dalend koelvloeistof nivo

• Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2021 22:31 #1110625 door Wim de Jong
dalend koelvloeistof nivo is gemaakt door Wim de Jong
beste mensen.....

ik heb een raar probleem: het koelvloeistof nivo bijgevuld tussen max en min bij mijn V90, uit 1998. (B6304FS motor)
Dan rijd ik ongeveer 30 km, en rood lampje gaat branden; weinig kvs (en reservoir is inderdaad leeg.)
Dan kan ik 4000 km rijden met rode lamp aan, temp blijft keurig netjes in het midden, niets mis mee.
En zelfs na 2-3 weken stilstaan draai ik de groene dop los, en er zit nog best wel druk op het systeem.
Maar weer bijvullen tussen min en max ( ong 1-1,5 liter ), en weer hetzelfde...... hij gooit het eruit binnen 40 km, en daarna kan ik eeuwig rijden......geen probleem.

de slangen blijven keihard, kachel werkt, geen olie verbruik (nou ja, 300 ml op 10.000 km.)
in eerste instantie verdenk ik de koppakking, maar voordat ik hiermee begin, misschien iemand suggestie wat misschien eerst bekeken kan worden?

Er is een soort snuffelaar op de kvs reservoir gezet, die constateerde fragmenten olie in het kvs. (ik heb geen oliekoeler, een handbak)

alvast bedankt voor het meedenken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2021 23:37 #1466549 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Lek
Doorrijden met te weinig koelvloeistof is niet zo slim, eigenlijk een doodzonde. Wanneer de boel nergens lekt, ook niet onderuit de waterpomp of uit de kachel, is er iets anders loos. Je hebt na 40 kilometer in ieder geval een a twee liter verlies. Wanneer het niet borrelt in het expansievat en je daar geen uitlaatgasachtige lucht ruikt dan kun je de koppakking uitsluiten.

Controleer ook het ventiel in de vuldop, wanneer de druk te hoog oploopt kun je ook rare dingen meemaken. En natuurlijk de radiateur op onvermoede plaatsen. Het lijkt er op dat het geval door te hoge druk vloeistof verliest, wanneer er dan door verlies een ruimte is gecreëerd dan loopt de druk minder op.

In ieder geval is het een storing die niet in de boekjes staat. Wel iets om aandacht aan te besteden, omdat jee bij onvoldoende vulling de kop krom kunt rijden of de zaak anderszins in de frunnik kunt jagen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2021 00:12 #1466551 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic die temperatuurmeter staat
die temperatuurmeter staat altijd in het midden dus daar moet je niet op vertrouwen. Ik kan dit uit ervaring melden.

En als er zoveel druk op blijft staan, verdenk ik niet zozeer een lek ergens (want dan zou er geen druk op staan) maar eerder de kop (want ook olie in je KVS) of als je echt pech hebt een gescheurd (onder)blok.

• Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2021 00:26 #1466552 door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic Ik heb al een nieuwe groene
Ik heb al een nieuwe groene vuldop erop gezet. Het gekke is ook dat temp meter keurig in het midden blijft. Tevens, of ik nu na 50 km, of na 3000 km bijvul, het is steeds bijna 2 liter, niet meer, en niet minder. En dagen na de laatste rit blijft er druk op het systeem zitten. De auto is een week geleden voor de APK geweest, maar uitlaatgassen bleken goed, normaal en niet verontrustende waarde te zijn met CO- en andere waarde. En het niet borrelen van de koelvloeistof in het reservoir is eigenlijk niet waar te nemen, bijvullen tot max, motor starten met dop eraf en reservoir is leeg voordat je met de ogen kan knipperen.........beetje overdreven, maar je blijft bijvullen, je ziet zo het reservoir leeglopen, in 5 min een flacon van 5 liter... geen plassen op de grond, dus ergens verdwijnt het, maar WAAR? En binnenin blijft het ook droog, dus ook geen lekkage bij kachel. Ik begrijp het eigenlijk niet meer waar hij het eruit gooit.maar de koppakking wisselen is eigenlijk best wel een ingrijpende en dure oplossing als later blijkt dat het geen verschil maakt.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2021 08:04 #1466553 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Eh,
Maar na die flacon van 5 liter dan Wim?
Ik bedoel, je moet toch een keer op een punt komen dat je niet meer kunt bijvullen?
En als hij dan op nivo is verlies je binnen een km of 40 één a anderhalve liter waarna het lijkt te stoppen.
Even een suggestie, weet je zeker dat het kvs tankje niet lek is of een aansluiting daarvan?

