diameter remschijven 740
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2017 18:49 #1106547
door Peter B.
diameter remschijven 740 is gemaakt door Peter B.
Nieuwe remschijven nodig achter.
Bij diverse leveranciers kom ik twee diameters tegen.
265 en 281
Kan ik mijn kenteken ingeven en dan verwacht je het juiste aanbod gepresenteerd te krijgen maar dat lijkt niet helemaal op te gaan.
Volgens mij is de 265 voor multi link achteras auto's
Mijn auto is een doodgewone 740 b230f uit 1988.
Welke schijf moet er op ?
Volgens mij de 281 mm
Kan iemand dat bevestigen ?
Top!
Bij diverse leveranciers kom ik twee diameters tegen.
265 en 281
Kan ik mijn kenteken ingeven en dan verwacht je het juiste aanbod gepresenteerd te krijgen maar dat lijkt niet helemaal op te gaan.
Volgens mij is de 265 voor multi link achteras auto's
Mijn auto is een doodgewone 740 b230f uit 1988.
Welke schijf moet er op ?
Volgens mij de 281 mm
Kan iemand dat bevestigen ?
Top!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2017 20:18 #1435781
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opmeten.
Schijf er af halen en opmeten .
Op kenteken zoeken wil niet altijd kloppen.
Weet je het zeker.
Op kenteken zoeken wil niet altijd kloppen.
Weet je het zeker.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2017 21:29 #1435784
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Remschijven achter
De remschijven voor de starre achteras 2-7- 9 hebben een diam. van ong 280 mm
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2017 22:34 #1435789
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Thx Timen
En dan ga ik er dus vanuit dat mijn 740 zo'n soort as eronder heeft.
Ja. Het lijkt me dat er toch zekerheid over te krijgen moet zijn zonder er eerst een wiel af te halen. Natuurlijk geeft dat de meeste zekerheid. Maar schijf eraf halen. Opmeten, dan pas bestellen betekent niet rijden in de tussentijd. Vinkniehandig.
Ja. Het lijkt me dat er toch zekerheid over te krijgen moet zijn zonder er eerst een wiel af te halen. Natuurlijk geeft dat de meeste zekerheid. Maar schijf eraf halen. Opmeten, dan pas bestellen betekent niet rijden in de tussentijd. Vinkniehandig.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2017 08:19 #1435820
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Een 740 heeft een starre
Een 740 heeft een starre achteras.
Alleen de 960's en de laatste serie 780's (1988 en nieuwer) hebben achter onafhankelijke wielophanging.
Alleen de 960's en de laatste serie 780's (1988 en nieuwer) hebben achter onafhankelijke wielophanging.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2017 23:42 #1435891
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Demonteren en opmeten niet nodig
De hoogte/diepte van de twee mogelijke type remschijven (281 of 265) is aardig afwijkend.
De 281 mm schijven liggen ca 2 cm dieper naar binnen dan de 265 mm schijven. Dan bedoel ik dus de schijf zelf, het gedeelte waar remblokken op aangrijpen.
Met de velgen die ik heb ( Hydras) was "door" de velg heen zo te zien om welk type het gaat. Plus dat de 740 gewoon een starre achteras heeft natuurlijk en dat ook al voldoende uitsluitsel geeft.
De 281 mm schijven liggen ca 2 cm dieper naar binnen dan de 265 mm schijven. Dan bedoel ik dus de schijf zelf, het gedeelte waar remblokken op aangrijpen.
Met de velgen die ik heb ( Hydras) was "door" de velg heen zo te zien om welk type het gaat. Plus dat de 740 gewoon een starre achteras heeft natuurlijk en dat ook al voldoende uitsluitsel geeft.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-04-2017 23:49 #1435914
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Niet allemaal
Hallo Volvisti
Bijna alle 740's hebben een starre achteras, maar er zijn er ook geleverd met onafhankelijke achterwiel ophanging. Als ik me niet vergis gaat het daarbij om sommige in Italië geleverde 16-kleppers.
groetjes
Mathy
Bijna alle 740's hebben een starre achteras, maar er zijn er ook geleverd met onafhankelijke achterwiel ophanging. Als ik me niet vergis gaat het daarbij om sommige in Italië geleverde 16-kleppers.
groetjes
Mathy
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2017 18:34 #1435926
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ja
Maar die heb ik niet. Dat zou ik geweten hebben dan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2017 09:44 #1435983
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wiel eraf en opmeten...
Beste fflunche,
het kan toch niet zo moeilijk zijn om één wiel eraf te halen en de diameter van de schijf op te meten?
En als je bezig bent, ook de dikte opmeten (met een korreltje zout vanwege slijtage).
Om deze metingen te doen hoef je de schijf niet te demonteren.
