Het nut van het verloop/ koppelstukje tussen de remslang en remklauw
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-07-2018 14:54 #1108031
door V700 register
Het nut van het verloop/ koppelstukje tussen de remslang en remklauw is gemaakt door V700 register
Ik was vandaag bezig met het vervangen van de remslangen van mijn 740 bij de voorremmen. Tot mijn verbazing zit er tussen de remslang en de remklauw een koppelstukje. Dit koppelstukje wordt in de remklauw geschroefd en daarin wordt de remslang geschroefd. De remslang en past echter ook direct in de remklauw. Nu is mijn vraag, waarom zit dit koppelstukje er tussen?
Het artikelnummer is: 1329693
Een van de koppelstukjes is gesneuveld. Dus ik overweeg nu om de remslang direct aan de remklauw te bevestigen, zoals bij andere auto’s ook gebruikelijk lijkt te zijn.
Het artikelnummer is: 1329693
Een van de koppelstukjes is gesneuveld. Dus ik overweeg nu om de remslang direct aan de remklauw te bevestigen, zoals bij andere auto’s ook gebruikelijk lijkt te zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-07-2018 15:01 #1447304
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Volgens mij zit er op de
Volgens mij zit er op de remklauw geen zeskant, dus kan je de remslang niet met een contra sleutel op z'n plek houden zonder koppelstukje. De kans dat hij niet goed afdicht daardoor is best groot.
Gelukkig heb je de dubbelzuiger remmen, en houd je dus remdruk op beide voorwielen als er een circuit uitvalt door te weinig remvloeistof (zelf meegemaakt: het remt veel slechter!).
Gelukkig heb je de dubbelzuiger remmen, en houd je dus remdruk op beide voorwielen als er een circuit uitvalt door te weinig remvloeistof (zelf meegemaakt: het remt veel slechter!).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-07-2018 15:11 #1447306
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik snap het nog niet helemaal
Ik snap het nog niet helemaal, want het schroefdraad van het koppelstukje en de remslang gaan beide dezelfde kant op. Je het dus geen contradraad in die zin. Bij de remleiding kun je wel met twee sleutels de boel tegen elkaar vastzetten op die manier.
Ik heb net nog even onder een 440 gekeken en daar zitten de slangen ook direct in de klauwen.
Ik heb nog even een duidelijkere foto gemaakt van het koppelstukje en de slang.
Ik heb net nog even onder een 440 gekeken en daar zitten de slangen ook direct in de klauwen.
Ik heb nog even een duidelijkere foto gemaakt van het koppelstukje en de slang.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-07-2018 15:32 #1447309
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zijn de remslangen zonder
zijn de remslangen zonder koppelstukje lang genoeg, ook wanneer je het wiel beide zijden opdraait? Een andere reden kan ik zo niet bedenken.
Groetjes
Groetjes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-07-2018 15:46 #1447310
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In het greenbook kom ik ook
In het greenbook kom ik ook zo'n koppelstukje tegen. Maar de reden kan ervoor kan ik niet vinden. Het lijkt op de foto (beetje wazig) alsof de originele slang geen zeskant heeft. Wellicht is het koppelstukje voor de originele (of een oudere variant) nodig, en hebben nieuwe remslangen de zeskant er al aan zitten wat het koppelstukje dus overbodig zou maken.
Heb jij nog de originele remslangen er aan zitten, of zijn ze al een keer eerder vervangen?
Heb jij nog de originele remslangen er aan zitten, of zijn ze al een keer eerder vervangen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-07-2018 15:49 #1447312
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, als het stuur in de
Ja, als het stuur in de uiterste stand staat knikken de slangen niet, in principe staan ze dan nog mooi. De meeste plekken waar ik ben geweest kunnen het ook niet plaatsen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-07-2018 15:54 #1447313
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad, op de foto lijkt
Inderdaad, op de foto lijkt de ene slang wel of geen en de andere geen zeskant te hebben. Ik verwacht niet dat de originele remslangen er nog onder zaten bij mij, ze hadden in ieder geval al wel zeskanten. Ik zou eens moeten kijken of ik kan naslaan of ze ooit al eens vervangen zijn geweest.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2018 00:21 #1447326
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Is het niet
op de een of andere manier zo bedacht om een remklauw te kunnen losnemen ?
Met 1 leiding eraan kan je de remklauw losdraaien van de wartel.
Met twee leidingen gaat dat niet want als je de remklauw zou draaien dan vlechten de leidingen zich om elkaar heen
Met 1 leiding eraan kan je de remklauw losdraaien van de wartel.
Met twee leidingen gaat dat niet want als je de remklauw zou draaien dan vlechten de leidingen zich om elkaar heen
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2018 20:23 #1447339
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Koppelstukje
Dit onderdeeltje is er omdat je vaker remslangen vervangt. En dan slijt het de remklauw, de nippel (zo heet dat ding) slijt echter niet. Kortom, een dergelijke nippel (ond. nr. 1329693) is een nuttig ding.
Het heeft ook het voordeel dat de montage en demontage gemakkelijker gaat, helemaal wanneer je de draad licht invet met kopervet vóór de montage.
Deze truc gaat overigens ook op voor gasleidingen en benzineleidingen. En ook voor de knelkoppeling van de gasleiding in je caravan, om maar een dwarsstraat te noemen..
Een ding moge duidelijk zijn, het geval is niet gemonteerd omdat mijnheer Volvo metaal over had...
Het heeft ook het voordeel dat de montage en demontage gemakkelijker gaat, helemaal wanneer je de draad licht invet met kopervet vóór de montage.
Deze truc gaat overigens ook op voor gasleidingen en benzineleidingen. En ook voor de knelkoppeling van de gasleiding in je caravan, om maar een dwarsstraat te noemen..
Een ding moge duidelijk zijn, het geval is niet gemonteerd omdat mijnheer Volvo metaal over had...
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-07-2018 20:25 #1447340
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Koppelstukje
Dit onderdeeltje is er omdat je vaker remslangen vervangt. En dan slijt de nippel (zo heet dat ding) niet, de remklaquw wel ( Alu op staal of koper). Kortom, een dergelijke nippel (ond. nr. 1329693) is een nuttig ding.
Moderators: Jerry Stam