snelheidsmeter doet het niet, dag teller wel af en toe 740 1992
- Koen Wiegink
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2018 13:24 #1108441
door Koen Wiegink
snelheidsmeter doet het niet, dag teller wel af en toe 740 1992 is gemaakt door Koen Wiegink
Hallo,
Van onze 740 diesel doet de snelheidsmeter het niet. de dag en kilometer teller wel(soms wel soms niet). Vermoeden is dat de teller stuk is. Schijnt een hele slechte serie te zijn, die van 1991 en 1992.
Welke snelheidsmeters zijn compatibel met de huidige. past bijvoorbeeld een teller uit een 940 of welk bouwjaar moet ik wel of niet hebben.
wie kan me hier duidelijkheid over geven.
groet, Koen
Van onze 740 diesel doet de snelheidsmeter het niet. de dag en kilometer teller wel(soms wel soms niet). Vermoeden is dat de teller stuk is. Schijnt een hele slechte serie te zijn, die van 1991 en 1992.
Welke snelheidsmeters zijn compatibel met de huidige. past bijvoorbeeld een teller uit een 940 of welk bouwjaar moet ik wel of niet hebben.
wie kan me hier duidelijkheid over geven.
groet, Koen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2018 21:46 #1451073
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic 1991 en 1992 passen...
1991 en 1992 passen...
De rest niet, of geen garantie dat het past.
Het beste wat je kunt doen is met de tellerbak naar ETS gaan en 'm daar laten reviseren. Kost je even onder de 100 euro.
Overignes heb ik nooit gehoord dat er slechte en goede series zijn: de tellers in al onze volvo's krijgen na een jaar of vijftien tot vijfentwintig dit soort problemen.
De rest niet, of geen garantie dat het past.
Het beste wat je kunt doen is met de tellerbak naar ETS gaan en 'm daar laten reviseren. Kost je even onder de 100 euro.
Overignes heb ik nooit gehoord dat er slechte en goede series zijn: de tellers in al onze volvo's krijgen na een jaar of vijftien tot vijfentwintig dit soort problemen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2018 21:54 #1451075
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic snelheidsmeter
Misschien is het goed om de bedrading van de pulsgever bij het differentieel eens na te kijken. De isolatie wil wel eens problemen geven.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2018 23:50 #1451077
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Storing in snelheidsmeter
Zoals ik het op afstand kan zien gaat het waarschijnlijk om een Yazaki . De Yazaki's zijn goede en nauwkeurige instrumenten. Wanneer de snelheidsmeter niet werkt en de teller af en toe dan zijn in het algemeen de pulsgever en de bedrading in orde. Het kan overigens geen kwaad het verzegelingsdraadje op stekker van de de pulsgever (cardanas) te verwijderen. Dit wil soms door de isolatie van de bedrading heen schuren. En de stekker losnemen en de contacten inspuiten met contactreiniger is soms ook erg verstandig.
In de Yazaki's uit de bouwjaren '90 t/m '93 zijn enkele inferieure onderdelen gemonteerd. Het gaat om een viertal elco's (elektrolytische condensatoren) die de geest geven . Ook twee andere elco's zijn onbetrouwbaar. Er zit ook een bipolaire in, maar die gaat vrijwel nooit defect. Op de tellerbakken staat ook groot de productiedatum gestempeld, in het formaat jjjj mm dd, dit vergemakkelijkt de herkenning.
Wanneer je goed kunt solderen is het zelf te doen. Wel moet de print los worden gemaakt en het teller motortje verwijderd, een vrij precies klusje. Gebruik dan wel eerste klas onderdelen uit een vak-elektronicazaak en niet van die Conradtroep. Een goede leverancier is Van Schoor Elektronica te Deventer, deze levert onder andere aan de elektronica-afdeling van de HTS en aan bedrijven en ook aan particulieren.
Van de print naar het motortje loopt een geprint foliebandje, dat je op de print los moet nemen om tijdens de reparatie beschadigingen te voorkomen. Dit stuk ongeregeld kan soms voor problemen zorgen omdat de gesoldeerde punten loslaten, symptoom 'af en toe' werken of elemaal niet. Na enkele 'leuke' ervaringen duvel ik deze ziekenhuisdingen er zonder meer direct uit en vervang het bij de de hermontage door hele dunne draadjes uit bijvoorbeeld een computernetwerkkabel. Deze zijn gekleurd zodat je ze in overeenstemming kunt brengen met de kleuraanduiding op de print. Ik heb hiertoe een tekening van de pin-out van het motortje gemaakt.
