Lek(je)
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-10-2016 19:22 #1106010
door Yannic Nuijt
Lek(je) is gemaakt door Yannic Nuijt
Vandaag tot de verschrikking gekomen dat het blok van m'n 940 ergens lekt.
Het lek bevindt zich ergens vooraan onderaan het blok. Het is namelijk nat rondom de die poelie met 3 groeven, de slang van de aircopomp, steenslag plaat en ongeveer al het andere rondom die onderdelen.
Nu gaat mijn vermoeden uit naar kvs, dit omdat deze na nog geen twee weken weer bijna leeg was.(toen moeten bijvullen vanwege vervangen thermostaat.) Dus een kwart tot halve tank in nog geen twee weken.
De waterpomp is zo'n 3/4 maanden geleden vervangen met de distributie riem. En leek voor zover zichtbaar/voelbaar droog te zijn. Dus deze kan ik volgens mij wel uitsluiten.
Alleen loop ik vast waar ik wel naar moet zoeken. De rest van het blok is droog, op licht zweten op de carter ontluchting na. Betreft dus eigenlijk het stuk wat onder de waterpomp valt.
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
Het lek bevindt zich ergens vooraan onderaan het blok. Het is namelijk nat rondom de die poelie met 3 groeven, de slang van de aircopomp, steenslag plaat en ongeveer al het andere rondom die onderdelen.
Nu gaat mijn vermoeden uit naar kvs, dit omdat deze na nog geen twee weken weer bijna leeg was.(toen moeten bijvullen vanwege vervangen thermostaat.) Dus een kwart tot halve tank in nog geen twee weken.
De waterpomp is zo'n 3/4 maanden geleden vervangen met de distributie riem. En leek voor zover zichtbaar/voelbaar droog te zijn. Dus deze kan ik volgens mij wel uitsluiten.
Alleen loop ik vast waar ik wel naar moet zoeken. De rest van het blok is droog, op licht zweten op de carter ontluchting na. Betreft dus eigenlijk het stuk wat onder de waterpomp valt.
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-10-2016 13:13 #1431912
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lastig te zien
Als het motorblok warm wordt, dan verdampt het gelekte koelwater en zie je hooguit nog een witte aanslag. Op de koelere delen blijft het koelwater wel liggen. Kijk nog eens als de motor een nachtje heeft stilgestaan. Dat het expansietankje langzaam leeg raakt, is al een teken dat er ergens iets lekt. Is de aansluiting aan de onderkant van het tankje nog dicht?
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-10-2016 14:02 #1431916
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Buurman
Bij mijn buurman was het de slang die naar het thermostaathuis loopt. Door de jaren heen gaat het rubber scheuren. Soms helpt het om de slangeklem even aan te draaien.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-10-2016 14:40 #1431919
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekje
Alle drie de pakkingen wel goed vooral de bovenste rubber ring wil weleens verkeerd zitten.
Of de rubber ring achterop de waterpomp waar rode verwarmingsbuis ingaat met rubber ring er op.
Is deze rode buis wel vastgezet.?
Of de rubber ring achterop de waterpomp waar rode verwarmingsbuis ingaat met rubber ring er op.
Is deze rode buis wel vastgezet.?
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-10-2016 18:10 #1431925
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Misschien iets te vroeg
Afgelopen zaterdag bij een garage hier in de buurt geweest om een lek/druk test te laten doen. Hierbij niks kunnen vinden. Hierbij dacht hij dat het probleem zou kunnen liggen dat het ontluchten nog niet volledig was gedaan. En het natte blok waarschijnlijk toch wel oude olie/kvs vanwege het vervangen van de waterpomp.
Op het het expansievat verhaal, ja hier zit net een nieuwe op.
De slang naar het thermostaat huis is nog in goede staat en ook droog na een tijdje rijden.
Welke 3 pakkingen bedoel je? En de waterpomp is door Spekkels gemonteerd dus verwacht dat deze wel goed zit en ik anders ook wel eerder problemen had geconstateerd.
Strekking van het verhaal. Nogmaals ontluchten en de boel goed in de gaten houden. Blok ook meteen schoongemaakt zodat ik nieuwe lekkage makkelijker zichtbaar heb.
Op het het expansievat verhaal, ja hier zit net een nieuwe op.
De slang naar het thermostaat huis is nog in goede staat en ook droog na een tijdje rijden.
Welke 3 pakkingen bedoel je? En de waterpomp is door Spekkels gemonteerd dus verwacht dat deze wel goed zit en ik anders ook wel eerder problemen had geconstateerd.
