Krijg kachel maar niet lekker warm ( 745, non airco)

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2019 15:55 #1109279 door Peter B.
Meedenken wordt zeer gewaardeerd.
Koelvloeistof is mooi schoon,
Kachelradiateur niet lek
KVS op niveau, nergens lekkage.
Radiateur is 3 jaar oud
Afgelopen zomer een nieuwe kachelkraan en thermostaat gemonteerd.
Vanochtend de kachelradiateur geflusht, Stroomde goed door, kwam eigenlijk geen noemenswaardige troep uit.

Bij de andere 740 geeft de kachel bij de bedieningsschuif halverwege al evenveel warmte als bij deze met de schuif helemaal naar max.
Wat me opvalt is dat de warmteafgifte bij oplopend toerental ook toeneemt.
Bij ca 2500-3000 is het acceptabel maar bij stationair nauwelijks nog warmte.
De temperatuurmeter staat netjes in het midden en de motor warmt ook vlot genoeg op.

Ik vraag me af of er wel voldoende KVS flow is. Kan het zijn dat een waterpomp met de nodige km's achter de kiezen minder efficient gaat werken en dat dat de verdachte component is nu ?

thx alvast

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2019 19:09 #1457709 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Welke kachelradiateur?
Zit er nog een originele kachelradiateur in of is het eentje van Nissens?
Idem voor de kachelkraan, is dat een originele of aftermarket?

De Nissens kachelradiateur geeft een stuk minder warmte. Sommige aftermarket kachelkranen geven minder doorstroming en dus koudere kachel. Vandaar mijn vraag. Een originele kachelradiateur is te herkennen aan dat deze van koper is, ook de buisjes waar de slangen op zitten zijn dan van koper. Zijn deze buisjes van kunststof, dan zit er een aftermarket in. (En lekke kachelradiateuren zijn perfect te repareren voor een schappelijk bedrag, dus nooit weggooien... maar repareren dus)

Een waterpomp op leeftijd maakt geen verschil met doorstroming. Pompen falen voornamelijk door lekken of kapotte lagers. Soms, in het geval van kunststof schoepenwiel, faalt het kunststof.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2019 19:18 #1457710 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kabel stuk/los?
Je hebt een kabel-gestuurde klem als ik me niet vergis.
Verklaart niet waarom het bij meer toeren warmer wordt, maar mogelijk is ie los of gebroken?
Een waterpomp met een gebroken schoep heb ik pas 1 keer gezien, lijkt me nagenoeg uitgesloten.
Heb je de afstelling van de kachelkraan goed gechecked?
En als je zo'n oud model hebt (bij je rechtervoet achter de kachel), is dan dat witte heveltje niet afgebroken?
Dat staat de kraan vast in 1 stand, waar bij meer toeren, dus meer flow door de KVS-pomp, meer water doorheen gestuwd wordt.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2019 23:29 #1457714 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ok, komt ie
-kachelradiateur is origineel Volvo. koperen aansluittuutjes.
-yep, kabelgestuurde kraan.
-kraan aan binnenzijde schutbord en niet in motorruimte.
-de kachel heeft het in het verleden ( in mijn herinnering dan in ieder geval ) beter gedaan.
-Kraan is aftermarket en kabeltje zit op het heveltje en heveltje gaat nu naar de max stand ( eerst niet want het bleek dat ik de kachelkraan een beetje onder spanning gemonteerd had, dat heb ik vorig weekend opgelost door de slangklemmen van de slang die van kraaan naar kachelradiateur gaat iets te lossen en daarna de slangen een beetje zo te draaien dat de slang niet meer tordeert want daardoor werd de kraan een beetje scheefgetrokken waardoor vervolgens het heveltje niet meer de max uitslag haalde) DIt zorgde al wel voor een verbetering.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2019 23:38 #1457715 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic owja
Vraag/opmerking Baseman
Nee, het heveltje van de kraan is niet afgebroken. Vanmiddag nog de kraan gecheckt na de radiateur-spoelbeurt.

En in relatie tot de vraag/opmerking van Chris B;
Of de waterpomp een kunststof schoepenwiel heeft weet ik niet. Hij zat er al in toen in de auto kocht (nu 80000 km geleden). Ik zal eens in de onderhoudshistorie kijken van de vorige eigenaar die hem vanaf jaar 5-25 gehad heeft en altijd bij Volvo zelf in onderhoud had,
(auto is van 88)

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2019 11:46 #1457716 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Thermostaat
Pak de thermostaat er ff uit en check die (pannetje water en thermometer). Denk dat je probleem daar zit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2019 15:48 #1457719 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @ChrisB:
@ChrisB:
het korte circuit van het koelsysteem gaat toch door het blok en dan als eerste via de kachelkraan naar de kachelradiator?
Ergo, het lange circuit loopt pas via de thermostaat. Daarom zou hij qua verwarming niet echt invloed kunnen hebben.
Behalve als hij open blijft staan natuurlijk, wat je in dat geval aan de slang (die vanaf het thermostaathuis naar de radiator loopt) binnen een minuut zou moeten kunnen voelen. (scheelt je schroeven en knoeien)
Als die slang koud blijft, tot de wijzer in je dash op 12 uur staat, moet je het ergens anders zoeken.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2019 01:39 #1457723 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Test
Ik zal de bovenstekoelslang-test eens doen.
Moet motortje eerst koud zijn.
En heb ontdekt in de historie dat de waterpomp er zo maar al "slechts" 235000 km in zou kunnen zitten.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2019 07:33 #1457732 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Dan is het een wonder dat het
Dan is het een wonder dat het pompje nog draait...

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2019 18:49 #1457740 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ja.
Zeker. De vorige eigenaar liet alles bij Volvo doen. Daar ruilde hij ook deze auto in in 2014, Een daar werkzame monteur nam hem over van de garagehouder, gooide er een beurtje tegenaan en een nieuwe APK en verkocht hem als particulier aan mij.
En omdat ie bij Volvo werkte draaide die 20 jaar werkplaatshistorie uit die ik erbij kreeg. Het kan zijn dat de pomp ooit elders een keer vervangen , kan het niet geheel uitsluiten maar er is ook geen aanleiding dat te denken.
Ik heb hem niet vervangen in de laatste 5 jaar tijd en 80.000 km.

Misschien toch maar eens preventief doen, het nieuwe is er toch al vanaf gekeken nu , , zeg maar.
Heb een imitatie en een originele Volvo waterpomp op de plank liggen.
Denk dat ik voor de originele ga als ik het toch voor het kiezen heb.

Moderators: Jerry Stam