945 zo stil als een S70?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2018 02:09 #1107715 door Mathy van Nisselroy
945 zo stil als een S70? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti

Momenteel rijd ik met een leenauto van Schmidt in Gemert, omdat mijn auto bij hun staat i.v.m. de eerdergenoemde foutcodes. Het is een S70. Een S70 (of V70) zal nooit "mijn" auto worden, maar een paar dingen bevallen me wel aan dat ding:

- boordcomputer
- Links en rechts gescheiden airconditioning
- hoe stil ie is

Een boordcomputer komt er ooit in m'n 945. Al wordt het het laatste dat ik doe.
Gescheiden airconditioning zal lastig worden, maar valt in de categorie: "Zou leuk zijn, maar gaat 'm waarschijnlijk nooit worden"
Maar die stilte... Ik heb al lang het idee dat m'n 945 redelijk veel herrie maakt. En dat komt niet eens zo zeer door de roestvrijstalen uitlaat.

Vraag is dus: Hoe stil kun je een 945 krijgen in verhouding tot een S70 (van februari 1998) en hoe doe je dat met onderdelen die Volvo in onze modellen gebruikt heeft?

groetjes

Mathy

PS het gaat om een 945 van modeljaar 1991 met een B234F.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2018 03:24 #1444979 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De 850 was al een heel andere
De 850 was al een heel andere auto en de S/V70 is hier nog eens een doorontwikkeling van. Vergeet niet dat de 900 reeks z'n basis heeft in de 700 en die stamt toch al uit 1982, de 850 is dus al 10 jaar "moderner" en de 70 reeks doet daar nog eens 5 jaar bij. Ik denk dat de whiteblocks ook stiller lopen dan de redblocks, maar ik vermoed dat er vooral naar isolatie grote stappen gemaakt zijn. Onlangs las ik hier van iemand die 960 demping matten in z'n 940 had gemonteerd. Blijkbaar zijn die wat dikker wat dus al een hoop scheelt. Als je echt alles stiller wilt zou ik alle panelen waar isolatie op zit (of juist niet) voorzien van extra isolatie matten. Deurpanelen, dashboard,... Zo'n mousse is volgens mij wel te vinden in doe het zelf zaken, misschien ook auto zaken, maar zeker in zaken die zich richten op professionele geluidsinstallaties. Kan je kopen op rol en zelf op maat snijden. Vervolgens met spray lijm bevestigen. Uiteraard ook niet te dik gaan of je krijgt de panelen nooit meer gemonteerd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2018 09:23 #1444980 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Matten.....
Bij de Gamma verkopen ze geluids-isolatie-platen met zelfklevende achterkant.
Is van dat donker grijze schuim met aan 1 zijde piramide-patroon.
Heb het bij m’n 22 jaar oude camper gebruikt. Onder motorkap, achter dashboard. Schutbord, binnenkant deuren, etc. Voor de vloer gewoon een stuk dikke tapijt gesneden en onder de normale bekleding gelegd.
Resultaat was wel ok. Denk een halvering van het geluid. Ik dacht dat 3 db minder een halvering van het geluid is voor menselijk gehoor.

Bij de 940 is isoleren van de bodem een aanrader. Ook komt er veel herrie/windgeruis uit de hoekjes bij de buitenspiegels. En van de raamlijsten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2018 09:41 #1444981 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Merford
Kijk maar eens op de site van bovenstaand adres. Daar hebben we er echt verstand van. Bij het herbouwen van mijn woonkamer speakers heb ik spul van hun erin geplakt..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-04-2018 11:49 #1444985 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is ook
Is ook vele malen stiller dan onze bakstenen, dat komt voornamelijk doordat de auto anders is gevormd.
Vanuit de 960 kun je isolatie achter de deurpanelen weg halen en achter je eigen plakken, dit scheelt al een beetje, achter je a stylen kun je ook betere isolatie krijgen,
En wat wij niet hebben en die auto's wel is een betere isolatie tegen het schutbord aan in de auto want die loopt tot boven aan toe.
En inderdaad de vloerbedekking van de 960 is dikker dan van onze modellen.

Je kan zoals aangegeven geluid isolatie matten er in plakken die ze in de audio timing wereld gebruiken echter als je je auto vol hebt geplakt is deze zo 100 kilo zwaarder.
Die foam matten kun je ook gebruiken echter gaan die onder de motorkap vol zitten met olie en dergelijke wat het ook zwaarder maakt en brandgevaarlijk.
Wat je als optie kan doen is schutbord isolatie van de 780 nemen maar om die te vinden is ook een klus.