Strekking van het verhaal. Nogmaals ontluchten en de boel goed in de gaten houden. Blok ook meteen schoongemaakt zodat ik nieuwe lekkage makkelijker zichtbaar heb.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-10-2016 18:34 #1431927
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lekje
3 pakkingen waterpomp;
1: De bovenste rubber achtig op de waterpomp die onder tegen de kop aangedrukt wordt (gaat wel eens verkeerd
2: De pakking achter de waterpomp tegen het blok aan , dun papier achtig groen geval.
3: Rubber ring rondom de rode pijp die achter in de waterpomp gaat en de rode bus moet ook met een boutrje vastgezet worden . (ring wordt weleens vergeten of vastzetten wordt vergeten .
De rode pijp is ook vaak roestig /corrosie en moet eerst goed glad gemaakt worden voordat de ring er op gaat .
1: De bovenste rubber achtig op de waterpomp die onder tegen de kop aangedrukt wordt (gaat wel eens verkeerd
2: De pakking achter de waterpomp tegen het blok aan , dun papier achtig groen geval.
3: Rubber ring rondom de rode pijp die achter in de waterpomp gaat en de rode bus moet ook met een boutrje vastgezet worden . (ring wordt weleens vergeten of vastzetten wordt vergeten .
De rode pijp is ook vaak roestig /corrosie en moet eerst goed glad gemaakt worden voordat de ring er op gaat .
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2016 13:04 #1432677
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Lek is "bovenwater"
Het is een pakking, oliepijlstok zit nu smurrie aan, carterontluchter vol met smurrie, slang van de carterontluchter naar de turbo vol met smurrie.
Dus het wordt een duur geintje helaas. Koppakking vervangen of zou het ook nog de pakking van de carterpan kunnen zijn?
Dus het wordt een duur geintje helaas. Koppakking vervangen of zou het ook nog de pakking van de carterpan kunnen zijn?
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-11-2016 19:37 #1432694
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Zr
Zeer waarschijnlijk gewoon je koppakking dan, als alles onder de smurrie zit.
Via de caterpanpakking loopt geen vloeistof? Dat kan dus nooit voor smurrie zorgen.
Groeten,
Gerben
Via de caterpanpakking loopt geen vloeistof? Dat kan dus nooit voor smurrie zorgen.
Groeten,
Gerben
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-12-2016 01:16 #1432845
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Koppakking
Tja, deze zal moeten worden vervangen. Wel de kop vlakken, anders zit je zo weer met lekkage. Is de kop er af, dan kun je ook de kleppen vervangen die voor driekwart zijn uitgesteld. Omdat het waarschijnlijkmmaar om hooguit vier kleppen zal gaan is het zeker de moeite waard, een klep kost online tussen de 8 en twintig Euro.
Wel moeten de kleppen die worden vervangen worden ingelsepen, de andere kleppen moeten op hun eigen plaats worden teruggeplaatst. Ze kunnen ook bij het vlakken blijven zitten.
En uiteraard de (nieuwe!) kopbouten volgens de Volvo-tabel of volgens de pakking- of kopboutenfabrikant aanhalen met een momentsleutel. De moderne kopbouten zijn verjongd, dus in het midden dunner. Daar door worden ze iets verend 'opgerekt' waardoor de kop goed op de plaats wordt gehouden. Daar gaat de rek uit. Je niks aantrekken van wat de 'deskundigen' zeggen, nieuwe kopbouten dus. De oude kopbouten verkoop je dan maar aan dezelfde 'deskundigen'.
Wel moeten de kleppen die worden vervangen worden ingelsepen, de andere kleppen moeten op hun eigen plaats worden teruggeplaatst. Ze kunnen ook bij het vlakken blijven zitten.
En uiteraard de (nieuwe!) kopbouten volgens de Volvo-tabel of volgens de pakking- of kopboutenfabrikant aanhalen met een momentsleutel. De moderne kopbouten zijn verjongd, dus in het midden dunner. Daar door worden ze iets verend 'opgerekt' waardoor de kop goed op de plaats wordt gehouden. Daar gaat de rek uit. Je niks aantrekken van wat de 'deskundigen' zeggen, nieuwe kopbouten dus. De oude kopbouten verkoop je dan maar aan dezelfde 'deskundigen'.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-12-2016 01:30 #1432846
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Timen
Ga aanstaande woensdag naar Timen en dan gaan we het onderzoeken en zo nodig vervangen.
Van de carterpan komt trouwens omdat het blok hier rondom vochtig is.
Van de carterpan komt trouwens omdat het blok hier rondom vochtig is.
Moderators: Jerry Stam