Krukastussenkeerring vervangen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2020 13:57 #1109528 door V700 register
Krukastussenkeerring vervangen is gemaakt door V700 register
Ik wil graag de krukaskeerring en de tussenaskeerring vervangen. De distributieriem is er al af, maar dan snap ik Haynes niet meer. Waar zitten die keerringen? Moet het onderste tandwiel (waar de distributieriem langs gaat) eraf? Zo ja, hoe?

Bart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bastiaan van den Hurk (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2020 21:15 #1459280 door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Beantwoord door Bastiaan van den Hurk (GAST) in topic google is your best friend...
Maar idd, onderste tandwiel moet er ook af

Dit is wel een mooi filmpje

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2020 21:19 #1459281 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of Brickboard

• Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2020 13:39 #1459289 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Plaatsen olie keering
Schroef er een klein stukje voorzichtig indraaien en dan olie keerring eruit trekken werkt goed. Het is echt een klusje wat erg simpel zelf te doen is. Let op bij normale keerringen wel vet gebruiken bij montage. Bij een PTFE (new type) oliekeerring absoluut geen vet of olie gebruiken. Maar gewoon schoon erin plaatsen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2020 19:45 #1459306 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien een domme vraag....
.....maar waar zit die krukastussenkeerring eigenlijk?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2020 08:26 #1459358 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Bart ,
Hoi Bart ,

Tandwiel moet er inderdaad af zoals te zien is op de filmpjes, maar zou je aanraden om ook gelijk de papieren pakking van het deksel waar de keerring in zit te vervangen aangezien deze ook vaak lekt.

ook kun je dan gelijk de assen waar de keerringen overheen zitten goed schoonmaken deze zijn vaak sterk vervuild waardoor de keerringen bij het minste of geringste weer gaan lekken. ( heb er ooit een foto van geplaatst zoek maar onder mijn naam en dan bij speedy sleeve)

De deksel zit vaak flink vast en zit over twee paspennen geschoven voorzichtig met een platte schroevendraaier of zo lostikken.
ik meen als ik het me goed herinner dat de deksel ook onder met twee boutjes vast zit in het carter.

De keerringen kan je dan op de werkbank verwijderen en de nieuwe plaatsen liefst met een speciale keerring stempel maar kan ook met een dop of zo belangrijk is plaats de keerringen recht er in en op exact de zelfde diepte als waar de oude keerringen zaten er zit namelijk geen aanslag waar je ze tegen aan tikt.

nieuwe pakking heeft onder twee hoekjes welke bedoeld zijn om tussen het carter te plaatsen deze kan je weg knippen je moet dan daar wel vloeibare pakking plaatsen anders zou je het hele carter ook nog moeten verwijderen.

Succes

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2020 00:23 #1459432 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Denk dat het
gaat om de tussenaskeerring ipv de krukastussenkeerring..
Maar da's een gok moet ik erbij zeggen.
;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2020 11:18 #1459438 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Again
....waar zit die dan?
Of is dat die waar bij de 2-serie de oliepomp aan vast zit?
(Ken de benaming niet namelijk, vandaar mijn vraag)

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-03-2020 18:54 #1459444 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic tussenas
Volgens mij zit er nog steeds een tussenas op de 940, daar gaat de getande riem overheen in het filmpje? Bij de 2 serie deed ie eerst de bobine, de benzinepomp en de oliepmp aandrijven? bij de B20 ook nog de nokken van de kleppen? Bij de "gewone" 940 alleen nog maar de oliepomp en bij de 234 en de 204 werkt ie ook nog als een van de twee balansassen?

Bij mijn 242 met B21 heeft ie volgens mij een keerring aan de voorkant en aan de achterkant van het blok en kan ie uit beide lekken.

Dan heb je ook nog een keerring van de krukas tussen het blok en de versnellingsbak. Ik kan me voorstellen dat je dat een Krukastussenkeerring noemt?

Maar jouw vraag is of ie op de krukkas of de tussenas zit?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2020 22:10 #1459446 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benaming.
Het gaat mij om de benaming, die ik niet ken.
De riem loopt over drie tandwielen en een spanrol.
Bovenaan de nokkenas, onderaan de krukas en (staand voor het blok) rechts een tandwiel waar de bobine of oliepomp aan hangt.

Alle drie de keerringen achter de tandwielen heb ik meer dan voldoende vervangen na grofweg een 300-tal distributie-riem-vervangingen, maar nog nooit heb ik de term krukastussenas gehoord.

Dus vroeg ik me af, welke dat dan is. Volgens mij dus gewoon de oliepomp-askeerring.
Dan is alles (mij iig) weer duidelijk

Moderators: Jerry Stam