Nieuwe visco-koppeling kopen. Welk merk?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-07-2018 21:03 #1108080
door V700 register
Nieuwe visco-koppeling kopen. Welk merk? is gemaakt door V700 register
Hallo iedereen,
Na heel wat te hebben gelezen op dit forum en reacties die ik kreeg op mijn bericht in 'even voorstellen' is het duidelijk dat de visco-koppeling in mijn 940 kapot is. Vandaag heb ik het wat verroeste bi-metaal soepeler gemaakt met kruipolie, maar helaas zonder resultaat: hij blijft continu meedraaien.
Op Autodoc ( bit.ly/2Lubr3E ) kom ik verschillende merken tegen van visco-koppelingen die passen bij de auto. Nu zijn de prijzen nogal verschillend.... Zo kom ik tegen:
- NRF
- VEMO
- Hella
Die van NRF is veruit het goedkoopst en scheelt een kleine 60 euro met die van Hella. Wat betreft de prijs zou ik dus het liefst die NRF kopen. Iemand ervaring met de goedkopere NRF of VEMO? Hella geeft een goed gevoel doordat het voor mij bekend klinkt, maar misschien zijn die andere twee net zo goed?
Na heel wat te hebben gelezen op dit forum en reacties die ik kreeg op mijn bericht in 'even voorstellen' is het duidelijk dat de visco-koppeling in mijn 940 kapot is. Vandaag heb ik het wat verroeste bi-metaal soepeler gemaakt met kruipolie, maar helaas zonder resultaat: hij blijft continu meedraaien.
Op Autodoc ( bit.ly/2Lubr3E ) kom ik verschillende merken tegen van visco-koppelingen die passen bij de auto. Nu zijn de prijzen nogal verschillend.... Zo kom ik tegen:
- NRF
- VEMO
- Hella
Die van NRF is veruit het goedkoopst en scheelt een kleine 60 euro met die van Hella. Wat betreft de prijs zou ik dus het liefst die NRF kopen. Iemand ervaring met de goedkopere NRF of VEMO? Hella geeft een goed gevoel doordat het voor mij bekend klinkt, maar misschien zijn die andere twee net zo goed?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Derk Wiegman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2018 00:10 #1447882
door Derk Wiegman
Beantwoord door Derk Wiegman in topic Aisin
Hallo Gerard,
Ik zou kiezen voor de meest gangbare (origineel Volvo) die van Aisin.
Letwel op, er zijn verschillende types in gebruik.
Ik zou kiezen voor de meest gangbare (origineel Volvo) die van Aisin.
Letwel op, er zijn verschillende types in gebruik.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2018 00:50 #1447884
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Tsja
Vraag het 10 mensen en je krijgt 10 verschillende antwoorden misschien
Heb je link gevolgd. Voor de prijs van die Hella koop je wel zowat 2 van die NRF's.
Dan zou ik het wel weten.
NRF.
Misschien gaat ie geen 3 ton mee maar dat weet je van die Hella ook niet,
En als ie maar kort meegaat ( en wat is kort in dit verband ? stel dat 10k per jaar rijdt en die Visco haalt net 50k ben je wel 5 jaar verder hè).
En zelfs dan ben je maar 6 tientjes armer.
Derk,
Wat is je onderbouwing om voor origineel te gaan in dit geval ? ( lees... om meer geld uit te geven dan misschien hoeft ?)
Heb je link gevolgd. Voor de prijs van die Hella koop je wel zowat 2 van die NRF's.
Dan zou ik het wel weten.
NRF.
Misschien gaat ie geen 3 ton mee maar dat weet je van die Hella ook niet,
En als ie maar kort meegaat ( en wat is kort in dit verband ? stel dat 10k per jaar rijdt en die Visco haalt net 50k ben je wel 5 jaar verder hè).
En zelfs dan ben je maar 6 tientjes armer.
Derk,
Wat is je onderbouwing om voor origineel te gaan in dit geval ? ( lees... om meer geld uit te geven dan misschien hoeft ?)
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2018 13:28 #1447908
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je wilt van die aftermarket
Je wilt van die aftermarket twee dingen zeker weten:
1. Dat de temperatuur waarbij hij aangrijpt dicht bij de originele versie zit - hierin verschillen de types fan per motor een beetje
2. Dat hij goed gebalanceerd is
Als die twee in orde zijn, zou ik om dezelfde redenen als fflunche kiezen voor de goedkope variant. Ook als veelrijder zou ik een onderdeel van 6 tientjes dat jaarlijks vervangen moet niet zo erg vinden (of de tweede keer toch de hella of aisin, als het tegenvalt).
1. Dat de temperatuur waarbij hij aangrijpt dicht bij de originele versie zit - hierin verschillen de types fan per motor een beetje
2. Dat hij goed gebalanceerd is
Als die twee in orde zijn, zou ik om dezelfde redenen als fflunche kiezen voor de goedkope variant. Ook als veelrijder zou ik een onderdeel van 6 tientjes dat jaarlijks vervangen moet niet zo erg vinden (of de tweede keer toch de hella of aisin, als het tegenvalt).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2018 21:14 #1447933
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veel dank weer voor jullie
Veel dank weer voor jullie reacties.
Origineel voelt inderdaad goed, maar ik kan die Aisin niet vinden die geschikt is voor mijn auto. Ik zal morgen eens informeren bij een dealer. Wat zou overigens de inschakel-temperatuur moeten zijn? Die gegevens staat er helaas niet bij op de website (autodoc) waar de NRF op staat.
Ik had een beetje gehoopt dat er mensen waren die dat onderdeel ook hadden vervangen en me konden zeggen: dát is een goede! Aangezien die koppelingen toch vaker kapot gaan, hoe pakken jullie dit aan? Heb gelezen over opnieuw vullen met olie, maar zie dit als beginner niet helemaal zitten!
PS: een fotootje tijdens bepaald ander weer dan nu
Origineel voelt inderdaad goed, maar ik kan die Aisin niet vinden die geschikt is voor mijn auto. Ik zal morgen eens informeren bij een dealer. Wat zou overigens de inschakel-temperatuur moeten zijn? Die gegevens staat er helaas niet bij op de website (autodoc) waar de NRF op staat.
Ik had een beetje gehoopt dat er mensen waren die dat onderdeel ook hadden vervangen en me konden zeggen: dát is een goede! Aangezien die koppelingen toch vaker kapot gaan, hoe pakken jullie dit aan? Heb gelezen over opnieuw vullen met olie, maar zie dit als beginner niet helemaal zitten!
PS: een fotootje tijdens bepaald ander weer dan nu
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
31-07-2018 09:35 #1447947
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Waarom bij de visco-koppeling
Waarom bij de visco-koppeling blijven?
Zijn relatief makkelijk om te bouwen naar een elektrische fan.
Wanneer je beetje creatief te werk gaat met onderdelen (bv van de sloop) is dit nog goedkoper dan een nieuwe visco-koppeling.
Elektrische fan scheelt je ook weer in de brandstofkosten..
Zijn relatief makkelijk om te bouwen naar een elektrische fan.
Wanneer je beetje creatief te werk gaat met onderdelen (bv van de sloop) is dit nog goedkoper dan een nieuwe visco-koppeling.
Elektrische fan scheelt je ook weer in de brandstofkosten..
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-07-2018 10:56 #1447949
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Tropical
Zoek ook even op de Tropical Fan Clutch. Heeft net andere specs.
www.240turbo.com/TropicalFanClutch.html
En waarom je zo'n visco zou houden? Het geeft zo'n machtig geluid.
www.240turbo.com/TropicalFanClutch.html
En waarom je zo'n visco zou houden? Het geeft zo'n machtig geluid.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-07-2018 15:14 #1447965
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic NRF
NRF is een gerenommeerd merk, dus in dat opzicht (en als de specs. goed zijn) kun je er gerust voor gaan. Ik heb zelf NRF radiateurs in meerdere auto's geplaatst en altijd goede ervaringen mee.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-07-2018 19:00 #1447968
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Visco
fan koelt nog steeds als ie stuk is.
electro fan niet.
electro fan niet.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-08-2018 13:04 #1448005
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Helemaal mee eens!
Helemaal mee eens!
@Leidsekade: zou een tropen-fan niet zwaar overdreven zijn in Nederland, en het grootste deel van het jaar zorgen voor een auto die veel te koud (en dus onzuinig en emissie-onvriendelijk) loopt?
@Leidsekade: zou een tropen-fan niet zwaar overdreven zijn in Nederland, en het grootste deel van het jaar zorgen voor een auto die veel te koud (en dus onzuinig en emissie-onvriendelijk) loopt?
Moderators: Jerry Stam