Snellere methode om kleppen te stellen

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2019 08:03 #1108781 door Jurriaan Nijkerk
Snellere methode om kleppen te stellen is gemaakt door Jurriaan Nijkerk
Kleppen stellen kan gemakkelijker

De cylinders staan genummerd van 1 tot 4 vanaf de distributiezijde uit gerekend. Dit staat ook op de kop aangegeven. De eerste klep is telkens de uitlaatklep, de tweede klep is de inlaatklep.

Normaal gesproken begin je bij het stellen van de kleppen met de eerste cylinder. Je zet de krukas op het merkteken van het bovenste dode punt (bdp). Dan staan de twee nokken van de eerste cylinder beide schuin naar boven. In deze stand staan de kleppen dicht en meet je de maximale klepspeling. Na de meting draai je de krukas een halve slag (180 graden), op dit moment staan de nokken van cylinder 3 omhoog en staat deze in het bdp. Dan meet je de klepspeling van nummer 3 op. Vervolgens herhaal je dit, draait de krukas een halve slag en meet op dezelfde wijze cylinder 4, gevolgd door de volgende halve slag om cylinder 2 te meten. Dus bij de totale meting draai je de krukas 4 maal 180 graden.

Het kan echter sneller en dus gemakkelijker. Je nummert de kleppen van voor naar achteren met de nummers 1 tot en met 8.

Op het moment dat je cylinder 1 meet staan niet alleen de kleppen van deze cylinder (1 en 2) op maximale speling, maar ook de kleppen 3 en 5. Hierna draai je de krukas 360 graden, dus op weer op het punt 0 van de krukas. Dan staan nummer 4, 6, 7 en 8 op maximale speling. En kun je deze kleppen meten. Dus in totaal een maal krukas draaien tijdens de meting..

Geloof je het niet dan kun je het zelf nameten, een maal op deze manier en een maal op de officiële manier ter controle. Dan ben je natuurlijk wel uitgeput omdat je in totaal 6 maal de krukas hebt moeten verdraaien (dus inclusief het nul stellen voor de eerste meting) , maar het schenkt je wel het geloof in deze snellere methode.

Het scheelt tijd. Ik vermoed dat er monteurs zijn die de kleppen op deze manier stellen en begrijp nu waarom ze er sneller mee klaar zijn dan ik. En zo kom je dan ook nog een keer aan je gezin of aan je verloofde toe...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2019 12:22 #1454101 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Klopt, deed ik met mn Honda
Klopt, deed ik met mn Honda ook al zo.
Scheelt een hoop tijd, vooral toen met 16 kleppen.
Heeft een oom van mn vrouw mij zo geleerd.
Daar kon ik ze zelfs meteen stellen (met 12mm en een platte schroevendraaier).
Met plaatjes eruit halen bij onze volvo's gaat dit niet echt ivm gereedschap (tang)...
Dan positioneer ik de betreffende nok naar boven om met de tang fatsoenlijk aan de plaatjes te komen.
Maar om de speling alleen te meten werkt dit ook bij onze Volvo's prima

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-04-2019 12:58 #1454102 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Bij kleppen stellen ook gelijk bougies controleren/vervangen.
Niet zo gek toch?
Dan draait ie makkelijk rond.

Daarbij gebruik ik altijd dop 24 op een ratel. Dan gaat het ronddraaien, met bougies er in, ook prima.

Voor opmeten maak ik overigens altijd een lijstje.
Dan meet je gewoon de klep die boven staat en schrijft het op.
Daarna per cilinder stellen. En weer noteren.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2019 10:33 #1454114 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Even een aanulling
De maximum speling is altijd bij nokken die schuin omhoog staan. Dat betreft dus kleppen die zijn gesloten. En dat zijn er bij een viercylinder altijd 4 kleppen bij het bdp van de eerste cylinder en na 180 graden draaien staan de andere kleppen gesloten. Zo simpel is het. Daarvoor hoef je geen lijstje te maken.

Waar een lijstje wél handig voor is, is om na bepaling van de nieuwe klepspeling zonder loshalen van de plaatjes de nieuwe plaatjes te berekenen zonder de boel los te hoeven halen. Ik heb dit al ergens anders beschreven.

Bij het voorbeeld van de 16-klepper Honda werkt het ook zo.

Bij een drie cylinder werkt het niet omdat daar de kruktappen niet onder 90 graden staan, maar onder 120 graden. Hierbij staat er maar een zuiger op bdp en de andere staan niet op odp.

Bij een zes cylinder weer wel omdat je ook daar telkens een zuiger tegenover de andere hebt staan, daar stel je in drie keer van 120 graden draaien.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2019 19:32 #1454123 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Wytze
bedoelt een lijstje (denk ik) om de gemeten klepspeling op te schrijven en eventueel de gemeten dikte van de plaatjes. In het allerongunstige geval moet je ander 16 getallen onthouden van 2 cijfers achter de komma.
Voor het onthouden van de volgorde 1235 en dan 4678 is een lijstje niet echt nodig.

Over 5000 km ( bij 400.000) ga ik de 1235/4678 methode volgen.
Die inderdaad zo logisch is als wat. Voor het meten van de klepspeling van een klep hoeven niet beide kleppen van die cilinder in de meetstand te staan.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2019 01:33 #1454130 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Inderdaad
je schreef het al. Overheen gelezen..

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2019 01:35 #1454131 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ok. maar nu
dan voor een 360 of 180 graden tweecilinder ?

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2019 01:54 #1454132 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Of V motoren
Automotoren zijn doorgaans lijnmotoren maar bij een V concept kan het behoorlijk anders zijn. Even knippen en plakken ( bron Motoplus)
Geen simpele kost.
Bij de vier-in-lijn is de uitzondering de Yamaha YZF-R1 vanaf 2009, naar het voorbeeld van de YZR-M1 MotoGP-racer vanaf 2004. Deze loopt door de op 90° verzette kruktappen als een 90°-V4 met 180°-krukas (intervallen 180°-90°-180°-270°). Paralleltwins met een 360° krukas, waarbij de zuigers dus gelijk op en neer lopen, kennen een symmetrische ontsteking, namelijk elke 360°, de 180° twins met tegengesteld lopende zuigers daarentegen een asymmetrische (180°-540°). Een uitzondering hierop vormen de tweecilinder lijnmotoren met de kruktappen op 90° (net als bij de R1), zoals Yamaha’s TRX850 en latere TDM-blokken, evenals sommige luchtgekoelde Triumph motoren en de aangepaste BMW F800-aggregaten in de Husqvarna Nuda, deze lopen en klinken als een 90° V-twin (270°-450°). Driecilinders lopen door hun 120° krukas met 240° vonkinterval heel gelijkmatig. Sommige oude Laverda driecilinders echter hadden een goedkope ‘platte’ krukas, waardoor ze ook asymmetrische intervallen hadden (180°-180°-360°).
Vrolijk kleppenstellen !

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2019 16:07 #1454144 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic niet nadenken scheelt ook
auto op lichte helling in 3 en naar voren trekken, zodra er twee naar boven wijzen meten. Tot 4 tellen dat lukt me nog net.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2019 18:06 #1454146 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Haha
Dat klopt denk ik wel Adrian, maar alleen het feit dat je het benoemt betekent dat je toch rekening houdt met andere tijden.
Ik kom nog steeds tot 945, weet niet hoe lang nog...................

Sterkte,

Ton.

Moderators: Jerry Stam