Nieuwe koppeling & drukgroep + enkelmassavliegwiel

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2022 17:39 #1111127 door V700 register
Beste medeliefhebbers,

Vandaag ben ik begonnen aan het vervangen van de koppeling, drukgroep en randzaken zoals de achterste keerring.

Het demonteren van de M90 ging voorspoedig. De koppeling is na 225.000 kilometer redelijk aan zijn latei geen overbodige luxe deze dus te vervangen. Omdat de aandrijflijn een rammel gaf bij het uitzetten van een warme motor, en omdat het kan heb ik besloten om een enkelmassavliegwiel te monteren van een eerder type B230. Dit vliegwiel monteer ik in combinatie met SACHS: 3000 696 001 dit zou moeten passen in combinatie met elkaar.

Daarnaast is het een klein beetje vettig onder de achterste kurkaskeering. Welke type keerring moet ik gebruiken? (M90L2 uit 97) En is demonteren van het huis perse nodig of kan ik hem eruit trekken met een schroef oid?

Zijn er nog andere zaken waar ik bij montage op moet letten, ik heb wel eens gehoord over centreren van de koppeling is dit noodzakelijk? Of gaat het meestal goed doordat de bouten het geheel centreren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • R Newvolvo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2022 14:35 #1470058 door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Voordeel enkelmassa?
Wat is eigenlijk het voordeel val een enkelmassa vliegwiel?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2022 15:49 #1470061 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic 3D print link

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-03-2022 17:15 #1470064 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic @newvolvo: Het grote voordeel
@newvolvo: Het grote voordeel van een enkelmassa ten opzichte van een dubbel massa... is dat ze niet stuk gaan. Enkelmassa is letterlijk 1 bonk massief ijzer.

Dubbelmassa bestaat grofweg uit 2 grote delen ijzer, wat veren en een vloeistof als demper. De veren, en de vloeistof, hebben niet het eeuwige leven. Ze zijn een stuk duurder dan enkelmassa. Maar het echt grote nadeel is dat ze niet meer nieuw te krijgen zijn, of absurd duur als je via-via een nieuwe weet te vinden.



Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-03-2022 19:00 #1470065 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Zwaarder
Overbodig te melden dat dual mass ook zwaarder is. Opheffen inertie kost vermogen.

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2022 17:40 #1470057 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic centreren
Centreren doe je met een doorn of een oude as uit een versnellingsbak. Midlock heeft een universeel gereedschapje voor meerdere types. Werkt ook perfect.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2022 23:53 #1470070 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vinger
Hallo Volvisti

Centreren gaat ook met een vinger.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2022 12:08 #1470071 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Praktijk
In de praktijk is alles mogelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2022 16:08 #1470072 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Nieuw gereedschap
Je maakt een vingerhoed met langsgroeven. Dat werkt preciezer dan een vinger. Tenzij de drukgroep geen kracht meer heeft. Mijn ervaring met een vinger is dat wanneer je er ook maar iets naast zit je de drukgroep helemaal los moet halen. Probleem is dat je met een vinger een hand te kort komt bij het centreren. en dan glijdt de koppelingsplaat weer omlaag. Andere oplossing is de wagen op zijn neus te zetten zodat de plaat vlak op het vliegwiel ligt. Kwestie van simpel een kuiltje graven... ;-) maar aan zo'n doorn of oude priseas is wel te komen. En dat Midlockdingetje kost ook weinig wanneer je het tegen het uurloon van het pielen afweegt.

Overigens kun je ook een stuk rondhout gebruiken, in de houthandel zijn deuvels op grotere lengte te verkrijgen die je zelf op lengte af mag zagen. Blijft het probleem dat je de euvel moet centreren.

Waarom dit verhaal? Ik houd niet van geklungel. Sorry.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2022 19:31 #1470119 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gelukt.
Dank allen voor de input! Het is gelukt, rijdt weer heerlijk. Alle rammels en dingetjes zijn als ijs voor de zon verdwenen. En de koppeling pakt weer heerlijk soepel op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD