanaf personen stand (helemaal links) naar rechts wil schuiven. Ik heb het bedieningspaneel van de ventilatoren/temperatuur ook niet aangeraakt, alleen de radio eruit. Ik heb gevoeld met een kleine schroevendraaier of er niet achter de schuif zelf iets klemt, dat is niet het geval voor zover ik kan voelen. Met wat voorzichtige kracht gaat schiet de schuif uiteindelijk wel weer naar rechts. Als ik de schuif weer richting links doe dan kan ik tot een centimeter van de linkerkant de schuif probleemloos heen en weer schuiven. Als ik hem dus helemaal naar links schuif dan klemt hij weer vast. Alle standen doen het overigens nog naar behoren.

Vanmorgen ben ik de getrokken kabels nagelopen maar die zitten nergens klem o.i.d. en veranderen niet als ik de schuif bedien. Ik ben niet helemaal bekend hoe het ventilatorsysteem met die schuif werkt (vacuum?). Ik hoop dat jullie het probleem herkennen of mogelijk een oplossing weten. Het is gelukkig geen gevaarlijk probleem maar ik baal altijd van dit soort kleine gebreken. Moet wel vermelden dat mijn ventilatorschuif altijd relatief stroef ging. Die van de temperatuur schuift erg soepel, nu nog steeds.

Ik merkte op dat de slang richting de voeten van de bestuurderskant los lag toen ik het paneel weghaalde om de kabel te leggen, die heb ik weer op zijn opening aangesloten gisteravond. Ik dacht hiermee het probleem te hebben veroorzaakt (te strak?). Vanmorgen heb ik de luchtslang weer losgemaakt maar dit heeft het probleem niet verholpen. Het probleem is ook als ik vanaf de passagierstand (links) naar de voetenstand (midden) wil schuiven. Of dit is toeval hoor.

Wie weet helpt wat smeerolie/WD40 o.i.d.? Ik ben benieuwd naar jullie reacties en ervaringen. Mochten jullie nog vragen hebben dan hoor ik het graag. Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

Max

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
05-08-2022 15:33 #1471328 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Meest voor de hand liggende
Meest voor de hand liggende is toch dat er ergens iets klemt.

Afgaande op je omschrijving, heb je de versie verwarming met 2 schuiven boven elkaar (3 standen + temperatuur) en een draaiknop voor ventilatorsnelheid.

De 2 schuiven bedienen elk een klep middels een kabel (soort handremkabel zoals op de fiets). Je kan vrij snel/simpel de hele verwarmingsmodule even naar voren trekken (frontje er af, en 4 schroeven losdraaien) Dan kun je de hendel zien welke de kabel bediend. Mogelijk klemt er hier iets....

En anders haal je de kap onder het stuur weg, dan kun je rechts naast het gaspedaal zien dat het andere eind van de kabel een soort van tandwiel bediend.

Het kan zijn dat je deze bedieningskabel ergens wat in de verdrukking hebt zitten, maar verwacht dat die dan over het hele bereik zwaar zou lopen. En er kan wat corrosie in de mantel zitten... maarja, dat ontstaat ook niet ineens als je wat aan de radio prutst.

Zal zo even kijken of ik wat plaatjes ter verduidelijking kan toevoegen

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
06-08-2022 12:37 #1471329 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic of de mantel van de kabel is losgeschoten
Die zit met een soort veerklemmetje vast. Bij mijn 242 had ik iets soortgelijks en toen was dat het. Wat ook kan is is dat de hendel, die ergens omheen scharniert (een plastic pinnetje) los zit in zijn scharnier, omdat de kabel die je trok dat scharnierpinnetje eruit heeft gewipt.

Succes reinier

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2022 08:25 #1471553 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verwarmingsmodule komt niet ver los, tandwiel bekeken
Goedemorgen, Ik heb vorige week de verwarmingsmodule los gehaald, echter krijg ik die niet ver uit het paneel. Ik kan me voorstellen dat de aangesloten kabels daar voor zorgen. Moet ik ergens van te voren de kabels/kabelboom loshalen? Ik heb vanaf de bestuurderskant de kabel en het tandwiel bekeken, hier lijkt alles in orde. Het is mij niet bekend hoe ik bijvoorbeeld de gehele radio met omhuizing verwijder. Voorgaande eigenaar heeft een losse radio gemonteerd en die kan ik er wel uithalen. Dan kan ik door de behuizing niet goed bij/achter de verwarmingsmodule komen.

Bijgaand een afbeelding van het tandwiel en kabel. Als ik de ventilatorschuif naar de probleemplek (links) schuif dan laat het grijze element op de afbeelding ook duidelijk zien dat hij staakt en later weer doorschiet.

@Reinier, waar zit het veerklemmetje/scharnier precies? Ik vermoed achter de verwarmingsmodule en niet bij het tandwiel. Of is het zichtbaar op mijn afbeelding (je ziet 1 cm kabel).

Bedankt voor de moeite, benieuwd naar jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Max

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2022 08:27 #1471554 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bovenstaande afbeelding onscherp
Ik zie dat de afbeelding flink is toegetakeld in zijn kwaliteit. Bij de kabel is tussen het witte onderdeel en het grijze/aluminium element een stuk kabel te zien. Als er ingezoomd wordt.....

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-09-2022 11:26 #1471562 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic veerklemmetje/scharnier
Zit bij sommige modellen van Volvo om de mantel, zodat de mantel op dezelfde plek blijft en de bedieningskabel beweegt. Als mantel niet vast zit gebeurt het omgekeerde en dat las ik een beetje uit jouw beschrijving als de ventilatorschuif bij het einde komt. Als de bediening vastloopt is het een ander probleem.

Ik kan de foto inderdaad niet zo goed zien, maar ik denk te zien dat bij jou de mantel vast zit met een beugeltje en een schroef. In dat geval heb je een ander probleem. Veel teflon in de mantel spuiten, helpt misschien?

Ik bedoelde deze clip: www.estateservices.nl/volvo-motor-onderd...260-740-760-940.html

Maar die zit er bij jou zo te zien niet op.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2022 01:48 #1471593 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Dat beugeltje bij estate
Is denk ik voor de kabel voor koud/warm en niet voor de uitstroomopeningbediening. (3x woordwaarde bij Scrable).
Radio omhuizing zit "geklikt". Zit goed vast, Links en rechts. Niet bang zijn kracht te zetten. Wellicht geeft het dan ruimte om het probleem verder op te lossen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2022 10:57 #1471760 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achter het bedieningspaneel gekeken, werkt naar behoren
Ik heb de radio omhuizing weten los te halen, deze zit met 1 klein schroefje achterin vast, gelukkig niet teveel kracht gezet :). Achter het bedieningspaneel van de verwarming is niets geks te zien. Het lijkt allemaal naar behoren te werken, niets klemt hier. Ook bij het tandwiel/veerklem dicht achter het stuur niets geks te zien. Ik zie in de vraagbaak van de Volvo 740 dat de kabels eerst nog via een ander element lopen tussen het bedieningspaneel en het tandwiel, ik vermoed dat hier het probleem zit. Hoop dit komend weekend uit te kunnen sluiten. Ik heb het element rood omcirkeld op onderstaande afbeelding.

Met vriendelijke groet,

Max

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
11-10-2022 12:40 #1471761 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Zo te zien is dat de kabel
Zo te zien is dat de kabel voor de mixer-klep. Deze regelt de temperatuur door een klep te verdraaien, en zo te regelen hoeveel van de lucht door de verwamingsradiateur loopt, en hoeveel er langs op gaat. De 2e kabel die aan de klep zit, bediend volgens mij de koelwaterklep. Het lijkt op die afbeelding alsof die 2e kabel naar dat tandwiel loopt, maar dat is misleidend.

Uit jou openingspost begrijp ik dat juist de standen-regelaar klemt. En die heeft niets met deze kabel te maken. Ik heb de vraagbaak niet, maar wel een volvo-greenbook met exact dezelfde afbeelding, en als het goed is heb je nog een vergelijkbaar overzicht, maar dan voor de lucht-richting-regeling. (zie onderstaande afbeelding)

De rode pijlen wijzen naar wat de onderste kabel/hevel bedient (temperatuur)

De groene is de bovenste kabel/hevel welke de standen regelt. Deze loopt als het goed is naar dat tandwiel wat op jou afbeelding staat weergegeven.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
11-10-2022 12:50 #1471762 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Zie onderstaande stappenplan
Zie onderstaande stappenplan uit het Volvo boek. Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Als je de kabel aan beide uiteindes los maakt, dan kun je de hevel, de kabel en de klep los van elkaar met de hand testen en kijken welke knelt.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC