compressiedruk (te) hoog?
- G. Los
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-01-2014 22:30 #1100168
door G. Los
compressiedruk (te) hoog? is gemaakt door G. Los
Vandaag gestart met het demonteren van mijn blonde (ex)schone omdat de carrosserie een beetje krokant geworden was. Ze reed nog goed, maar achterstallig onderhoud en diverse laswerkzaamheden hebben mij doen besluiten de auto uit elkaar te halen. De bedoeling is om dit blok( B230K uit 1986) na te kijken en in een andere volvo te plaatsen. Dus ik dacht laat ik eens de compressie meten, dan weet ik al iets meer over de staat van de kleppen en zuigerveren.
Gemeten met koude motor, gaspedaal ingedrukt, bobinekabel eraf en gestart ongeveer 4 a 5 seconden.
Op alle cilinders komt er een compressiedruk uit van ongeveer 13,5 bar.
Nu vind ik dat wat aan de hoge kant voor een motor met kantelende zuigers en > 3 ton aan km.
ik dacht altijd dat een druk van ongeveer 11 bar normaal was, maar hoe kan het nu 13,5 zijn?
Iemand ook zulke ervaringen?
Gr. Gideon
Gemeten met koude motor, gaspedaal ingedrukt, bobinekabel eraf en gestart ongeveer 4 a 5 seconden.
Op alle cilinders komt er een compressiedruk uit van ongeveer 13,5 bar.
Nu vind ik dat wat aan de hoge kant voor een motor met kantelende zuigers en > 3 ton aan km.
ik dacht altijd dat een druk van ongeveer 11 bar normaal was, maar hoe kan het nu 13,5 zijn?
Iemand ook zulke ervaringen?
Gr. Gideon
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-01-2014 22:36 #1400587
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ja slecht
Ja, slechte compressiemeter.
Rudiger had laatst hetzelfde.
Ook 13 bar en hoger.
Op een sleuteldag nog eens nagemeten met de professionele drukmeter daar. Toen was het rond de 9 bar.
Oordeel: slechte compressiemeter die 13 bar aangeeft.
Vanuit de fabriek zijn ze origineel rond de 10.
Edit:
Ik lees b230k. Als er een Heron kop opzit heeft die hogere compressie. Ik weet alleen dan de waarden niet.
Groeten,
Gerben
Rudiger had laatst hetzelfde.
Ook 13 bar en hoger.
Op een sleuteldag nog eens nagemeten met de professionele drukmeter daar. Toen was het rond de 9 bar.
Oordeel: slechte compressiemeter die 13 bar aangeeft.
Vanuit de fabriek zijn ze origineel rond de 10.
Edit:
Ik lees b230k. Als er een Heron kop opzit heeft die hogere compressie. Ik weet alleen dan de waarden niet.
Groeten,
Gerben
- G. Los
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-01-2014 23:13 #1400591
door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic hmmm...
Hmmm..., ik weet zo niet op het een flut meter is. De meting is bij een garage gedaan en het setje zag er professioneel uit. Compleet met diverse schroef opzet stukken. Het zou kunnen natuurlijk maar het gereedschap ziet er goed uit.
Ik weet dat hier op de site info is te vinden over de compressieverhouding, maar weet iemand ook wat de verschillende redbloks hebben aan compressiedruk?
Ik weet dat hier op de site info is te vinden over de compressieverhouding, maar weet iemand ook wat de verschillende redbloks hebben aan compressiedruk?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2014 09:31 #1400600
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gerben bedoelt dat Hella
Gerben bedoelt dat Hella ding uit de groepsbuy, het was de eerste keer dat ik hem gebruikte. Wat een zooi
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2014 12:30 #1400603
door V700 register
Katrinus van garage Bosscha in Langezwaag en wellicht nog iemand anders hier hebben een boekje met alle compressiewaarden van de redblocks
Ik meen met te herinneren dat mijn blok , een B230F af fabriek 9,8:1 moest zijn. Een B230K blok is hoger, dat zal zo rond de 10,5:1 moeten zijn...
Volgens Katrinus krijgt je met zo'n hoge compressiewaarde van 13,5:1 teveel tegendruk, het kan dus niet weg en beinvloed het de prestaties nogal nadelig om niet te spreken van kans op beschadigingen.
Dat is wat ik begrepen heb... Succes met oplossen!
