940 LPT motor in een 740
- Arn02
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2014 07:22 #1102292
door Arn02
940 LPT motor in een 740 is gemaakt door Arn02
Ik heb een tijdje terug een 740GL uit '87 gekocht met een b230k en lpg. Fijne auto verder om in te rijden enzo, maar lpg en een carburateur vind ik toch nooit zo'n geweldige combinatie. Ik had het plan een b230fb die ik nog heb, erin te lepelen met lpg-injectie. Maar ja, afgelopen zaterdag heb ik een 940 met b230fk gekocht voor een prijs waarvoor ik hem niet kon laten lopen..... euh, doorrijden. De 940 is van maart 1997. De auto heeft een intercooler, m90, en een goed functionerend lpg-injectiesysteem. Er staat iets meer dan 4 ton op de teller maar aan de motor zou je dat nooit merken.
De vraag is eigenlijk: wat kan ik allemaal overzetten? Uiteraard de motor/bak/kardanas-combi, en ik meen ook het voorste subframe (zou mooi zijn ivm motorbloksteunen). Mar is het bv. ook een idee de hele kabelboom mee te nemen en de 940 dash in de 740 te bouwen? Origineel is het toch niet (meer). Of is het handiger een lh2.4 kabelboom van een 240 te gebruiken? Uiteraard wil ik het hele lpg-systeem ook overzetten want het zou zonde zijn dat niet te doen.
Graag tips, advies en m.n. ervaringen!
De vraag is eigenlijk: wat kan ik allemaal overzetten? Uiteraard de motor/bak/kardanas-combi, en ik meen ook het voorste subframe (zou mooi zijn ivm motorbloksteunen). Mar is het bv. ook een idee de hele kabelboom mee te nemen en de 940 dash in de 740 te bouwen? Origineel is het toch niet (meer). Of is het handiger een lh2.4 kabelboom van een 240 te gebruiken? Uiteraard wil ik het hele lpg-systeem ook overzetten want het zou zonde zijn dat niet te doen.
Graag tips, advies en m.n. ervaringen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2014 08:31 #1411447
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic IK
Ik zou de motor kabelboom sowieso mee overzetten. In hoeverre die LH 2.4 kabelboom van een 240 gaat werken is lastig te zeggen. Er zijn ook meerdere LH 2.4 versies en met een 240 en laatste 940 LH kabelboom heb je wel de uitersten van versie 2.4 te pakken. T wordt even puzzelen om dat weer op de oude tellerbak te krijgen. Overzetten van dashboard kan ook maar is meer werk.Je moet accu en luchtfilter ook omwisselen maar dat kun je uit de donor halen.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2014 14:16 #1411461
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En
En gezien de betere stoelen, gelijk ook het interieur even over zetten. En als je dan toch bezig bent: de geluidsisolatie van de 940 is ook verder uitontwikkeld dan van de 740. En er zit SIPS in, en waarschijnlijk een airbag, etc...
Of: je kan ook gewoon met de 940 gaan rijden: in kosten zal dat niet anders zijn. Allebei betaal je het volle pond aan wegenbelasting, en dan houd je de 740 gewoon origineel en je bespaart jezelf een idiote hoeveelheid werk.
Ik heb al eens vaker gezegd: als je een klassieker wilt rijden, accepteer dan de nukken en uitvoering van dien, en ga niet alles lopen verbouwen naar een technisch volkomen andere auto.
Of: je kan ook gewoon met de 940 gaan rijden: in kosten zal dat niet anders zijn. Allebei betaal je het volle pond aan wegenbelasting, en dan houd je de 740 gewoon origineel en je bespaart jezelf een idiote hoeveelheid werk.
Ik heb al eens vaker gezegd: als je een klassieker wilt rijden, accepteer dan de nukken en uitvoering van dien, en ga niet alles lopen verbouwen naar een technisch volkomen andere auto.
- Arn02
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2014 14:26 #1411465
door Arn02
Beantwoord door Arn02 in topic Nou kijk, de 740 is op grijs
Nou kijk, de 740 is op grijs kenteken. En technisch volkomen anders is de 940 nou juist niet, dat is het hele punt van mijn vraag. En de hoeveelheid "idiote hoeveelheid werk" waar je over rept. An sich zou de motor/bak wissel wel mee moeten vallen lijkt me.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2014 14:30 #1411466
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vergis
Vergis je toch niet in het overzetten van de kabelboom en het aan elkaar knopen van de LH jet motor-kabelboom en de kabelboom in de auto.
- Arn02
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2014 15:51 #1411468
door Arn02
Beantwoord door Arn02 in topic Wat zijn de grootste beren
Wat zijn de grootste beren op de weg? Ik heb al eens de b230fb in een carburateur 245 gebouwd en dat vond ik relatief eenvoudig.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2014 16:06 #1411469
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan
Dan zal dit voor jou ook wel te doen zijn denk ik. Niet iedereen is even handig met kabelbomen.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2014 16:07 #1411470
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bouwjaarverschillen
Ga er op voorhand maar vanuit, dat niets electrisch past. De bouwjaarverschillen in de draadboom zijn fors. Als de motordraadboom van de LPT past op de hoofddraadboom vanh de 740 heb je ontzettend geluk, voor interieur- en deurdraadbomen geldt dat in ieder geval niet: daar mag je alle stekkers overzetten, en dan nog heb je geen garantie dat de werking gelijk blijft. Ook zoiets als de snelheidssensor in de achteras is anders, en de vlotter van de benzinetank, en, en, en...
Ik heb al meegemaakt, dat een vrijwel perfecte 760 geeindigd is als brandweer-oefenobject, nadat de B28 "even" was uitgewisseld voor een B280E van 1 bouwjaar jonger. Dat hebben ze nooit aan het lopen gekregen.
Ik heb al meegemaakt, dat een vrijwel perfecte 760 geeindigd is als brandweer-oefenobject, nadat de B28 "even" was uitgewisseld voor een B280E van 1 bouwjaar jonger. Dat hebben ze nooit aan het lopen gekregen.
- R Dobbelaere (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-10-2014 19:08 #1411481
door R Dobbelaere (GAST)
Beantwoord door R Dobbelaere (GAST) in topic uitpluizen en overzetten
Ik wist dat ze bij de brandweer tijd zat hadden om aan eigen auto's te sleutelen, maar dat je er ook auto's heen kan brengen als oefenobject wist ik nog niet. 
Maar de kabelbomen (motor en overig) zijn inderdaad met elkaar verweven. Aangezien er in de moderene auto's vaak andere stekkers zitten (bijvoorbeeld de achterlichtunits (sedan)) moet je daar ook wat op verzinnen.
Ik vermoed dat je de 940 gaat slopen. Dus die kabelboom kan je best opofferen. Op zich valt dat uitpluizen van zon kabelboom best mee, gewoon goed labelen en een bedradingsschema bij de hand houden. Alles wat niet met de motormanagement computers te maken heeft haal je simpel weg uit de kabelboom. In de 740 kan je dan je eigen kabelboom blijven gebruiken, de huidige motor stekkers/kabels koppel je af en bind je gewoon ergens netjes weg. Wat rest is een grote vuilniszak vol met reserve draadjes en stekkertjes van je 940 kabelboom. Ook daar kun je nog jaren plezier van hebben als je ergens een draadje of stekkertje voor nodig hebt.
Op deze manier hebben we een B204FT (uit een 960) in een 740 uit '85 geschoefd.
Wat betreft subframe etc ben ik niet zeker. Volgens mij paste dat niet, dwz de voorpoten die we hadden uitgewisseld klopten niet echt goed.
Maar ervan uitgaande dat de auto's beiden even goed qua carrosserie zijn (zal vast niet) zou ik ook lekker met de 940 gaan kachelen.
Maar de kabelbomen (motor en overig) zijn inderdaad met elkaar verweven. Aangezien er in de moderene auto's vaak andere stekkers zitten (bijvoorbeeld de achterlichtunits (sedan)) moet je daar ook wat op verzinnen.
Ik vermoed dat je de 940 gaat slopen. Dus die kabelboom kan je best opofferen. Op zich valt dat uitpluizen van zon kabelboom best mee, gewoon goed labelen en een bedradingsschema bij de hand houden. Alles wat niet met de motormanagement computers te maken heeft haal je simpel weg uit de kabelboom. In de 740 kan je dan je eigen kabelboom blijven gebruiken, de huidige motor stekkers/kabels koppel je af en bind je gewoon ergens netjes weg. Wat rest is een grote vuilniszak vol met reserve draadjes en stekkertjes van je 940 kabelboom. Ook daar kun je nog jaren plezier van hebben als je ergens een draadje of stekkertje voor nodig hebt.
Op deze manier hebben we een B204FT (uit een 960) in een 740 uit '85 geschoefd.
Wat betreft subframe etc ben ik niet zeker. Volgens mij paste dat niet, dwz de voorpoten die we hadden uitgewisseld klopten niet echt goed.
Maar ervan uitgaande dat de auto's beiden even goed qua carrosserie zijn (zal vast niet) zou ik ook lekker met de 940 gaan kachelen.
- Arn02
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2014 07:13 #1411495
door Arn02
Beantwoord door Arn02 in topic Ah, Dop!
Ten eerste, de 940 wordt gesloopt. Interieur en koets zijn niet bepaald aantrekkelijk te noemen. Perfecte onderdelendonor en banger-auto dus.
En ja, het zal inderdaad draden uitpluizen worden. Vandaar dat ik aan een 240 lh2.4 kabelboompje dacht omdat dat in feite een "stand-alone" is.
Wat betreft het subframe, past het 1 op 1 als ik de A-armen, stuurhuis, veerpoten, etc. meeneem van de 940? Of enkel het subframe zelf? Ik had begrepen dat de 700 en 900 qua koetswerk praktisch identiek zijn, op wat stilistische puntje na dan.
En ja, het zal inderdaad draden uitpluizen worden. Vandaar dat ik aan een 240 lh2.4 kabelboompje dacht omdat dat in feite een "stand-alone" is.
Wat betreft het subframe, past het 1 op 1 als ik de A-armen, stuurhuis, veerpoten, etc. meeneem van de 940? Of enkel het subframe zelf? Ik had begrepen dat de 700 en 900 qua koetswerk praktisch identiek zijn, op wat stilistische puntje na dan.
Moderators: Jerry Stam