• Lex Stax (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2018 13:39 #1445012 door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic De 850 is stiller door onder
De 850 is stiller door onder andere veel minder windgeruis. Dat viel me altijd op als ik van de 850 in de 940 stapte (en anders).
De nieuwere typen zijn uiteraard nog stiller.
Los natuurlijk van het hogere comfort door de betere wegligging etc.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2018 14:03 #1445013 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Stiller
Geluid isolatie is natuurlijk een optie, maar ik zou eerst kijken naar de basics.
Uit dit volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/ri...-960-over-definitief verhaal blijkt al wel dat een goede ontsteking de auto al stiller maakt.
Uitlaten zijn ook belangrijk. Een goede uitlaat heeft dempers die de meest storende frequenties die de motor veroorzaakt goed dempt. Een uitlaat dient dan ook ontworpen zijn voor de auto. Ook daarin zie je dat de simpele ovale dempers die tegenwoordig voor de 960 geleverd worden dat niet goed zijn en daardoor met name tussen de 2000 en 2500 rpm meer laag doorlaten en daardoor een stuk rumoeriger overkomen.
Nog erger wordt het met een RVS uitlaat met niet motorspecifieke dempers. Wat in het Engels exhaust drone genoemd wordt komt vaak voor. Daar gaat een hele berg isolatie in de auto niet tegen helpen.

Ongetwijfeld zijn er ook zaken in de 850, S70 en V70 ook 'stiller' ontworpen. De uitlaat, maar ook de wielophanging en niet te vergeten de carrosserie die een stuk minder wingeruis veroorzaakt. Ook een White block draait stiller dan een red block.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-04-2018 14:27 #1445024 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Bekijk eerst eens goed wat
Bekijk eerst eens goed wat voor soort isolatie, je waar aan wilt brengen.
Het domweg volplakken van je auto met veel te dure Dynamat achtige spullen is zonde geld. Het spul is zwaar (heeft een hele goede reden), is duur, en wanneer verkeerd gebruikt totaal niet functioneel.

En zo geldt dat voor de andere materialen net zo. Ze hebben allemaal een functie, maar je moet ze wel op de juiste manier toepassen.

Google is hierin niet altijd je grootste vriend, er worden nogal veel onjuiste en tegenstrijdige berichten de wereld ingeslingerd.

Ik heb laatst de bodemklep in de achterbak voorzien van schuim. En ik ben er van overtuigd dat dit verschil maakt, maar het had waarschijnlijk beter gekund met ander materiaal. (zoals mass-loaded-vinyl) Maarja schuim had ik liggen, en dus gratis...
Ik hoor in tegenstelling tot voorheen vrijwel geen verschil meer tussen het wel en niet dicht hebben van de bagagerolhoes.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2018 20:32 #1445029 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Volvisti

@TGTF: Heb je een plaatje van die schutbord isolatie van de 780? Of een bestelnummer? Dan kan ik eens kijken hoe het uitziet en waar het ingebouwd wordt.

@Jpost: Een RVS uitlaat heb ik. Ferrita. Laswerk is dermate - piep - dat het niet eens gasdicht is. Misschien moest ik eens contact opnemen met de leverancier. Zo'n rochel/brom heb ik ook. Best irritant. Die hoor ik vooral als de auto stilstaat en als ik rijd met de klep niet helemaal dicht (Ikea-ritjes etc.) Maar er zijn ook momenten dat je de uitlaat niet hoort...

@noppen20: Ik heb er een kinderbankje in zitten, de stoffen variant. Dat zou al voor wat demping moeten zorgen, lijkt me.

@Allemaal: De hemel valt me op de kop (daar waren de Romeinen al bang voor). Dus daar moet ook wat aan gebeuren. Ik kan 'm vervangen door een hemel uit een laat bouwjaar. Een andere optie is om 'm opnieuw te bekleden en er dan gelijk isolatiemateriaal achter te plakken/stoppen. Dat mag dan uiteraard niet gaan schuren tegen de dakplaat...

groetjes

Mathy

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2018 22:29 #1445038 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Tussen dakplaat en
Tussen dakplaat en hemelkarton heb je weinig ruimte voor extra demping. Sowieso moet je niets aanbrengen op de bevestigingsplekken van de hemel (de randen en de profielen onder de dakplaat) anders zal je 'm niet meer kunnen monteren. Op de rest heb je misschien een centimeter speling. Ontdreunigsmat tegen de stalen dakplaat is misschien mogelijk, maar voegt wel veel gewicht op een hoog punt toe.
Kinderbankje laat waarschijnlijk nog geluid door vanuit de wielkasten: gevoelsmatig kan je daar nog een stuk winst pakken. De 960 heeft ook op de achterwielkasten meer isolatie dan de 940.

Maar als je hoopt de 940 net zo stil te krijgen als een S70: dat is ook Volvo zelf niet gelukt bij de 960. En ik denk dat je met hobby middelen een 940 in de buurt van een 960 krijgt, maar nooit helemaal op hetzelfde niveau. Al is het maar vanwege de anders gestroomlijnde motorkap en wissers.

Moderators: Jerry Stam