Dus het is maar 10 minuten dat de auto "uit bedrijf" is.
Eerst opmeten is zeer aan te raden.
Leveranciers/fabrikanten denken meestal dat een V90 gelijk is aan de 960 met alleen een ander front en badge. Niets is minder waar. Grotere en dikkere schijven op de V90 en dus ook andere remklauwen!
Succes!
het kan toch niet zo moeilijk zijn om één wiel eraf te halen en de diameter van de schijf op te meten?
En als je bezig bent, ook de dikte opmeten (met een korreltje zout vanwege slijtage).
Om deze metingen te doen hoef je de schijf niet te demonteren.
Dus het is maar 10 minuten dat de auto "uit bedrijf" is.
Eerst opmeten is zeer aan te raden.
Leveranciers/fabrikanten denken meestal dat een V90 gelijk is aan de 960 met alleen een ander front en badge. Niets is minder waar. Grotere en dikkere schijven op de V90 en dus ook andere remklauwen!
Succes!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2017 21:26 #1436019
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Om even duidelijkheid te
Om even duidelijkheid te scheppen
Je hebt 5 verschillende remschijven om het allemaal makkelijk te maken voor de vooras.
Eerste serie tot 1988 zonder wielnaaf (wiellager in remschijf)
2 types 14 en 15 inch (gebaseerd op maat velg). (262 en 287 als ik het goed heb)
Vanaf 1988 krijg je de wielnaaf (ze kwamen er achter dat het toch wat degelijker was en onderhoud besparend)
ook weer 2 type remschijven 14 en 15 inch. (262 en 287)
In 1992 met de komst van de 850 en later ook de 960 kreeg je ook op de 940 de nieuwere remklauw met een grote zuiger ipv de 2x kleine. Hierbij heb je nog maar 1 maat remschijf voor 15 inch (14 inch velgen passen dan ook niet meer, 15 inch is de standaard en de turbo heeft 16 inch) . Deze is een paar mm kleiner dan de 15inch remschijf zoals bij zijn voorganger maar een flink stuk dikker geworden om vervorming van de remschijf nog beter tegen te gaan, dus kan meer hitte verwerken.
Achter is altijd hetzelfde gebleven bij een starre achteras, ongeventileerde massieve schijven. Of er multlink is geweest op de 940, zou kunnen in laatste bouwjaren. Wel zeker nivomats, maar dat zijn alleen schokdempers. Veranderd niks aan de constructie van de starre achteras.
Als je foto van je voorpoot plaatst zonder wiel gedemonteerd kan ik alvast voor je uitsluiten of je veerpoot met of zonder wielnaaf is. Aan het bouwjaar kunnen we het laatste type alvast uitsluiten.
Ook kun je het goed zien wanneer de wiel erop zit. Heb je 15 inch wielen en de ruimte is goed gevuld, heb je 15 inch remschijven. Is de ruimte niet goed gevuld heb je 14 inch.
Je hebt 5 verschillende remschijven om het allemaal makkelijk te maken voor de vooras.
Eerste serie tot 1988 zonder wielnaaf (wiellager in remschijf)
2 types 14 en 15 inch (gebaseerd op maat velg). (262 en 287 als ik het goed heb)
Vanaf 1988 krijg je de wielnaaf (ze kwamen er achter dat het toch wat degelijker was en onderhoud besparend)
ook weer 2 type remschijven 14 en 15 inch. (262 en 287)
In 1992 met de komst van de 850 en later ook de 960 kreeg je ook op de 940 de nieuwere remklauw met een grote zuiger ipv de 2x kleine. Hierbij heb je nog maar 1 maat remschijf voor 15 inch (14 inch velgen passen dan ook niet meer, 15 inch is de standaard en de turbo heeft 16 inch) . Deze is een paar mm kleiner dan de 15inch remschijf zoals bij zijn voorganger maar een flink stuk dikker geworden om vervorming van de remschijf nog beter tegen te gaan, dus kan meer hitte verwerken.
Achter is altijd hetzelfde gebleven bij een starre achteras, ongeventileerde massieve schijven. Of er multlink is geweest op de 940, zou kunnen in laatste bouwjaren. Wel zeker nivomats, maar dat zijn alleen schokdempers. Veranderd niks aan de constructie van de starre achteras.
Als je foto van je voorpoot plaatst zonder wiel gedemonteerd kan ik alvast voor je uitsluiten of je veerpoot met of zonder wielnaaf is. Aan het bouwjaar kunnen we het laatste type alvast uitsluiten.
Ook kun je het goed zien wanneer de wiel erop zit. Heb je 15 inch wielen en de ruimte is goed gevuld, heb je 15 inch remschijven. Is de ruimte niet goed gevuld heb je 14 inch.
Moderators: Jerry Stam