Achteras-olie verversen, wat en hoe?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2015 16:48 #1103208
door V700 register
Achteras-olie verversen, wat en hoe? is gemaakt door V700 register
Als ik de achteras-olie wil verversen, hoe aftappen en welke olie moet er in en waar? 3 Vragen in 1......
Gaat om een 945 uit 1997 met starre achteras.
Gaat om een 945 uit 1997 met starre achteras.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2015 17:06 #1415647
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Niet moeilijk.....
Leeg laten lopen is bij achterassen van de laatste series erg eenvoudig. Jij hebt een 97-er dus je hebt geluk.
Je hoeft alleen het onderste boutje van de afdekklep er uit te draaien. Niet vergeten een bak er onder te plaatsen, die olie uit een achteras is echt heel smerige olie, het ruikt uiterst onaangenaam.
Olie die er in gaat is 80W90
Vullen:
Boutje van de afdekklep weer terugplaatsen. Naast de opnemer voor de snelheidspulsen (dat ding met die stekker erop) ziet een plug die je eruit kan schroeven. In dat gat moet je de nieuwe olie gieten. Kannetje met dunne tuit is handig, zit overigens meestal ook wel op de oliefles. Doorgieten totdat het er bij de vulopening weer uit komt.
Plug weer terug plaatsen en klaar is kees
Je hoeft alleen het onderste boutje van de afdekklep er uit te draaien. Niet vergeten een bak er onder te plaatsen, die olie uit een achteras is echt heel smerige olie, het ruikt uiterst onaangenaam.
Olie die er in gaat is 80W90
Vullen:
Boutje van de afdekklep weer terugplaatsen. Naast de opnemer voor de snelheidspulsen (dat ding met die stekker erop) ziet een plug die je eruit kan schroeven. In dat gat moet je de nieuwe olie gieten. Kannetje met dunne tuit is handig, zit overigens meestal ook wel op de oliefles. Doorgieten totdat het er bij de vulopening weer uit komt.
Plug weer terug plaatsen en klaar is kees
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2015 19:06 #1415649
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Super!
Klinkt super eenvoudig. Thanks!
Zodra het wat warmer wordt ga ik aan de bak.
Is voor het vullen alleen wel lastig bij komen denk ik.
Zodra het wat warmer wordt ga ik aan de bak.
Is voor het vullen alleen wel lastig bij komen denk ik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2015 19:12 #1415650
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh ja......
Hoeveel gaat er eigenlijk in?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2015 20:27 #1415652
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1,75 liter
1,75 liter gaat er in.
Ik heb er Kroon in gegooid (<a href=" www.kroon-oil.com/nl/catalogus/transmiss...lube-gl-5-80w-90/25/ " target="_blank">deze, geen aandelen). Die kannetjes hebben een handige schenk-slurf waarmee je het er zo in giet.
Bij het leeg laten lopen ook de vulplug er vast uit halen, en een tijdje de tijd geven om uit te laten druppen. Vergeet niet een nieuw koperen pakkingringetje te kopen (of je moet de oude uitgloeien, kan ook)
Ik heb er Kroon in gegooid (<a href=" www.kroon-oil.com/nl/catalogus/transmiss...lube-gl-5-80w-90/25/ " target="_blank">deze, geen aandelen). Die kannetjes hebben een handige schenk-slurf waarmee je het er zo in giet.
Bij het leeg laten lopen ook de vulplug er vast uit halen, en een tijdje de tijd geven om uit te laten druppen. Vergeet niet een nieuw koperen pakkingringetje te kopen (of je moet de oude uitgloeien, kan ook)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2015 22:30 #1415655
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic handig
Hoi Ferry,
Het is wel handig om voor de aftapplug er helemaal uit te draaien eerst te proberen of je de vulplug wel los kunt krijgen. Weet je zeker dat je de olie weer kunt bijvullen,
Jaap
Het is wel handig om voor de aftapplug er helemaal uit te draaien eerst te proberen of je de vulplug wel los kunt krijgen. Weet je zeker dat je de olie weer kunt bijvullen,
Jaap
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2015 00:55 #1415658
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Schoon maken
Ik heb het hele achter-deksel eraf gehaald, een paar bussen remmen reiniger erin leeg gespoten (er kwam gewoon bagger uit).
Steekassen eruit, schoongemaakt.
Afgevuld met (effe uit m'n hoofd) 80/140 cardan olie, met een scheut molycote dispersie (olie toevoeging)
Onbegrijpelijk dat Volvo voorschrijft dat het verversen van deze olie niet nodig is,
ik heb sterk het vermoeden dat, op dit forum in elkaar gelopen eind aandrijvingen te wijten zijn aan slechte smering.
Steekassen eruit, schoongemaakt.
Afgevuld met (effe uit m'n hoofd) 80/140 cardan olie, met een scheut molycote dispersie (olie toevoeging)
Onbegrijpelijk dat Volvo voorschrijft dat het verversen van deze olie niet nodig is,
ik heb sterk het vermoeden dat, op dit forum in elkaar gelopen eind aandrijvingen te wijten zijn aan slechte smering.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2015 19:43 #1415682
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brug.......
Is dit te doen zonder brug en gewoon voor de deur?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2015 21:23 #1415684
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En een as uit 94?
Is het voor een starre achteras uit 1994 ook te doen? Wat is het verschil?
Groet, Theo
Groet, Theo
- F Nieuwenhuizen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2015 19:18 #1415732
door F Nieuwenhuizen
Beantwoord door F Nieuwenhuizen in topic echt nodig?
Ik ben eigenlijk nog nooit op het idee gekomen om die olie van de achteras te verversen. Is dat echt wel nodig? Wanneer merk je dat?
Ik heb bijna 5 ton op de klok en die olie is nog nooit ververst..
Ik heb bijna 5 ton op de klok en die olie is nog nooit ververst..
Moderators: Jerry Stam