Over de reparatieprocedure zijn diverse (Engelstalige )documenten beschikbaar, deze zijn niet geheel duidelijk en er staat nogal wat onzin in. Youtube filmpjes over het onderwerp zijn zonder uitzondering helemaal bagger, ze bieden onbruikbare informatie...
Een andere meter/teller van de sloop is eigenlijk geen optie, hier geldt de wet van behoud van ellende. Er zitten vaak de originele elco's in die dan ook weer snel defect raken, bovendien zijn deze meters tweedehands erg zeldzaam aan het worden en er worden veelal hoge prijzen voor gevraagd. €125 tot €250 is helaas geen uitzondering.
Je hebt in de praktijk twee keuzemogelijkheden:
Zelf repareren of het door een vriendje laten doen die erg handig is met het solderen van printjes, alle kwetsbare elco's kosten in totaal veel minder dan een tientje. Plus een regenachtige zondagmiddag werk.
Ofwel laat de reparatie uitvoeren door een betrouwbare reparateur. Frans Erich (ETS) is zeer bedreven en ervaren, voor minder dan €100 ben je bij 'm klaar.
Het loont om, zeker gezien de minimale kosten, álle 'verdachte' onderdelen te vervangen, de snelheidsmeter is dan elektronisch gezien in nieuwstaat, mechanisch slijten doen ze amper. En na de operatie gaan ze jarenlang mee.
In de Yazaki's uit de bouwjaren '90 t/m '93 zijn enkele inferieure onderdelen gemonteerd. Het gaat om een viertal elco's (elektrolytische condensatoren) die de geest geven . Ook twee andere elco's zijn onbetrouwbaar. Er zit ook een bipolaire in, maar die gaat vrijwel nooit defect. Op de tellerbakken staat ook groot de productiedatum gestempeld, in het formaat jjjj mm dd, dit vergemakkelijkt de herkenning.
Wanneer je goed kunt solderen is het zelf te doen. Wel moet de print los worden gemaakt en het teller motortje verwijderd, een vrij precies klusje. Gebruik dan wel eerste klas onderdelen uit een vak-elektronicazaak en niet van die Conradtroep. Een goede leverancier is Van Schoor Elektronica te Deventer, deze levert onder andere aan de elektronica-afdeling van de HTS en aan bedrijven en ook aan particulieren.
Van de print naar het motortje loopt een geprint foliebandje, dat je op de print los moet nemen om tijdens de reparatie beschadigingen te voorkomen. Dit stuk ongeregeld kan soms voor problemen zorgen omdat de gesoldeerde punten loslaten, symptoom 'af en toe' werken of elemaal niet. Na enkele 'leuke' ervaringen duvel ik deze ziekenhuisdingen er zonder meer direct uit en vervang het bij de de hermontage door hele dunne draadjes uit bijvoorbeeld een computernetwerkkabel. Deze zijn gekleurd zodat je ze in overeenstemming kunt brengen met de kleuraanduiding op de print. Ik heb hiertoe een tekening van de pin-out van het motortje gemaakt.
Over de reparatieprocedure zijn diverse (Engelstalige )documenten beschikbaar, deze zijn niet geheel duidelijk en er staat nogal wat onzin in. Youtube filmpjes over het onderwerp zijn zonder uitzondering helemaal bagger, ze bieden onbruikbare informatie...
Een andere meter/teller van de sloop is eigenlijk geen optie, hier geldt de wet van behoud van ellende. Er zitten vaak de originele elco's in die dan ook weer snel defect raken, bovendien zijn deze meters tweedehands erg zeldzaam aan het worden en er worden veelal hoge prijzen voor gevraagd. €125 tot €250 is helaas geen uitzondering.
Je hebt in de praktijk twee keuzemogelijkheden:
Zelf repareren of het door een vriendje laten doen die erg handig is met het solderen van printjes, alle kwetsbare elco's kosten in totaal veel minder dan een tientje. Plus een regenachtige zondagmiddag werk.
Ofwel laat de reparatie uitvoeren door een betrouwbare reparateur. Frans Erich (ETS) is zeer bedreven en ervaren, voor minder dan €100 ben je bij 'm klaar.
Het loont om, zeker gezien de minimale kosten, álle 'verdachte' onderdelen te vervangen, de snelheidsmeter is dan elektronisch gezien in nieuwstaat, mechanisch slijten doen ze amper. En na de operatie gaan ze jarenlang mee.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-12-2018 12:33 #1451081
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic uitwisselbaar?
De sensorring in het dif is per 91 veranderd in een ring met meer tanden, daarna altijd gelijk gebleven.
De km teller is per 2 jaar veranderd.
91-92 3523649
93-94 9130040
95-96 9434104
97-98 9442680
Het tellerhuis is ook een paar keer veranderd met andere stekkeraansluitingen en andere printplaat. Van het tellerhuis zijn er bovendien versies met en zonder ABS, benzine en diesel.
Met enig knutselwerk is het misschien mogelijk een latere kmteller in een oud tellerhuis te proppen. De aansturing lijkt me gelijk.
De km teller is per 2 jaar veranderd.
91-92 3523649
93-94 9130040
95-96 9434104
97-98 9442680
Het tellerhuis is ook een paar keer veranderd met andere stekkeraansluitingen en andere printplaat. Van het tellerhuis zijn er bovendien versies met en zonder ABS, benzine en diesel.
Met enig knutselwerk is het misschien mogelijk een latere kmteller in een oud tellerhuis te proppen. De aansturing lijkt me gelijk.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-12-2018 12:14 #1451091
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 9434103
Deze teller heb ik nog liggen.
Komt uit een 940 diesel uit 96, nr klopt niet met Vadis.
Deze heeft 3 elco's:
100mF 25v
47mF 25v
1mF 50v
kmstand vast op 650+ gezet.
Volgende keer in Frankrijk zal ik kijken of ik deze in mijn diesel tellerbak krijg.
volvo700vereniging.nl/node/41971
Komt uit een 940 diesel uit 96, nr klopt niet met Vadis.
Deze heeft 3 elco's:
100mF 25v
47mF 25v
1mF 50v
kmstand vast op 650+ gezet.
Volgende keer in Frankrijk zal ik kijken of ik deze in mijn diesel tellerbak krijg.
volvo700vereniging.nl/node/41971
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-12-2018 14:02 #1451102
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook hetzelfde met de...
tellerbak de snelheidsmeter gaf problemen die ging een eigen leven leiden.
Een afspraak gemaakt met de heren van KMS hier in Apeldoorn.
je kan er op wachten zelfs,het euvel is verholpen,ook zijn alle lampjes vervangen,het werkt weer perfect.
Ook 2 jaar garantie op het werk.
en dat voor 125,- ex btw
het gaat hier om mijn 740 van 1991 met B230FB EN AW71L AUT.
KMstand op dit moment 266239.
Een afspraak gemaakt met de heren van KMS hier in Apeldoorn.
je kan er op wachten zelfs,het euvel is verholpen,ook zijn alle lampjes vervangen,het werkt weer perfect.
Ook 2 jaar garantie op het werk.
en dat voor 125,- ex btw
het gaat hier om mijn 740 van 1991 met B230FB EN AW71L AUT.
KMstand op dit moment 266239.
- Koen Wiegink
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-12-2018 20:06 #1451119
door Koen Wiegink
Beantwoord door Koen Wiegink in topic Allen bedankt voor de
Allen bedankt voor de berichten! Gaan we wat mee doen. Heb heb opengehaald en zie inderdaad een viertal elco's welke gelekt hebben. De teller al heeft het nummer 3544186. Signaal van het dit zou goed moeten zijn omdat de dag en km teller het wel doen. Nog een andere vraag. Kan het zijn dat de auto niet bijlaad als er geen teller al in zit? Lege accu.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-12-2018 00:15 #1451124
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Teller(unit)
Hallo Koen
De auto kan zonder de teller. Maar als je de hele tellerunit eruit hebt gehaald, dus inclusief de waarschuwingslampjes, dan laadt je dynamo inderdaad niet op.
groetjes
Mathy
De auto kan zonder de teller. Maar als je de hele tellerunit eruit hebt gehaald, dus inclusief de waarschuwingslampjes, dan laadt je dynamo inderdaad niet op.
groetjes
Mathy
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2018 00:55 #1451152
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Jeetje
Ik ben rijk
3 yazaki tellers in de schuur.
375 tot 750 euro.
Heb dat soort prijzen nog niet gevraagd zien worden trouwens
3 yazaki tellers in de schuur.
375 tot 750 euro.
Heb dat soort prijzen nog niet gevraagd zien worden trouwens
Moderators: Jerry Stam