WGA bereikbaarheid

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2018 19:34 #1107950 door V700 register
WGA bereikbaarheid is gemaakt door V700 register
Hoi,

Even snel voorstellen: Ik ben Pom, 56, en sinds kort in het bezit van een 940 lpt uit 94 op lpg3. Heerlijke auto :) en hij stond al lang op mijn verlanglijst.
Ik vond hem echter wel wat sloom en van een inkomende turbo heb ik nooit iets gehoord of gevoeld.

Vandaag ben ik eens gaan zoek waar die turbo eigenlijk zit (...) en ik wilde de wga checken.
Het goede nieuws: ik heb beide gevonden.
Het slechte nieuws: ook heb ik gevonden dat het wga stangetje maar een beetje los in de ruimte hing en dus niets deed. Uit mijn eerder genoemde waarnemingen mag ik concluderen dat de turbo dan nooit op druk komt.

Al morrelend, van boven af, kon ik het stangetje door het oogje krijgen, blind dus. Oogje voor het stangetje houden en het stangetje een beetje in de goede richting trekken. Maar de borging erop zetten lukt zo natuurlijk nooit.
Ik heb al wat af gezocht, zowel hier op het forum als daar buiten, maar nergens kunnen vinden hoe je er bij kunt komen. Moet de hele turbo uitgebouwd worden? Of moet het van onderaf? Of zie ik iets grandioos over het hoofd?

Mijn volgende post zou wel eens iets over een MBC kunnen worden, maar eerst dit maar even :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2018 22:11 #1446659 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Van onder
Onder de auto kun je er wel bijkomen.
In het asje van de wastegate hoort een borging te zitten. Volvo heeft deze borgveer van een materiaal gemaakt dat weggroest. Vaak blijft een deel van de veer in het asje zitten en is er niet uit te krijgen. Wat je dan kunt doen is en verende borgring (met tandjes in de binnendiameter) Deze schuif je over het asje door de veerwerking kan de de ring niet terug. Kan er ook niet meer af zonder de veerring te beschadigen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2018 00:43 #1446661 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt mijn diagnose?
Klopt het dat als dat stangetje los hangt, de turbo geen druk opbouwt? Want als het tegengestelde aan de hand is, los stangetje betekent geen waste gate betekent turbo bouwt veel te veel druk op, dan heb ik een heel ander probleem. Namelijk dat de turbo überhaupt niet werkt, anders zou het een kanon zijn tot de boel uit elkaar spat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2018 12:50 #1446666 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Laat maar, ik zit weer te
Laat maar, ik zit weer te vroeg te mekkeren :) Nu met het stangetje aangesloten voel ik pas wat ze met lpt hadden bedoeld. Een groot verschil met geen turbo :)
Ik zoek me alleen wezenloos naar een zg. snelborgring om het te zekeren. De ijzerwarenzaak hier in Zeist heeft het niet en de bouwmarkten ook niet.
En om er nou 500 online te bestellen gaat me te ver.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2018 14:23 #1446668 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic @Pommetje
Vraag Timen gewoon even er twee in een envelop voor je te doen. Kost je vast weinig met de postzegel erbij

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2018 20:51 #1446807 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch nog een probleempje
Ik heb van Timen een ringetje ontvangen, waarvoor grote dank :)
Nu wilde ik hem erop duwen en kwam er daardoor achter dat het stangetje een stukje gedraaid zit waardoor het oogje niet mooi haaks voor het nippeltje zit, als u begrijpt wat ik bedoel.
Daardoor is er ten eerste geen ruimte voor het ringetje is en ten tweede denk ik dat er daardoor meer weerstand dan strikt noodzakelijk zit op de bevestiging van stang aan wastegate. En je wilt natuurlijk dat dat nagenoeg weerstandsloos is.
Kan ik straffeloos met een tang dat stangetje draaien zodat hij weer mooi uitlijnt, of breekt er dan iets af in de WGA?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2018 22:34 #1446811 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Soms
Aan de WGA zit een hefboom met een asje van pakweg 6 mm, normaal kan er een soort splitpen door . De splitpen neemt meer ruimte in beslag dan de verende borgring
Dan is er wel iets vreemds aan de hand. Begrijp ook niet echt wat er aan de hand is. Maak eens een JPG.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2018 23:02 #1446813 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Kijken of ik hem snap
Ff afbeeldingen opgezocht en zal aan de hand hiervan proberen de situatie uit te leggen aan de hand van jouw verhaal.

Volgens mij is het volgende aan de hand;
Asje met nummer 12 uit de wga moet op het hefboompje van nummer 13. Maar het oogje aan het einde van van het asje uit de wga is verdraaid en gaat daarom lastig over het asje wat op het hefboompje zit en waar de borging met splitpen/borgring.

Ik gok dat je het asje uit de wga wel kan draaien, maar zeker weten doe ik het niet maar timen zal dat kunnen vertellen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2018 23:11 #1446814 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1up zegt het goed
Het stangetje vanuit de WGA is verdraaid zodat het oogje niet precies recht voor het hefboompje 13 zit. Een graad of 15 a 20 verdraaid denk ik. Het oogje wil nog wel over het asje van de waste gate, maar niet zo licht als dat zou moeten, een klein beetje geperst zou je kunnen zeggen.
Ik denk dat ik hem op de gok toch maar goed draai: als hij heeft kunnen verdraaien moet dat ook ongedaan gemaakt kunnen worden.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2018 09:02 #1446818 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Niet
Je moet het stangetje ook altijd iets naar het asje toe trekken. Er staat dus altijd voorspanning op.

Moderators: Jerry Stam