Bah, airco condensor overleden

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2015 13:32 #1103926 door V700 register
Bah, airco condensor overleden is gemaakt door V700 register
Vanochtend even naar de aircoman geweest omdat de airco het niet meer doet, en ja hoor, de condensor zo lek als een mandje.

Andere imitatie condensor, afvullen en aircopomp bijstellen gaat me 325 euries kosten, heeft iemand een beter (wat goedkoper) idee??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2015 13:39 #1418953 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Zelf een condensor en wat o
Zelf een condensor en wat o-ringen kopen voor 100-120 euro, zelf monteren en dan systeem laten afvullen voor 50-80 euro. Luchtspleet van de aircopomp-magneetkoppeling is ook eenvoudig zelf bij te stellen.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-06-2015 14:12 #1418954 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Idd
Idd, het is om zelf te doen niet zo'n moeilijke klus. Zou de bumper er even afhalen, kun je er veel beter bij.

Vervelend punt is het blokje op de condensor dat de leidingen op de condensor houdt. Die zit vast met een stalen bout in aluminium schroefdraad en die is na een aantal jaren meestal flink vastgerot.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2015 09:06 #1418982 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aha, stond het zo te bekijken
Aha, stond het zo te bekijken en het leek me een flinke klus, misschien voor op de sleuteldag. Verbaasde me wel dat er een stalen plaatje op een aluminium condensor zit. Eerst maar eens kijken waar ik een beetje fatsoenlijke condensor op de kop kan tikken.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2015 09:16 #1418985 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het is aan te raden om ook de
Het is aan te raden om ook de droger vervangen als het systeem een tijdje lek is geweest.Die zal wel verzadigd zijn door vocht uit de buitenlucht.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2015 09:21 #1418989 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op
Op zich valt het heel erg mee hoor.Je hebt er geen brug voor nodig (dat maakt thuisklussen meestal lastig) en het duurt een paar uurtjes. Die condensor zit aan de onderkant met een pennetje in een gaatje in de auto gestoken, aan de bovenkant houden een paar beugeltjes m op zn plek.

Bumper is er ook zo vanaf en weer op.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2015 09:32 #1418991 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor de deur
Ik heb mijn condensor op een mooie zonnige dag gewoon op de oprit vervangen en het werk viel mij niet tegen. Je kunt overal goed bij. Ik heb de bumper er niet af gehad en die heeft mij in ieder geval niet in de weg gezeten. Wat sleutelwerk betreft is het niet moeilijk, de meeste tijd was ik inderdaad kwijt met die stalen bout in dat aluminium blokje. Op de condensor hoef je niet zuinig te zijn, maar de leidingen moeten wel heel blijven. Uiteindelijk brak de bout af en kwam de boel los.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2015 09:53 #1418992 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Zelf doen!
Zoals gezegd, gewoon zelf doen, het is echt niet moeilijk. Vorig jaar vlak voor de zomervakantie heb ik het ook gedaan omdat ik me niet echt zat te verheugen op 3 weken Italie zonder airco.

Het verwijderen van de condensor is met wat vloeken en tieren heel goed te doen. Bij mij zat er niets echt heel erg vast en aangezien jij een wagen hebt die een jaar jonger is, zal het bij jou ook wel meevallen. Ik zou zeker een nieuwe droger plaatsen, is eigenlijk standaard bij het vervangen van een condensor. Kosten vallen ook heel erg mee. (Wat overigens wel wat moeite kost is het losmaken van de leidingen van de droger, daar staat vaak wat spanning op en het is een forse steekmaat.

Je moet ook zeker nieuwe O-ringen plaatsen. De juiste vinden is even een klusje maar met voorbeelden erbij kan je bij de gemiddelde aircoboer heel snel de juiste maat vinden. Van de originele Volvo O-ringen zijn alleen nummers maar helaas heel moeilijk/geen exacte maten te vinden. De Volvo O-ringen zijn niet heel goedkoop maar het is te doen. Ik kreeg bij een aircoboer een doos voor m'n neus en nadat ik de juiste ringen had gevonden kon ik ze zomaar meenemen als service van de zaak.

Ik zeg: gewoon doen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2015 11:22 #1418997 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook, maar nu nog eens kijken
Ook, maar nu nog eens kijken welke ik moet hebben. Ik zag wel dat ik degene zonder hoek eruit moet hebben, die is voor een hpt en ik heb een lpt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2015 11:40 #1418998 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Dat lijkt me een beetje vreemd, voor een HPT of LPT verschillende condensors. Kan natuurlijk wel.

In ieder geval goed kijken, er zijn inderdaad verschillende modellen.

Moderators: Jerry Stam