Succes,

Ton.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2021 09:00 #1466555 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Koppakking lekt bij koude motor
Vullen en koud onder druk zetten.
Als de Kvs nergens te voorschijn komt en er wel een flinke hoeveelheid verdwenen is, niet de motor starten. Je hebt dan waaarschijnlijk een waterlock gecreëerd en daar kunnen je drijfstangen slecht tegen.
Zelfde effect kun je krijgen door te starten terwijl er al veel verdwenen is.
Eigenlijk heb je tot nu toe behoorlijk geluk gehad met de acties.
Draai de bougies eruit om het water er weer uit te pompen eerst tornen en daarna met de startmotor.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2021 09:03 #1466556 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dit is geen goed nieuws Wim.
Dit is geen goed nieuws Wim.
KVS slangen die hard blijven na afkoeling wijzen bijna altijd op een lekke koppakking.
De gassen die tijdens de ontsteking onder hoge druk ontstaan slaan dan bij één cylinder door naar de KVS.
Dit kan je checken met een apparaatje waarmee je de aanwezigheid van CO2 in de KVS kan aantonen.
Ik heb zo'n ding, als je wilt kun je langs komen in Voorschoten.

Wat je ook nog kan doen is aan de linker-achterkant van de motor ter hoogte van de koppakking voelen. Om een of andere reden slaat de koppakking daar vaak door. Het moet daar droog aanvoelen, als het nat is of je voelt daar olie/water-smurrie dan is de koppakking lek in cylinder 6.

Je weet zeker dat je de 204 PK motor (FS) hebt en niet de 180 pk (FS2)? Een handgeschakelde 204 pk is voor zover ik weet in Nederland niet geleverd.

Piet

• Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2021 11:46 #1466557 door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic Piet
Heel hartelijk dank voor je aanbod, graag maak ik hier gebruik van om even langs te komen op een tijdstip wanneer het je uitkomt. Zelf met pensioen, dus ik kan ( bijna ) altijd. Je hebt gelijk: een B6304FS2.

Allereerst, de motor en de auto rijdt als een zonnetje, geen gestotter, en na starten ook direct alle zes pitten doen mee. Heerlijk rijden met cruisecontrol, gewoon een genot. Bij koude motor kan ik wel in de kvs slangen drukken, en hoor ik het borrelen in het reservoir, maar zie geen vloeistof erin. Tijdens draaien motor zijn ze aardig hard, dus druk wordt opgebouwd. Op 21 maart is de auto APK gekeurd, en sinds dien staat hij voor de deur stil. Net 10 min geleden gekeken, maar kvs-slangen zijn iets in te drukken, langzaam losdraaien dop hoor je duidelijk gesis en borrelen, dus nog best behoorlijke druk. Gevoeld achter bij het schutboard, maar daar is alles droog, geen nattigheid. Ook de olie ziet er uit zoals je van olie verwacht..... geen smurrie erbij.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2021 13:46 #1466558 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Hallo Wim,
Hallo Wim,

Je schrijft: Net 10 min geleden gekeken, maar kvs-slangen zijn iets in te drukken, langzaam losdraaien dop hoor je duidelijk gesis en borrelen, dus nog best behoorlijke druk.

Even voor de duidelijkheid: was het koelwater toen warm, lauw of koud? Hoe lang was het toen geleden dat de motor had gedraaid?

Stuur maar even een pm met je telefoonnummer dan beil ik je voor een afspraak. Ik ga ook Bert Stolker vragen of hij er dan bij wil zijn.

Piet

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-05-2021 21:31 #1466561 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Drukopbouw
Bij warme motor hoort, moet zelfs tot 1,5 bar max. Wordt geregeld door de dop op het kvs-vaatje. Zonder drukopbouw geen kookpuntbescherming.
Bij koude motor moet de druk wel weer weg zijn.
Is dit niet het geval dan is de extra drukopbouw afkomstig van een lekkende koppakking. De koppakking werkt als een ventiel. Waar al de Kvs blijft, blijft de vraag. In ieder geval zit er tijdens motorloop een flinke gasbel in de kop ipv kvs.
Niet zo gezond, dit veroorzaakt snel verdere schade. De temp van de kop kun je bij een 960 van de laatste bouwjaren digitaal uitlezen via de obd stekker, als ik het goed begrepen heb.
Daar kan Piet je meer over vertellen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC