Thuiskomertje? Met deze maten? 115/70-R15
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2016 22:05 #1105531
door V700 register
Thuiskomertje? Met deze maten? 115/70-R15 is gemaakt door V700 register
Bij de nieuwe blauwe tank zonder naam, (TAZON dus?) zat een thuiskomertje. Toch lichtelijk nieuwsgierig deze even naast een "gewoon"wiel gezet en ontdekt dat deze een stuk minder omvangrijk is. Ook lijkt het wiel zelf anders, wel 5 gaten en een klein gaatje voor de richtpen, maar eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels. Nokia, max 80 km, T115/70 R15 90M. In Haynes wordt geloof ik over 155/70 geschreven,
We gaan morgenochtend op reis en dit ding is hanteerbaarder dan een volwaardige, maar los van loopvlak problemen heb ik het idee dat het wiel niet bij mijn 940 past.
Klopt dat of zit ik er naast? ET waarde is verschillend maar ik weet niet hoe ik dat kan bekijken. En eigenlijk ook helemaal niet exact wat ET waarde is.
Als het inderdaad voor een andere Volvo is, iemand die ik er blij mee kan maken?
Dank voor denken en delen van je gedachten!
JP
We gaan morgenochtend op reis en dit ding is hanteerbaarder dan een volwaardige, maar los van loopvlak problemen heb ik het idee dat het wiel niet bij mijn 940 past.
Klopt dat of zit ik er naast? ET waarde is verschillend maar ik weet niet hoe ik dat kan bekijken. En eigenlijk ook helemaal niet exact wat ET waarde is.
Als het inderdaad voor een andere Volvo is, iemand die ik er blij mee kan maken?
Dank voor denken en delen van je gedachten!
JP
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2016 01:36 #1428899
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Nokian
Hallo JohnPeter
Je zult "Nokian" bedoelen. Daar had ik ooit vierseizoenenbanden van. Daar was ik tevredener over dan over de Vredesteins die er nu onder liggen.
De bandenmaat die je noemt lijkt me erg klein. Maar hou 'm eens naast een van de andere banden. Dan zie je hoeveel verschil erin zit.
ET is eigenlijk een maat voor hoever de velg over de as schuift. Hoe groter de maat, hoe verder hij er overheen gaat.
groetjes
Mathy
Je zult "Nokian" bedoelen. Daar had ik ooit vierseizoenenbanden van. Daar was ik tevredener over dan over de Vredesteins die er nu onder liggen.
De bandenmaat die je noemt lijkt me erg klein. Maar hou 'm eens naast een van de andere banden. Dan zie je hoeveel verschil erin zit.
ET is eigenlijk een maat voor hoever de velg over de as schuift. Hoe groter de maat, hoe verder hij er overheen gaat.
groetjes
Mathy
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2016 08:26 #1428904
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Thuiskomer
Is een thuiskomer. Daarom hoor je soms dat een auto een volwaardig reserve wiel heeft, dan is de thuiskomer vervangen. nieuw werd de auto met thuiskomer afgeleverd.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2016 08:26 #1428905
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic TAZON: dat wordt dus Tarzan.
TAZON: dat wordt dus Tarzan.
Het thuiskomertje is ook wat de naam zegt. Eén keer mee gereden en dat gaat prima. Wel rustig aan doen. Inmiddels heb ik in plaats van het thuiskomertje een volwaardig wiel in de bak gelegd. Zo'n wiel kost weinig en geeft dan veel plezier.
Ik heb alle thuiskomertjes vervangen (dat zijn nu dus thuisblijvertjes).
Het thuiskomertje is ook wat de naam zegt. Eén keer mee gereden en dat gaat prima. Wel rustig aan doen. Inmiddels heb ik in plaats van het thuiskomertje een volwaardig wiel in de bak gelegd. Zo'n wiel kost weinig en geeft dan veel plezier.
Ik heb alle thuiskomertjes vervangen (dat zijn nu dus thuisblijvertjes).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2016 08:36 #1428907
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 850 thuiskomertje
In de 850 zit een thuiskomer met exact deze maten. Staat de et waarde niet in de velg gestanst?
Rob
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2016 09:46 #1428910
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet aandrijven
Of hij past of niet kan ik hiervandaan niet zien, maar thuiskomers hebben wel meestal een andere afrolmaat dan de gewone wielen.
Daarom moet je ze ook nooit op de aangedreven as zetten.
Daarom moet je ze ook nooit op de aangedreven as zetten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2016 11:23 #1428914
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat Piet zegt.
Wat piet zegt.
Eigelijk is het geen thuiskomertje, maar meer een
naar-de-dichtstbijzijnde-bandenhandel-rijdertje
Ik weet niet waar je naar toe gaat op vakantie, maar het lijkt mij niks om met zo'n ding langs de snelweg te moeten staan om vervolgens met 80km/u max je weg te moeten vervolgen.
voor korte stukjes, soit, maar bepakt en voor langere tijd onderweg, neh...
Net als Lex heb ik ze allemaal vervangen door een echt reservewiel.
vooral voor mijn gemoedsrust, want de 15 afgelopen jaren heb ik niet stilgestaan met een lekke band langs de weg.
Eigelijk is het geen thuiskomertje, maar meer een
naar-de-dichtstbijzijnde-bandenhandel-rijdertje
Ik weet niet waar je naar toe gaat op vakantie, maar het lijkt mij niks om met zo'n ding langs de snelweg te moeten staan om vervolgens met 80km/u max je weg te moeten vervolgen.
voor korte stukjes, soit, maar bepakt en voor langere tijd onderweg, neh...
Net als Lex heb ik ze allemaal vervangen door een echt reservewiel.
vooral voor mijn gemoedsrust, want de 15 afgelopen jaren heb ik niet stilgestaan met een lekke band langs de weg.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2016 11:38 #1428915
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Heb 1 keer stil gestaan met
Heb 1 keer stil gestaan met een lekke band langs de snelweg. Toen had ik mijn 940 1 dag en reden we naar schoonpa via de A31 in Duitsland om de nieuwe aanwinst te laten zien. Van te voren de banden netjes opgepompt. Blijkbaar een slecht ventiel want 2 km voor de grens naar Nederland was de band leeg en volledig aan gruzelementen.
Bandje verwisselen dus. Thuiskomertje gepakt. Die had ik gelukkig thuis ook opgepompt! Krijg ik de bouten niet los. De banden waren oud, en nooit gewisseld voor winterbanden. Dus die bouten zaten ook al 10 jaar vast. ADAC laten komen want de kruissleutel had ik nog niet in de 940 gegooid.
De ADAC had die bouten natuurlijk in no time los. Daarna was het makkelijk.
Vervolgens 80 km naar huis gehobbeld met de thuiskomer. Dat gaat wel, maar een feest is het niet.
Dus twee tips:
- Thuiskomer vervangen door een normaal wiel met een goede band
- Kruissleutel meenemen (en minimaal 1 keer per jaar de bouten even los- en vastdraaien)
-
Bandje verwisselen dus. Thuiskomertje gepakt. Die had ik gelukkig thuis ook opgepompt! Krijg ik de bouten niet los. De banden waren oud, en nooit gewisseld voor winterbanden. Dus die bouten zaten ook al 10 jaar vast. ADAC laten komen want de kruissleutel had ik nog niet in de 940 gegooid.
De ADAC had die bouten natuurlijk in no time los. Daarna was het makkelijk.
Vervolgens 80 km naar huis gehobbeld met de thuiskomer. Dat gaat wel, maar een feest is het niet.
Dus twee tips:
- Thuiskomer vervangen door een normaal wiel met een goede band
- Kruissleutel meenemen (en minimaal 1 keer per jaar de bouten even los- en vastdraaien)
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2016 22:50 #1429255
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ET waarde
De ET waarde van de velgen is belangrijk voor de axiale locatie van het wiel op de as.
Een hele goede uitleg van de ET waarde vindt je hier:
www.velgenhuis.nl/et-waarde-i30.html
Bij onze Volvo's is de ET waarde 43 mm. Ik ben in ieder geval nooit wat anders tegengekomen. Ook niet op de 850 en V70 classic en later, en ook op de S80.
Op de kleinere en/of nieuwere Volvo's weet ik niet.
Ik heb ook een hekel aan thuiskommers,
maar een nog veel ergere hekel aan spuitbus en compressortje.
Een hele goede uitleg van de ET waarde vindt je hier:
www.velgenhuis.nl/et-waarde-i30.html
Bij onze Volvo's is de ET waarde 43 mm. Ik ben in ieder geval nooit wat anders tegengekomen. Ook niet op de 850 en V70 classic en later, en ook op de S80.
Op de kleinere en/of nieuwere Volvo's weet ik niet.
Ik heb ook een hekel aan thuiskommers,
maar een nog veel ergere hekel aan spuitbus en compressortje.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-07-2016 22:56 #1429256
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bredere velgen en ET waarde
Als je bredere velgen wilt monteren dan de originele, dan wordt er een kleinere ET waarde gekozen om de afstand tussen de band en de ophanging gelijk te houden aan origineel.
Dit alleen ter informatie. Het heeft niet mijn voorkeur.
Dit alleen ter informatie. Het heeft niet mijn voorkeur.
Moderators: Jerry Stam