V-snaren vervangen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2020 14:10 #1109465 door V700 register
V-snaren vervangen is gemaakt door V700 register
Voor de meeste van jullie waarschijnlijk appeltje eitje: vervangen V-snaren.
Mijn vraag hoe dan? Betreft een Volvo 940 B230FK 1997.
Middelste snaar duidelijk, dynamo los bouten.
Voorste snaar: airco pomp los halen ???
Achterste snaar: Voorste pulley met die vier boutjes loshalen ??
Voor de duidelijkheid even wat foto's toegevoegd.

Alvast hartelijk bedankt voor de input.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bastiaan van den Hurk (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2020 15:23 #1458926 door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Beantwoord door Bastiaan van den Hurk (GAST) in topic De achterste snaar word op
De achterste snaar word op spanning gehouden door de stuurbekrachtigings pomp.
Op jouw laatste foto zie de stelbout net tussen de snaar en de bovenste poelie door.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2020 17:16 #1458927 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Airco snaar
De airco pomp wordt met 2 bouten vast gehouden die je los moet draaien. Bij de voorste zit dan ook de stel out bij de achterste zit verder niks dit is alleen een bout om te vergrendelen. Deze is het makkelijkste om te zien als je de dynamo los haalt en naar boven klapt. Zou ook gelijk even de rubbers van je dynamo nakijken of die nog netjes zijn en anders deze gelijk mee vervangen.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2020 19:38 #1458932 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Als het goed is zijn alle drie componenten voorzien van steller.
Geen vier boutjes loshalen in ieder geval.
Even goed kijken hoe dynamo, airco compressor en stuurpomp vastzitten en waar de steller zitten, dan wijst het min of meer vanzelf.
Die dynamo rubbers vervangen is inderdaad een aanrader.

Groeten,

Ton.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2020 19:42 #1458933 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic En,
Als toevoeging, als je de dynamo rubbers mee neemt haal je de dynamo even weg en kom je veel beter bij de airco compressor.

Succes,

Ton.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2020 21:28 #1458934 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Dynamo snaar
Zie ik trouwens nou goed dat van de dynamo snaar er een hele rits tanden ontbreekt? Dan zou ik heeeel snel die snaar vervangen want zoals ik het zie op de foto is dit echt een hele slechte situatie. En als er zoveel tanden ontbreken is het vrij duidelijk dat de dynamo rubbers hun beste tijd hebben gehad.
Mocht je in omgeving het gooi wonen wil ik je zo nodig wel helpen. Mocht dat zo zijn stuur maar even een PB’tje.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
07-02-2020 10:07 #1458940 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Diezelfde Gates band geeft
Diezelfde Gates band geeft bij mij identieke problemen op de dynamo.
Ondanks nieuwe rubbers (rubber en PU geprobeerd) en dat ik de uitlijning gecontroleerd heb. Binnen een half jaar stond mijn dynamo v-snaar er net zo bij....

Het is een tijd geleden (ik gok meer dan een jaar), maar het was Timen welke mij een band van Contitech gaf. En sindsdien geen enkel probleem meer.

De andere v-snaren zijn nog wel van Gates, maar daar heb ik nooit problemen gehad. Die van de stuurbekrachtiging heeft het 160.000 km vol gehouden voordat deze toch maar preventief vervangen is, ondanks dat er weinig op aan te merken was. Dus aan de kwaliteit van Gates zal het wel niet liggen....

Hoe of waarom Gates bij mij op de dynamo zo snel slijt ben ik nooit achter gekomen, maar de Contitech houdt het prima vol.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2020 14:52 #1458941 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Input
Allemaal bedankt voor jullie input. Wat jij schrijft noppen20 neem ik zeker mee als advies. Hier namelijk hetzelfde verhaal, gates snaar nog niet eens zo oud. Met jullie input gaat het zeker lukken. Nu alleen weer even wat tijd vinden ;-)

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2020 16:49 #1458942 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic V-snaren
V-snaren vervangen"
Spanboutjes (SW 10) van alle aggregaten losdraaien. (Eventueel koelvin demonteren. Soms worden te korte riemen gemonteerd en dan is het losdraaien van de spanboutjes niet voldoende.)

Vervanging na max, 90.000 km of 5 jaar. Indien er rafels zichtbaar zijn of beschadigingen en (haar-)scheurtjes al eerder.

Bij montage de riem spannen tot deze nét 10 millimeter kan worden ingedrukt met de duim.

Beschadigingen ontstaan door te hoge spanning, dit kan bovendien een lager kosten en door te lage spanningen, de riem gaat dan meestal 'janken'. Een goede methode voor de 'onzekeren onder ons' is de jankgrens op te zoeken en dan de stelbout een á anderhalve slag strakker te zetten.

Goede riemen zijn o.a. Gates, Optibelt, Contitech, Bosch, INA, Magneti Marelli.

Bij voorkeur kopen bij een handelaar met een hoge omzetsnelheid, ook nieuwe riemen hebben een uiterste houdbaarheidsdatum, dit is vaak de oorzaak van voortijdig overlijden van de riem.

Riemen kunnen 5 jaar worden bewaard zonder noemenswaarde teruggang in de kwaliteit in een stofvrije omgeving (ideaal 15-25°C), vermijd ook contact met zonlicht, dit veroorzaakt een voortijdige veroudering. Gebruik bij vervanging altijd nieuwe exemplaren, zo veel kosten ze niet (€7 tot maximaal twee tientjes).

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2020 19:40 #1458944 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Contitech is beter dan Gates
Contitech is beter dan Gates maar gaan mij ook nog te snel kapot.
Werkt goed voor de stuurpomp/waterpomp maar voor dynamo zijn de nokken er groot.
Ik heb nu al 2 jaar, ruim 80.000km bosch riemen erop liggen.
Zijn nog steeds prima.

Moderators: Jerry Stam