Beantwoord door V700 register in topic hoog
Katrinus van garage Bosscha in Langezwaag en wellicht nog iemand anders hier hebben een boekje met alle compressiewaarden van de redblocks
Ik meen met te herinneren dat mijn blok , een B230F af fabriek 9,8:1 moest zijn. Een B230K blok is hoger, dat zal zo rond de 10,5:1 moeten zijn...
Volgens Katrinus krijgt je met zo'n hoge compressiewaarde van 13,5:1 teveel tegendruk, het kan dus niet weg en beinvloed het de prestaties nogal nadelig om niet te spreken van kans op beschadigingen.
Dat is wat ik begrepen heb... Succes met oplossen!
- G. Los
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
23-01-2014 13:06 #1400607
door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic Hella toch...
Ik dacht dat Hella voor kwaliteit staat? Ze hebben dan zeker een uitzondering gemaakt mbt hun compressiemeters.
Die ik gebruikt heb is wel goed denk ik. Heb er verschillende keren compressie mee gemeten en de aangegeven waarden kwamen overeen met mijn verwachtingen. Tot dat ik mijn B230k blok ging meten. Meer als 3 ton gereden en kantelende zuigers(dus ruimte tussen de cilinderwand en de zuiger). En dan toch 13,5 bar.
In principe beter te hoog dan te laag denk ik dan maar. Dus okee... Maar begrijpen doe ik het niet.
Rudiger: ik denk dat jij het hebt over compressieverhouding. Altands zo noteer je het hier. De compressie verhouding is iets anders dan de druk. Iig bedankt voor meedenken.
Volgens het Volvo pocket data boek (met dank aan A-A) is de standaard compressie voor een B230 0.9 MPa wat gelijk is aan 9 Bar. Mijn blok heeft dan ongeveer 50% meer druk in de cilinders? Ik kan het bijna niet geloven.
Wat klopt hier niet?
Die ik gebruikt heb is wel goed denk ik. Heb er verschillende keren compressie mee gemeten en de aangegeven waarden kwamen overeen met mijn verwachtingen. Tot dat ik mijn B230k blok ging meten. Meer als 3 ton gereden en kantelende zuigers(dus ruimte tussen de cilinderwand en de zuiger). En dan toch 13,5 bar.
In principe beter te hoog dan te laag denk ik dan maar. Dus okee... Maar begrijpen doe ik het niet.
Rudiger: ik denk dat jij het hebt over compressieverhouding. Altands zo noteer je het hier. De compressie verhouding is iets anders dan de druk. Iig bedankt voor meedenken.
Volgens het Volvo pocket data boek (met dank aan A-A) is de standaard compressie voor een B230 0.9 MPa wat gelijk is aan 9 Bar. Mijn blok heeft dan ongeveer 50% meer druk in de cilinders? Ik kan het bijna niet geloven.
Wat klopt hier niet?
- G. Los
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
23-01-2014 13:10 #1400608
door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic ?
zou bv door het vlakken van de kop de compressie verhouding veranderen, maar daardoor dus ook de druk?
Ik weet dat sommige NA-motoren getuned worden door de kop af te vlakken en dat daardoor de compressieverhouding omhoog gaat, maar gaat daardoor ook de druk omhoog?
Ik weet dat sommige NA-motoren getuned worden door de kop af te vlakken en dat daardoor de compressieverhouding omhoog gaat, maar gaat daardoor ook de druk omhoog?
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-01-2014 13:37 #1400609
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Heron
Nogmaals: zit er op jouw b230k een Heron kop?
De waarden die je hierboven noemt zijn voor een standaard kop.
Op een b230k werd in die jaren ook wel eens Heron kop gemonteerd. Deze had extra hoge compressie en meer vermogen.
Even kijken welk nummer er op de (uitlaat) zijkant van de kop staat.
1000530 is standaard
1000630 is een Heron.
Ik weet alleen de compressiewaarden van een Heron niet.
Groeten,
Gerben
De waarden die je hierboven noemt zijn voor een standaard kop.
Op een b230k werd in die jaren ook wel eens Heron kop gemonteerd. Deze had extra hoge compressie en meer vermogen.
Even kijken welk nummer er op de (uitlaat) zijkant van de kop staat.
1000530 is standaard
1000630 is een Heron.
Ik weet alleen de compressiewaarden van een Heron niet.
Groeten,
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2014 14:06 #1400610
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat Hella ding is dus bagger
Dat Hella ding is dus bagger maar nog prima te gebruiken als compressie verschil meter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2014 14:10 #1400611
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dubbele punten en een 1
Moderators: Jerry Stam