trilling in lock-up

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2021 10:25 #1110862 door V700 register
trilling in lock-up is gemaakt door V700 register
Mijn gechipte 940 LPT op LPG rijdt uitstekend. Onlangs zijn de kleppen weer gesteld en heeft er nog wat klein onderhoud plaatsgevonden. Het is een automaat, en het heeft me even wat proberen en experimenteren gekost, maar inmiddels heb ik de afstelling van de kickdown-kabel ook helemaal naar mijn zin. Deze automaat gaat bij ongeveer 100 km/u in lock-up.
Het enige wat me dan opvalt is dat als ik stevig accelereer vanuit 100 km/u (maar niet zo stevig dat de automaat terugschakelt) de auto met een trilling in de aandrijflijn (zo lijkt het) versnelt. Dat doet hij zowel op lpg als op benzine. Het maakt dat ik toch extra voorzichtig ben met versnellen als de automaat in lock-up rijdt. Onder de 100 km/u merk ik geen trilling, ook niet met steviger accelereren.
Iemand een idee waar ik deze trilling in moet zoeken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2021 15:36 #1468153 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Tussenlagerrubber
van de aandrijfas al gecontroleerd?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2021 15:39 #1468675 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic benzine
Ontdekt dat er toch verschil is tussen rijden op LPG en benzine. Op benzine doet ie het eigenlijk helemaal niet. Gezien ik ook een andere topic begon over een ietwat rauwe loop na koude start, vermoed ik dat er toch in het LPG circuit iets niet helemaal lekker gaat. Binnenkort maar eens naar Verdampère toe.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2021 19:52 #1468684 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lockup
Als de lockup wordt ingeschakeld, wordt de koppelomvormer mechanisch doorverbonden zodat die niet langer slipt. Dat slippen zorgt ook voor enige demping in de aandrijving, die bij de lockup dus weg is. Die trilling is er waarschijnlijk altijd, maar je voelt hem alleen als de lockup is ingeschakeld.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2021 21:54 #1468685 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Rij je op lpi vialle.
Rij je op lpi vialle.
Heb zelfde ook gehad.
Was vervuilde instroompijpje in spruitstuk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2021 12:41 #1468716 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vogels
Er zit een Vogels installatie in. En de trilling is er dus wel (in lock-up) bij rijden op lpg en niet/nauwelijks bij rijden op benzine. Vandaar dat ik vermoed dat er link is met lpg installatie. Ik heb een nieuw drooggasfilter besteld, even kijken wat dat doet (omdat ook stationair wat schommelt / laag in toerental op lpg). Dat filter zit er echt al heel lang op en is nog nooit vervangen.
En anders moet ik eens (laten) kijken naar de lpg injectoren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2021 13:43 #1468717 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bougies
Eén cilinder doet blijkbaar minder mee. Als je de bougies er uit draait, zie je misschien een verschil bij één van de bougies. Dan weet je welke injector achterblijft.
De ontsteking kan ook minder zijn op één of meer cilinders. Om LPG te ontsteken moet het onstekingssysteem zo'n 20% meer energie leveren dan voor benzine. Met andere woorden, als het ontstekingssysteem minder wordt, merk je dat het eerst op LPG.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2021 14:14 #1468718 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1 cilinder
Mooie suggestie. Het was wel opvallend dat laatste twee keer kleppenstellen (wat ik iedere 15.000 km laat doen) telkens bij dezelfde cilinder kleppen wel wat zijn verlopen, terwijl bij de rest niets aan de hand is.
Ik ga komend weekend, naast vervangen lpg filter, ook eens 1 voor 1 de lpg injectoren lostrekken, en kijken of ik daar ontdek bij welke cilinder het euvel zit. Thanx!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2021 12:10 #1468767 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gasklephuis en verdeler
Ik heb gasklephuis schoongemaakt, nieuwe (Bosch) verdeler en rotor geplaatst en ik moet zeggen dat het al echt veel beter loopt zo. Zie de foto's, die nieuwe verdeler en rotor was geen overbodige luxe. Behoorlijk ingesleten contacten en rotor ook wel echt op z'n eind.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-10-2021 15:10 #1468768 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic verdeler is vies?
Als ik me goed herinner zit er ook een dubbele afdichting op de verdeler-as, Ik denk dat die versleten is en dat het vervangen de vervuiling niet tegengaat?

groetjes reinier

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC