stationair toerental
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-07-2018 12:30 #1108034
door V700 register
stationair toerental is gemaakt door V700 register
Hallo heren,mijn 740gl is byzonder onrustig wanneer hij stationair loopt. Hij rolt als een vrachtwagen van ca 500 to 1000 toeren.
Op zich klinkt dit wel stoer. Wanneer ik gas geef onder het rijden, lijkt het alsof hij niet genoeg benzine krijgt tot ca 3000 toeren.
Ik heb de bougies en verdelerkap gecheckt, een nieuwe brandstofpomp en een filter geplaatst, de gasklep gereinigd.
Ik staar me nu een beetje blind. iemand suggesties?
groetjes Kasper
Op zich klinkt dit wel stoer. Wanneer ik gas geef onder het rijden, lijkt het alsof hij niet genoeg benzine krijgt tot ca 3000 toeren.
Ik heb de bougies en verdelerkap gecheckt, een nieuwe brandstofpomp en een filter geplaatst, de gasklep gereinigd.
Ik staar me nu een beetje blind. iemand suggesties?
groetjes Kasper
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2018 23:14 #1447400
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Heb je al gecheckt of de
Heb je al gecheckt of de CISklep nog iets doet? Die hoort stationair toerental constant te houden, maar kan ook een flink valse-lucht lek vormen. En je probleem klinkt als valse lucht...
- Dick Eduard
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-07-2018 08:46 #1447409
door Dick Eduard
Beantwoord door Dick Eduard in topic Stationair toerental
Ik denk ook aan de CISklep. Mijn toenmailge 240 had dezelfde problemen tijdens mijn vakantie. Het bleek uiteindelijk een vervuilde en versleten CISklep te zijn. Ik heb hem eruitgehaald, schoongemaakt en met W40 wat gesmeerd en hij deed het de vakantie weken prima. Na thuiskomst vervangen en het probleem was opgelost.
Succes
Dick
Succes
Dick
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-07-2018 12:07 #1447413
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hallo, de cis-klep is de
hallo, de cis-klep is de stationaire luchtregeling ?
die heb ik ook bekeken, was schoon. Daarna heb ik de injectoren en brandstof leiding losgehaald Geen problemen kunnen ontdekken.
Wat schetst mijn verbazing?
Alles weer gemonteerd en hij reed als een zonnetje, geen gehobbel en geen misslag meer. Ondanks dat ie weer mooi loopt, toch een onbevredigend gevoel, omdat ik nu nog niet weet, wat het probleem was.
gegroet en bedankt voor de reacties.
die heb ik ook bekeken, was schoon. Daarna heb ik de injectoren en brandstof leiding losgehaald Geen problemen kunnen ontdekken.
Wat schetst mijn verbazing?
Alles weer gemonteerd en hij reed als een zonnetje, geen gehobbel en geen misslag meer. Ondanks dat ie weer mooi loopt, toch een onbevredigend gevoel, omdat ik nu nog niet weet, wat het probleem was.
gegroet en bedankt voor de reacties.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-07-2018 12:12 #1447414
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het zou een klein vacuumlekje
Het zou een klein vacuumlekje geweest kunnen zijn. Wellicht dat het door het loshalen en weer vastzetten is opgelost. Of heb je misschien de accupool eraf gehad? Het resetten van computers wil ook nog wel eens helpen bij vage problemen (al weet ik niet of dat bij onze auto's ook zo is).
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-07-2018 14:27 #1447415
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic CIS klep
Om te controleren of de CIS klep werkt dan wel een bedradingsstoring heeft kun je gebruik maken van de diagnoseconsole.
Zet het contact aan.
Plaats het stekkertje in bus 2. Druk daarna driemaal op het knopje, minimaal 1 en maximaal 3 seconden.
Na enige tijd wachten begint de diode te knipperen.
Hierna beginnen de injectoren te openen en te sluiten. Daarna gaat de stationair (cis) klep afwisselend open en dicht .
Dit is goed te horen, eventueel de hand op het huis van de de stationairklep leggen.
Knippert de diode maar hoor je geen getik, dan is waarschijnlijk een slecht contact of een onderbreking in de bedrading de oorzaak. De CIS klep kan dan uiteraard ook defect zijn.
Contact weer uitzetten.
Voor de volgende controle de boel weer aansluiten en op de stekker van de regeleenheid (ECU) de weerstand over de contacten 9 (oranje draad) en 33 (groen/rood) meten, deze moet ongeveer 8 Ohm zijn, anders is de verbinding ergens tussen ECU en in de stationair regelaar verbroken.
De klep kun je controleren door deze te demonteren en de weerstand tussen de contacten te meten. Deze moet ongeveer 8 Ohm zijn, anders is de sturing van de klep inwendig onderbroken en rest alleen nog de gang naar het zogeheten Gemeentelijk Archief, dit met de nodiger piëteit en uiteraard in gepaste rouwkleding....
Is alles in orde dan ter controle of de klep dan inderdaad opent heel kort een spanning (6 tot 12 volt) op de contacten te zetten. Dan moet de klep klikken. Zo niet, de klep schoonmaken, bij voorbeeld met remmenreiniger.
Vaak zijn dan ook carterontluchting, het gasklephuis en de slangen ook aan een grondige reinigingsbeurt toe.
Ook de stekker van de klep schoonmaken, stekkerverbindingen altijd met contact spray (Griffon) behandelen en nooit met WD-40, andere kruipoliën of zelfs afgewerkte cardanolie (ja, écht meegemaakt!), allemaal even vet)...!
Wanneer het contact langdurig aan moet blijven staan, dan preventief de zekering van de koplampen verwijderen uit de zekeringbox. Sommige accu's hebben nét niet genoeg in huis om opnieuw te kunnen starten. Je probleem is daarmee wel opgelost, de motor loopt dan zelfs niet meer op verhoogd stationair toerental...
Zet het contact aan.
Plaats het stekkertje in bus 2. Druk daarna driemaal op het knopje, minimaal 1 en maximaal 3 seconden.
Na enige tijd wachten begint de diode te knipperen.
Hierna beginnen de injectoren te openen en te sluiten. Daarna gaat de stationair (cis) klep afwisselend open en dicht .
Dit is goed te horen, eventueel de hand op het huis van de de stationairklep leggen.
Knippert de diode maar hoor je geen getik, dan is waarschijnlijk een slecht contact of een onderbreking in de bedrading de oorzaak. De CIS klep kan dan uiteraard ook defect zijn.
Contact weer uitzetten.
Voor de volgende controle de boel weer aansluiten en op de stekker van de regeleenheid (ECU) de weerstand over de contacten 9 (oranje draad) en 33 (groen/rood) meten, deze moet ongeveer 8 Ohm zijn, anders is de verbinding ergens tussen ECU en in de stationair regelaar verbroken.
De klep kun je controleren door deze te demonteren en de weerstand tussen de contacten te meten. Deze moet ongeveer 8 Ohm zijn, anders is de sturing van de klep inwendig onderbroken en rest alleen nog de gang naar het zogeheten Gemeentelijk Archief, dit met de nodiger piëteit en uiteraard in gepaste rouwkleding....
Is alles in orde dan ter controle of de klep dan inderdaad opent heel kort een spanning (6 tot 12 volt) op de contacten te zetten. Dan moet de klep klikken. Zo niet, de klep schoonmaken, bij voorbeeld met remmenreiniger.
Vaak zijn dan ook carterontluchting, het gasklephuis en de slangen ook aan een grondige reinigingsbeurt toe.
Ook de stekker van de klep schoonmaken, stekkerverbindingen altijd met contact spray (Griffon) behandelen en nooit met WD-40, andere kruipoliën of zelfs afgewerkte cardanolie (ja, écht meegemaakt!), allemaal even vet)...!
Wanneer het contact langdurig aan moet blijven staan, dan preventief de zekering van de koplampen verwijderen uit de zekeringbox. Sommige accu's hebben nét niet genoeg in huis om opnieuw te kunnen starten. Je probleem is daarmee wel opgelost, de motor loopt dan zelfs niet meer op verhoogd stationair toerental...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2018 13:45 #1447425
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Alleen heeft lang niet elke
Alleen heeft lang niet elke 740 GL die diagnosestekker... Ik weet niet wat Kasper Joannes precies heeft, maar bij een 1985-er kan je er lang naar zoeken!
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2018 00:17 #1447476
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Bij mijn
86er en 88er ook.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2018 13:39 #1447567
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok, ik heb er ook een
ok, ik heb er ook een diagnose/punt op zitten, maar omdat het probleem (voorlopig) over is, laat ik dit even voor wat het is.Ik ben met een renovatie van een motorfiets bezig. Deze heeft nog maar 22 jaar in mijn tuin gestaan, dus "aardige"klus.
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Groetjes Kasper
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Groetjes Kasper
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2018 14:13 #1447573
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Leuk! Wat voor motorfiets?
Leuk! Wat voor motorfiets?
Moderators: Jerry Stam