Afslaan tijdens het rijden - Geregeld!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2015 15:28 #1104596 door V700 register
Afslaan tijdens het rijden - Geregeld! is gemaakt door V700 register
Bij gas los sloeg vanmiddag de motor af. Bij het verkeerslicht daarna moest ik 'm ook aan de gang houden en regelde hij zichzelf weer, maar niet van harte.
Even gestopt, zekering 1 eruit en weer door. Geen probleem meer. Ik heb dit nu twee keer zo opgelost, maar fijn is het niet.
Door de ECU te resetten is het probleem dus tijdelijk weg. Weet iemand waar ik moet beginnen te zoeken? Gas- en CIS-klep zijn onlangs gereinigd.

UPDATE 15 december:
Heb een eindtrap geleend en gewisseld, maar dat was niet het probleem. Vervolgens met Adrian alles doorgemeten en massapunten gecheckt.
De bougiekabels waren verdacht (lagen ook over elkaar heen op het kleppendeksel - slordig), dus die samen met de boogies en bobinekabel vernieuwd. Nu loopt-ie weer keurig stationair.
Dank voor het meedenken.
Groet,
Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2015 18:40 #1423037 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ECU
Ik heb dat destijds ook gehad, de eindtrap van de ECU was overleden, hierdoor werd, in mijn geval, het brandstofpomprelais niet meer aangestuurd en op alleen de in tank pomp loopt hij niet lekker..........

Wellicht eens in die richting kijken Joost.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2015 22:03 #1423040 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic soortgelijks gehad
met mijn 960, onlangs. zie ook draadje "uitvallen 960".
Uiteindelijk lijkt het er sterk op dat de gasklepsensor de boosdoener is geweest. Die is uitgewisseld en daarna, knock on wood, niet meer terug gekomen
Probeer te achterhalen onder welke omstandigheden dit gebeurt, het uitvallen. Motor warm? Motor nog koud? Valt de motor direct uit of blijft ie nog even stationair lopen, alvorens af te slaan? Kun je meteen daarna weer starten? Start ie dan makkelijk of moet je flink doorstarten?
Ben benieuwd!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2015 14:56 #1423054 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eindtrap
Dank zover.

@Maarten: daar ga ik mee beginnen. Er is een verband met de ECU en brandstoftoevoer, dus een goede tip!
@ Tom: warm, hij valt in een klap uit, kan meteen weer starten en dat gaat makkelijk, alleen vanaf een half uur tot wel 7 uur gaat het wat aarzelend.

Groet,
Joost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2015 21:52 #1423064 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou
Ik zou denk ik de massakabels/punten goed nalopen, die van blok naar carrosserie en de andere in de motorruimte. Op zich hebben de gevlochten massakabels weinig te doen met de CIS klep omdat die niet met het blok verbonden is (hij zit in een rubber houder) maar het kan geen kwaad en is snel gebeurd.

Tevens zou ik even naar de afstelling van de gasklep positieschakelaar kijken. Het kan zijn dat die kritisch staat en bij koude motor wel goed schakelt maar bij warme motor niet. Dan weet de ECU niet dat de CIS klep open/dicht gestuurd moet worden.

De 960 heeft een positiesensor, een 740/940 heeft alleen een schakelaar, die situatie is dus iets anders.

Brandstofpomprelais nakijken/wisselen zou je ook nog kunnen doen, en foutcodes uitlezen.

Een brandstofpomp probleem zou ik eerder verwachten met vermogensvraag en wat minder bij stationair. In de TS staat niet om wat voor auto het gaat en hoeveel benzinepompen die heeft/kan hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2015 23:56 #1423072 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Turbo
Bedankt voor het meedenken, Henk.
Het gaat om een 740 Turbo uit 1990.
De gasklep is gecondoleerd en die schakelt op tijd.
Brandstofpomprelais zal ik inderdaad eens wisselen.

Groet & fijn weekend. Joost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2015 00:41 #1423074 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien
Misschien is het geinig (en leerzaam) om de reddingsactie van turbocoos nog eens na te zoeken, dat ging ook over een 740 turbo uit die jaren ongeveer. Wel even goed checken of het over dezelfde techniek gaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2015 20:46 #1423226 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic relais
Na het wisselen van het brandstofpomprelais is-ie niet meer afgeslagen.
De ontstekingsmodule/eindtrap wil ik voor de zekerheid ook nog wisselen.
So far so good :-)

Joost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2015 22:30 #1424041 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geregeld.
Zie het eerste bericht voor de update!

Groet,
Joost

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2015 00:43 #1424152 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Afslaan en zekering
Met zekering 1 reset je de ECU niet. Zekering 1 beveiligt de brandstofpomp, de brandstofinspuiting, het ontstekingssysteem en de lambdasonde (en eventueel de verwarming), niet op ieder model.

Het eerste dat ik zou doen is de zekering er uit, contactreiniger inspuiten en de zekering terugplaatsen. Of deze vervangen wanneer deze wat is geoxideerd. Een zekering moet er 'nieuw' uitzien.

Hierna controleren op foutcodes via het diagnoseblokje.

Bij uitvoering met katalysator: Universeelmeter tussen de massa van de motor en de uitlaatbocht zetten. Meet je daar meer dan 0.1 volt, dan is de massaverbinding van de lambdasonde via de uitlaat slecht, gevolg een gestoord lambdasignaal.. Remedie: blank einde van een draad om het schoongemaakte huis van de sonde, rvs slangklem er omheen. De draad naar voren brengen en aan de massa van het blok leggen of aan - accu.

Wanneer de boel bij rijden op gas afslaat kan het ook zijn dat het stekkertje van de gasafsluiterbediening op aansluiting 1 van de bobine (negatieve aansluiting) slecht contact maakt met de draad. Nieuw stekkertje aankrimpen. Bij Vialle G2 systemen (D en F verdamper en AMS) de grijs/witte draad.

Wat je overigens niet vermeldde is of het motormanagementlampje al dan niet brandde.

Moderators: Jerry Stam