Achterveren 13.3mm voor 1997 940 Estate LPT
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een absolute aanrader. Mijn auto hing wat scheef en lag laag. De rand van de wielkast zat ongeveer gelijk met de bovenkant van de band.
Er zitten nu veren van de dikste maat (13.3mm) onder. Deze veren zijn niet alleen van dikker staal maar ook wat lager dan de veren die ik had. De Volvo heeft geen nivomats maar is uitgerust met Monroe schokdempers.
En wat een verschil! De auto staat nu circa 50mm hoger en volkomen recht. Hij kan weer een flinke lading hebben. Het grootste verschil zit hem echter in de wegligging: snaarstrak door de bochten en, waar ik wat over twijfelde, geen stuiteren of stoten op hobbels e.d. Ik kan nu ook sneller over verkeersdrempels.
Albert Joordens
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Heb je nog tips hoe ik erachter kan komen of ik nivomatten heb en hoe ik kan merken of dat deze op zijn de ja of de nee?
Grt Stijn!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nivomaten herken je door onder de auto te gaan liggen en in de wielkast te kijken. je vindt vast wel ergens een plaatje van die dingen.
Of ze op zijn, kun je zien door de afstand tussen de onderkant van de wielkast en de bovenzijde van de band te meten. Met wat belading uiteraard. Daarna een eindje rijden. Na 1 of 2 km opnieuw meten en zien of de afstand groter is. De nivomaten hebben dan (als het goed is) de auto weer vlak gezet. De afstand moet dan groter zijn.
Als je even zoekt ontdek je meer topics die hierover gaan. Volgens mij heeft iedere LE nivomaten, maar deze kunnen in de loop van de tijd vervangen zijn door "normale" schokbrekers. Meestal blijven dan de originele veren zitten. De veren die bij nivomaten horen zijn een stuk dunner en langer dan de andere veren. Onder mijn auto zitten Monroe schokdempers als vervangers voor de nivomaten. De veren waren idd de dunnere versies. Met (scheef-)hangen tot gevolg.
Nu is alles weer prima in orde en rijdt de auto als een trein.
Vervangen is eigenlijk redelijk eenvoudig. Ik heb het door Henk Huisman laten doen, die ook de veren geleverd heeft. Prima service en ik kon er op wachten bij een gezellig bakje koffie. Natuurlijk zijn er meer aanbieders met goede service.
Succes met je LE!
Groet
Albert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb mijn Nivomaten rond de 220K km vervangen door gewone dempers met verzwaarde veren. De Nivomaten hielden de auto nog keurig op hoogte, maar ik vond de demping slecht geworden.
Een Nivomaat houdt een constante rijhoogte aan. Dat betekent dus ook dat tijdens rijden de zuiger in de demper altijd rond hetzelfde punt beweegt. De demper slijt daarom sneller rond dit punt. Een gewone demper smeert de slijtage wat meer uit over de hele veerweg.
Ik voelde op de snelweg de auto continu een klein beetje op en neer deinen. Niet veel, maar wel merkbaar. Omdat bij dieper inveren de zuiger op een minder versleten deel komt, was de demping van grote hobbels nog wel goed. Met nieuwe dempers was dat lichte deinen helemaal verdwenen.
Je moet overigens bij overgaan naar gewone dempers ook altijd zwaardere veren monteren. Zelf met Koni Loadadjusters (met hulpveer rond de demper) waren de Nivomaat veren nog te licht.
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Jij schreef : Een Nivomaat houdt een constante rijhoogte aan. Dat betekent dus ook dat tijdens rijden de zuiger in de demper altijd rond hetzelfde punt beweegt. De demper slijt daarom sneller rond dit punt. Een gewone demper smeert de slijtage wat meer uit over de hele veerweg.
Als een niveaumat minder in zou veren, zou dat betekenen, dat ie de auto harder afveert. Dat is niet zo. Een niveaumat zal dus net zo ver in- en uitveren als een normale demper. Alleen staat de eindpositie vast. Als een gewone demper vaker buiten het gewone in- of uitveerbereik komt, staat de auto waarschijnlijk redelijk vaak te scheef. Da's niet goed voor de rijeigenschappen, de remeigenschappen en je lampen schijnen omhoog.
groetjes
Mathy (die z'n niveaumaten ook vervangen heeft ,omdat de demping niet goed meer was, terwijl de hoogteregulering nog prima was. Maar wel weer door niveaumaten)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij een normale demper is dat niet zo. Daar hangt het van de belasting af hoever de demper is ingedrukt. De ene keer, bij zwaardere belading, staat de auto wat dieper in z'n veren dan tijdens een andere rit met minder belading (bijv. volle / lege tank). De demper beweegt dus niet altijd in en uit rondom precies hetzelfde punt, waardoor de slijtage wat meer verdeeld wordt over het werkgebied van de demper.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Maar dat weet de fabrikant van de niveaumats ook. En daar zal ie rekening mee houden. Als ik me niet vergis, gaat een niveaumat overigens minstens net zo lang mee als een gewone schokdemper.
groetjes
Mathy
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-